Hjälp från Turner ägare.

XChris

Medlem
Hjälp från Turner ägare.
Jag är ingen aktiv postare men tar ofta del av inspiration och kunskap från Happy, Kanon!

Jag har varit i kontakt med både Dane och Häggs (mkt bra att ha och göra med) och om försäkringsbolaget inte krånglar så blir min nästa cykel förmodligen en Turner.
Jag behöver hjälp med att hitta rätt storlek så skriv gärna:

Vilken storlek din ram är?
Hur lång du är?
Hur du upplever cykeln?

Det lutar åt en Flux men 5spot är också intressant.

Tack på förhand!
/Christofer

Hjälp från Turner ägare.
XChris skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilken storlek din ram är?

M, 17,5"

> Hur lång du är?

176-177cm

> Hur du upplever cykeln?

Som en dröm :) Har alltså en 5-spot och kan inte göra annat än att rekommendera den. Kör mest vanlig stökstig men har även kört både Åre och franska alperna, den funkar bra där med.

edit: kör vanligtvis med 90 mm styrstam men har även en 60 mm för utförsåka, känns bra båda två men skulle inte vilja ha längre än 90 mm.

Senast redigerad av en moderator:
Hjälp från Turner ägare.
Jag är 178cm med relativt långa ben och upplever att en medium ram med rak sadelstolpe med 90mm - 110mm styrstam (lite beroende på styrets utformningen) är precis rätt för mig när det gäller Flux. Har inte tillräckligt mycket tid på 5 Spot, men L upplevs som lite för lång.

Hjälp från Turner ägare.
Hehe, 172 med M Flux och 100 mm stam funkar kalas! Kör med ett 1" riserstyre som inte är speciellt bakåtsvängt. Långlopp, Hellasstök och alper funkar kalasbra.

Hjälp från Turner ägare.
Sök på Sizing här så får du massor av träffar: http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=31

Min 2004 års 5-Spot är av storlek L medan jag själv är 182 cm med 34" i jeanslängd. Jag började med en 90 mm stam men har gått över till korta 40 mm. Jag skaffade styrstammen främst för DH men har kört vidare på den då tekniska klättringar av någon anledning blev lättare med den korta.

Jag rekommenderar Flux om du gillar så väl Långlopp som teknisk stig och heldagsturer men inte ser dig själv sitta i en lift med cykel snart. Om du däremot gillar teknisk stig, speciellt utför, så rekommenderar jag 5-Spot. Är du däremot det minst intresserad av att börja hoppa och droppa "seriöst" är det RFX/6-Pack som gäller.

Jag har begränsad tid på alla tre ramarna, RFX enbart utför tyvärr.

Skulle jag köpa en ny cykel idag skulle jag välja 5-Spot igen eller vänta tills nya 29ern kommer. Det är en 5-Spot med 29"-hjul som jag tror kan vara riktigt bra.

5-Spoten är en ganska dålig kompromiss för den som vill köra DH tycker jag, men det är fruktansvärt roligt för det och jag tvekar inte att kasta mig utför Åreskutans alla leder med den - men jag håller hjulen på marken.

Rekommenderar varmt alla tre firmor du nämnt, dvs. Turner, North American Flyers/Dane och Häggs.

Edit: PS, jag väger 90-95 kg om nu det har någon betydelse.

Hjälp från Turner ägare.
Jag växer in i min Turner DHR hela tiden. Jag har inte ens funderat på att byta. Provar ofta andra hojar men min ram är älskvärd vilket betyder att jag agar den. Visst finns det detaljer som kunde varit anorlunda men det gäller allt jag köper. Herr Turner gör knappast saker precis efter just mina önskemål men det ligger ganska nära.
Jag köpte en storlek mindre då min överkropp är kort och benen längre. 171cm Ram strl S. Det har visat sig vara helt perfekt.

Hjälp från Turner ägare.
Tack för många bra svar.
Jag är 182cm lång så valet är mellan M och L.
Jag tror att jag hittat något... Jag har ägt en Marin Mount vision i storlek L och den passade strålande och enligt Marins hemsida är seat tube 17,5" och top tube 23" vilket stämmer bra överens med 5spots storlek M, seat tube 17" och top tube 23".

