Hjälp! Lefty hjul fast.

kntzn

Aktiv medlem
Hjälp! Lefty hjul fast.
Har precis fått en Scalpel Si och det första jag gjorde var att försöka skruva loss framhjulet. Bromsoket kommer av utan problem och axel-bulten går att skruva lös (den satt dock hårt som f-n) men även fast bulten är lös sitter hjulet fast. Jag har googlat lite och misstänker att det beror på att det är något fel med helicoil-fjädern i navet. Hur gör jag nu för att få loss hjulet och ersätta fjädern (om det nu är fjädern)?

Hjälp! Lefty hjul fast.
Ibland sitter hjulet hårt även om man skruvar loss hjulet. Testa att ta något brett som tar upp slag mot navet/skivan och banka med en gummihammare. så lossnar det.
Har du dratt av Helicoil fjädern, vilket jag har gjort nyligen så händer samma sak tror ajg att hjulet gärna fastnar, men det gick av när jag bankade med en gummihammare.
Om du kikar på bulten när hjulet är av och det sitter en fjäder där har du dragit loss och behöver ersätta den.

*Edit*
Länk till film ifall du behöver ersätta fjädern:
Länk där jag köpte helicoil sats:
http://www.ebay.co.uk/itm/301400071354
Välj M10 *1,0*13,5

Senast ändrad:
Hjälp! Lefty hjul fast.
Tusen tack för hjälpen! Det funkade fint att knacka av hjulet och mycket riktigt fanns där ingen fjäder. Jag hoppas verkligen inte jag lyckats få gängpaj på något nu men jag tyckte det såg bra ut.

Hjälp! Lefty hjul fast.
Det som är bra med fjädern att det är den som är gängan. Bara sätta dit en ny.
Man fick skruva in den försiktigt. Ly lades på tredje försöket.
Trodde först när jag råkade dra ut fjädern att nu har jag pajat nåt rejält.
Lägg på lite fett innan du skruvar fast hjulet. Ungefär där lagren sitter.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp