Hjälp jag behöver nya MTB-skor

ercaen

Medlem
Hej,

Jag har haft mina Bontrager RXL mtb skor i massor av år, men nu har det slutligen gett upp efter byten av spännen mm. Eftersom erfarenheten här på happy är oändlig undrar jag om någon ge tips om skor. Kanske någon som tidigare haft Bontrager RXL, men gått vidare tidigare än jag. :)

Jag använder skorna för både gravel och MTB, men inte för landsväg och tänkte fortsatt ha det så.

Vad det gäller budget är jag flexibel... Vill hellre ha bra än "billigt".

Hej,

Jag har ingen klockren rekommendation för alla skor jag haft har haft sina problem men kan dela med mig av mina synpunkter på de skor jag haft.

SIDI
Det är länge sedan skorna köptes (typ 20 år) och pensionerades för ca 5 år sedan. Modellerna finns inte kvar och systemet för att spänna som de då hade är inte samma som i dag. Det är med andra ord ointressant att jag efter varje tur svor över grenar och barr som fastnat i spännet och gjorde det till en utmaning att få av dem...
SIDI är utan tvekan de som suttit bäst runt foten med bra hälgrepp men de är små och tighta. Om du inte vet sedan innan så måste du testa i butik.

Northwave
Cyklar i dag med ett par Ghost XCM 2 och ett par Extreme XC 2. Båda är grymt bekväma, normala i storleken och sitter bra. Ghost XCM något mjukare i sulan.
Hade det inte varit för deras egna spännen som påminner om BOA men är något helt annat hade jag utan tvekan köpt Northwave nästa gång det är dags att byta. Problemet är dels att de är känsliga för minsta skit och skräp vilket gör att det precis som med mina gamla SIDI är en fight att få av dem och dels att konstruktionen gör snörena utsatta för slitage. På mina Extreme XC 2 gick första snöret av efter knappt 100 mil och då hade de andra tydliga skav. Nu går det relativt enkelt att byta men inte kul när det händer i skogen (tur att det låg en rulle Leukoplast i ryggan).

Shimano
Har testat ett par XC902 som även dem var grymt sköna och satt bra (tight i längd och bredd) men kass hälgrepp. Sålde de efter några turer när de fortfarande var i skick som nya.
Till skillnad från Northwave så är det standard BOA vilket funkar mycket bättre, aldrig problem under de 30 mil jag cyklade med skorna.

När det är dags för byte nästa gång så kommer jag försöka hitta något med BOA som sitter bra med bra hälgrepp.

Sist men inte minst så står det ett par Northwave Celcius XC Arctic GTX i garaget som ersättare för ett par Lake som pensionerades förra året (även de från stenåldern). Vet inte riktigt vad jag skall göra med dem, har gått med på 9 turer (134km) men kommer nog dyka upp på köp och sälj. Inte i närheten av Lake vare sig i bekvämlighet eller värme.

Tillbaka
Topp