Då är min slutsats att M är rätt för mig. Någon med andra tankar?

The_TNT. Tror du att en M skulle kännas för liten för dig?

/Christofer

Hjälp från Turner ägare.
Jag åker på en Burner (föregångare till Flux och nästan samma geometri), 178 cm lång och har en medium ram. Storleken är perfekt. Cykeln är som en dröm! Tränar och tävlar XC, inriktning LL.
/E

Hjälp från Turner ägare.
XChris skrev:
> The_TNT. Tror du att en M skulle kännas för liten för dig?

Nej, med en lite längre stam (typ 90 mm då) skulle den nog kännas helt OK. Kanske lite för "XC" för den relativt aggresiva stigåkning jag roar mig med.

Hjälp från Turner ägare.
Ecke skrev:
> Jag åker på en Burner (föregångare till Flux
> och nästan samma geometri), 178 cm lång och har
> en medium ram. Storleken är perfekt. Cykeln är
> som en dröm! Tränar och tävlar XC, inriktning
> LL.
> /E

Har du satt nån påhängsmotor på din?;)

Hjälp från Turner ägare.
Kaijan skrev:

> Har du satt nån påhängsmotor på din?;)

Shhh... det är det som är hemligheten med Turner. Man behöver inte trampa, det är bara att åka med.

Hjälp från Turner ägare.
Kaijan skrev:

> Har du satt nån påhängsmotor på din?;)

Japp, det är bara att kliva upp och åka med! Gammalt djungelordspråk från sängkammaren..

/E

Hjälp från Turner ägare.
Endera har jag blivit blind eller så har jag blivit senil (undras vilket som är värst?). Kunde lova hövve på att jag postade i den här tråden...

Jaja, 205 lång och kör en XL Burner, byggd av Phil med idel North American Flyers komponenter. Bästa kombon helt klart :)

Min är lite lätt i fronten när man kör uppför branta uppförsbackar typ krokiga näsan (vh locals vet vad det är) och skidbacken i rudan. Men det är bara för att jag fortfarande inte bestämt mig för om jag skall ta ner styret en spacer eller inte. Fast det är klart, vid 99.15% av all körning så kunde cykeln inte vara bättre.

Köp en Turner. Köp den! köp den på en gång, nu!

Hjälp från Turner ägare.
Tack igen för bra inlägg. Låter som ni är mer än nöjda ned era cyklar och det är ju gott!
Är det någon som har en känsla av hur 5spoten känns med backsweep sadelstolpe?

Är det någon med ca: 182cm som kört en M?
Och till sist den mest spännande frågan....
Finns det någon i GBG´s trakten med en 5spot storlek M som kan tänka sig låta mig få provköra pärlan?

/Christofer

Hjälp från Turner ägare.
Pelle Hå skrev:
> Nä Feffe, du måste vara minst 3cm längre. Mät
> igen!

En lång dag är jag kanske 183, men inte en millimeter längre...

f

Hjälp från Turner ägare.
XChris skrev:
> Finns det någon i GBG´s trakten med en 5spot
> storlek M som kan tänka sig låta mig få
> provköra pärlan?

Såvitt jag vet är jag en av få i sverige med en M. Kommer du förbi småland är du välkommen att prova.

Hjälp från Turner ägare.
Mats har rätt. En S och en XL här i Stockholm och flera L runt landet, men inte så många...vänta nu. Ludde och Martin byggde en nyss till en kund i Gbg!

5Spot.jpg ht=375

Hjälp från Turner ägare.
183 cm, Large (5-Spot), 90 mm styrstam. Jag är lika nöjd som alla ovan.

5-Spot-Happy.jpg ht=498

Cykeln är f.ö. till salu om priset är rätt. Skicka PM om du är intresserad.

Hjälp från Turner ägare.
Next...?

titus_carbon_side_hi.jpg

Mattias Lundqvist skrev:
> Kan tänka mig att sälja min Nitrous i strl M
> också till rätt pris, vilket motsvarar en massa
> pengar...

Tillbaka
Topp