Hjälp! Jobbet har spärrat happy!

Selast

Ny medlem
I helgen har IT här "bytt proxy" och nu får jag felmeddelanden att "Content blocked by your organization. Reason: This Website category is filtered Message Boards and Forums" WTF? Enligt IT ska dom sidor som nu inte funkar ej heller funka framöver... I absolut värsta fall skulle ju detta kunna innebära att jag måste börja jobba på jobbet... Ja ni fattar ju själva, vad ska jag göra??? Just nu kör jag mobilt men det känns inte optimalt speciellt som jag tvingats ha en useless Blackberry...

Alla tips tas emot tacksamt!

Senast ändrad:
Ridley skrev:
-------------------------------------------------------
> Inställningar i webläsaren, om det är Explorer, bocka ur anslut via proxy sen ska det funka

Ehhhh..
Fungerar det där har ftg. en VÄLDIGT konstig proxy-setup :)

Mycketvillhamer skrev:
> Byt jobb!
>
> /Skrivet från jobbet på jobbets dator...

Det här är ett väldigt bra tips tycker jag.
Det är ganska få jobb idag där man faktiskt jobbar oavbrutet varje minut man är på plats. Det viktiga är väl ändå att man får sitt arbete utfört. Om du inte får surfa happy så värdesätter inte din arbetsgivare din insats. Då kan du lika gärna jobba någon annanstans.

När det gäller proxyfiltreringar så är jag av åsikten att om man har problem med att personalen missbrukar IT-utrustningen så är det problemet ett arbetsledningsproblem och inte ett IT-problem och skall därför lösas av arbetsledningen och inte av IT-avdelningen. (Däremot kan det vara relevant att censurera bort porr/virus/extremism, men av helt andra anledningar).

Om du nu inte tror att du kan få ett bättre jobb så är en ipad/annan surfplatta ett rätt bra tips.

BOFH skrev:
> (Däremot kan det vara relevant att censurera bort
> porr/virus/extremism, men av helt andra anledningar).

Kanske därför Happy fastnat i filtret.

Stumpy skrev:
> BOFH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > (Däremot kan det vara relevant att censurera
> bort
> > porr/virus/extremism, men av helt andra
> anledningar).
>
> Kanske därför Happy fastnat i filtret.

Appropå porr! http://happymtb.org/forum/read.php/1/1796786

Stumpy skrev:
> BOFH skrev:
> -----
> > (Däremot kan det vara relevant att censurera
> bort
> > porr/virus/extremism, men av helt andra
> anledningar).
>
> Kanske därför Happy fastnat i filtret.

Allt är landrovermanens fel.
Och ligga-med-gubbar-maffian

Tor-browser funkar inte, spärrat som "Proxy avoidance", iPad känns dyrt, google translate funkar inte heller och jag hittar inte någon inställning i IE explorer... Får vãl börja fila på CVn för jag håller verkligen med BOFH! Tack för tipsen i alla fall.

Jag håller med, byt jobb!
Förrutom att jag tycker att alla ska få göra vad de vill på sina raster så skulle jag inte klara mitt jobb om jag inte hade tillgång till Forum och Message Boards. Det är en fantastisk kunskapskälla.

Om de inte har blockat Fejjan så är det dubbelmoral. IT har säkert plogat igenom loggarna för att se all icke jobb relaterad surfning och sen punktmarkerat de siterna.

Mitt jobb har blockat strömmande media, sex osv. Än så länge går det att kolla Happy och andra viktiga forum.

Det går *alltid* att ta sig förbi sånt där t.ex. genom att tunnla trafik eller gå via en extern proxy på något vis.

Blockerar dom all all extern trafik eller bara HTTP? Om det bara är HTTP så finns det flera mer eller mindre bra lösningar.

Ett förslag är att sätta upp en SSH-tunnel till en egen extern burk där du kör något av följande:
- en HTTP-proxy
- Remote Desktop (via RDP)
- VNC

Fjärrstyr du din hemmaburk så slipper du dessutom lämna spår på din arbetsburk för dina surfvanor (eller andra vanor). Video funkar inte så bra (om alls), men det mesta annat går toppenbra även med dålig bandbredd.

Amoureuse skrev:
> Jag håller med, byt jobb!
> Förrutom att jag tycker att alla ska få göra
> vad de vill på sina raster

Du är fortfarande fri att göra det du vill på rasterna. Vill du gå ut på stan och porrsurfa eller vad du nu vill göra på nätet så gör det. Det finns internetcafén. Datorn du sitter vid på ditt jobb är, hör och häpna, inte din. Det är ditt arbetsredskap.

så skulle jag inte
> klara mitt jobb om jag inte hade tillgång till
> Forum och Message Boards. Det är en fantastisk
> kunskapskälla.

Ja visst är det så... om det är jobbrelaterat. Om du var trädgårdsmästare och behövde Trädgårdsforum så tror jag nog att du skulle kunna gå till din chef och säga att så är fallet och han får i sin tur prata med IT. Filtret kommer då sannolikt att tas bort för den siten. Saken löst.

HappyMTB är ju trots allt inte särskilt arbetsrelaterat på så många ställen.

Stalle

Det är ju uppenbart att det upprör när verkligheten knackar på dörren och nån kommer och säger åt en att man skall jobba på sitt jobb.

Skall jag säga som inte ens har ett jobb.

Stalle

BOFH skrev:
> arbete utfört. Om du inte får surfa happy så
> värdesätter inte din arbetsgivare din insats.

Va? Hur får du till det där? Det är ju uppenbart att Selasts arbetsgivare uppskattar hans arbetsinsats mer än hans Happy-surfande.

STalle

En bekant till mig, assar, skrev en IP-över-DNS-proxy någon gång när han var inlåst bakom the great wall of Ericsson. Ganska snygg lösning.

Daniel_E skrev:
> Blockerar dom all all extern trafik eller bara
> HTTP? Om det bara är HTTP så finns det flera mer
> eller mindre bra lösningar.
>
> Ett förslag är att sätta upp en SSH-tunnel till
> en egen extern burk där du kör något av
> följande:
> - en HTTP-proxy
> - Remote Desktop (via RDP)
> - VNC
>
> Fjärrstyr du din hemmaburk så slipper du
> dessutom lämna spår på din arbetsburk för dina
> surfvanor (eller andra vanor). Video funkar inte
> så bra (om alls), men det mesta annat går
> toppenbra även med dålig bandbredd.

Jag vet inte exakt vad dom spärrar just nu, allt är lite upp och ned efter proxybytet så vissa saker som borde funka funkar ej osv. Din lösning med SSH tunnel, hur gör man det ifall det skulle behövas? Till saken hör att IT sett till att användarna inte får installera några program på datorerna heller... Skulle det gå ändå? Hur i så fall?

Tack igen.

Selast skrev:
> Daniel_E skrev:
> -----
> > Blockerar dom all all extern trafik eller bara
> > HTTP? Om det bara är HTTP så finns det flera
> mer
> > eller mindre bra lösningar.
> >
> > Ett förslag är att sätta upp en SSH-tunnel
> till
> > en egen extern burk där du kör något av
> > följande:
> > - en HTTP-proxy
> > - Remote Desktop (via RDP)
> > - VNC
> >
> > Fjärrstyr du din hemmaburk så slipper du
> > dessutom lämna spår på din arbetsburk för
> dina
> > surfvanor (eller andra vanor). Video funkar
> inte
> > så bra (om alls), men det mesta annat går
> > toppenbra även med dålig bandbredd.
>
> Jag vet inte exakt vad dom spärrar just nu, allt
> är lite upp och ned efter proxybytet så vissa
> saker som borde funka funkar ej osv. Din lösning
> med SSH tunnel, hur gör man det ifall det skulle
> behövas? Till saken hör att IT sett till att
> användarna inte får installera några program
> på datorerna heller... Skulle det gå ändå?
> Hur i så fall?
>
> Tack igen.

Du kanske ska läsa det du skrivit på om hur du ska använda din dator på jobbet, innan du börjar mecka med sånt.

P

Att kringgå dom spärrar som är uppsatta bättrar ju inte på relationen mellan dig och chefen...
Bättre att ha en dialog med chefen, att tex få möjlighet att surfa på lunch och fikat.
På mitt jobb är det lite av djungelns lag, vi får använda inet på vår fritid(innan o efter arbetstid + lunch), det går att när som helst koppla upp sig, det missbrukas ofta då en del anser att internet är viktigare än att kunderna får sitt gods...

1. Lösningen är sååå enkel så, säg upp dig och sitt som arbetslös hemma och surfa när du vill
hur ofta som helst.
2. Annars så gäller väl det "märkliga" regeln att arbetsgivaren gärna ser att arbetstagaren utför
arbete för den lön som betalas ut och då får man väl gilla det läget (eller ta alternativ 1).

kennenneth skrev:
> 1. Lösningen är sååå enkel så, säg upp dig
> och sitt som arbetslös hemma och surfa när du
> vill
> hur ofta som helst.
> 2. Annars så gäller väl det "märkliga" regeln
> att arbetsgivaren gärna ser att arbetstagaren
> utför
> arbete för den lön som betalas ut och då får
> man väl gilla det läget (eller ta alternativ 1).
Ja ja, och jag ska betala tull moms när jag köper cykel i USA... ;-)

Jag kanske är naiv, men är det inte viktigare att de anställda får något gjort än att räkna antalet timmar vid skrivbordet? Folk som röker brukar ju ta sina 5-minuterspauser varje timma och röka, varför ska inte icke-rökare kunna ta 5-minuters happysurfande i timmen då?

"Surfande på jobbet gör dig effektiv" - http://www.student.se/node/84291

I min värld är surfande på jobbet en självklarhet, detta sålänge arbetsuppgifterna utförs såklart. Självklart lite beroende på vad man jobbar med, men ett par minuters slösurf då och då tror jag är bra för att låta hjärnan slappna av lite och kanske komma på nya lösningar till arbetsproblemen. Att stänga av internet-et såhär skapar ju uppenbarligen frustration.
Internet sprider ju dessutom glädje då anställda kan skratta åt skojiga klipp:

Ta upp det med chefen tycker jag låter som en bra start och låt denne komma med en bra motivering.

Senast ändrad:
H. skrev:
> Jag kanske är naiv, men är det inte viktigare
> att de anställda får något gjort än att räkna
> antalet timmar vid skrivbordet? Folk som röker
> brukar ju ta sina 5-minuterspauser varje timma och
> röka, varför ska inte icke-rökare kunna ta
> 5-minuters happysurfande i timmen då?

Jag vet inte om det var så att du avsiktligen eller oavsiktligen syftade på den lagstadgade rätten man har till just 5 min rast/h (som oftast brukar slås ihop till en förmiddagsfika och en eftermiddagsfika). Men alla har rätt att göra i stort sett vad de vill på rasten. Däremot så innebär inte det automatiskt att man får nyttja företagets tillhandahållna arbetsverktyg (vilket ju datorn är). Jämför med nåt annat... på SL får man troligtvis inte ta den buss som man kört under förmiddagen och hämta farmor på Arlanda under lunchen.

Så visst. Det går utmärkt att Happysurfa fem min/h men man kan knappast kräva att arbetsgivaren tillhandahåller den möjligheten :-D

Stalle

Senast ändrad:
swerider skrev:
> Att kringgå dom spärrar som är uppsatta
> bättrar ju inte på relationen mellan dig och
> chefen...

+1 på den.

Det här kan man ju se på ur två perspektiv...

Som personal på ett företag där det man inte får surfa på vilken sida som helst sänder företagsledningen ut tydliga signaler om att det inte går att lita på personalen. Detta eftersom ledningen tror att ett fritt surfande påverkar arbetsuppgifterna negativt. Vilken inställning får man då som anställd mot företagsledningen?

Det bästa vore om företagsledningen tillät fritt surfande men endast då personalen anser det vara rimligt, t.ex. under rast. Då får de anställda mer ansvar och tilltro från ledningen. Så klart att inställningen till eventuell chef förbättras..

Fritt surfande gör att anställda kan komma in på forum som detta, lära sig något nytt och eventuellt kanske kombinera den kunskapen med annan kunskap som är arbetsrelaterad för att sedan komma med en grym idé som är arbetsrelaterad. 1+1=2

Kung Stalle skrev:

> Så visst. Det går utmärkt att Happysurfa fem
> min/h men man kan knappast kräva att
> arbetsgivaren tillhandahåller den möjligheten

Fast i det här läget handlar det ju om att företaget lägger pengar på att begränsa funktionaliteten i datorn... Vilket känns lite onödigt. Att låna SL-bussen innebär ju en extrakostnad för SL, men skulle det vara gratis för företaget att låna ut bussen men kosta att låsa in den på rasterna är det ju frågan vad som skulle hända... (Sjukt rörig jämförelse).

Aja, det är väl min generella inställning gällande godtycklig censur som spökar här. Och egentligen skulle nog jag själv bli mer produktiv (vissa dagar) om jag inte hade någon internetuppkoppling. Å andra sidan skulle jag andra dagar inte få nånting gjort utan uppkopplingen.

salle skrev:
> http://proxified.se/

Tack! Den där ska jag testa imorgon på jobbet. Jag försökte testa hemifrån via weboffice men då funkar happy helt plötsligt så det kanske har ordnat upp sig ändå. Annars får man väl köra IE explorer via weboffice på jobbet :-)

Upplysningsvis:

Du har ingen laglig rätt till någon rast annat än ca 30 min var 5 h. Däremot kan det finnas lokala överenskommelser (tex kollektivavtal) som bestämmer ytterligare pauser. Förutom under lunchen så har du alltså sålt din tid till arbetsgivaren.

Värt att tänka på är att omfattande privat surfning kan vara skäl till avsked.

mzi skrev:
> En bekant till mig, assar, skrev en
> IP-över-DNS-proxy någon gång när han var
> inlåst bakom the great wall of Ericsson. Ganska
> snygg lösning.

Visst var det nån som demade video över dns för några år sen?

Om jag vore i TS ställe skulle jag inte hålla på och gå runt spärrar på som min arbetsgivare satt upp.

Har ett tämligen flexibelt förhållande till min arbetstid. Jag klagar inte över att jag ibland sitter uppe till 1 på natten för att hinna med mitt arbete - förväntar mig då inte att min arbetsgivare klagar över att jag ibland är inne på happy under "ordinarie" arbetstid. Frihet under ansvar har fungerat hyfsat för mig - tror det är något som alla tjänar på i mitt fall.

När jag satt på utlandskontrakt och ibland låg på 60+ timmar i veckan fungerade happy som avkopplande distraktion när stressen gjorde att hjärnan började koka och magsyran nådde nya rekordnivåer. Inget lugnar ner en som ett Tourtest ;)

Selast skrev:

Till saken hör att IT sett till att
> användarna inte får installera några program
> på datorerna heller... Skulle det gå ändå?
> Hur i så fall?

Har råkat ut för såna dumheter på mitt jobb också. Var tvungen att kringgå detta, inte för att ha lekstuga med datorn utan för att kunna sköta jobbet effektivt. Jag använde ERD Commander för att lägga till mig i administratörsgruppen och nu slipper jag vänta i all evighet på en lat och motvillig IT-människa för varje liten ynka installation jag behöver.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp