Hjälp med att planera rutt, landsväg

Snulfert

Aktiv medlem
Hej,
Inom kort blir jag gräsänkling några dagar och tänkte då passa på att ta en längre cykeltur med min införskaffade racer som jag gjorde iordning i våras.

Jag behöver tips på rutt att cykla. Start Mjärdevi och Mål Sturefors. Tex Vikingstad, Nykil, Ulrika och sen hemåt på något vis igen kanske. Sträcka 10-15 mil.

Det ska finnas appar/program där man kan skriva in start och mål och på så vis få fram förslag på rutt att cykla.

Är det någon som har tips på runda som jag skulle kunna ta eller ett program/hemsida där man kan få fram rutt?

Roxen runt kanske med kan vara ett alternativ men oklart hur långt det är/blir.

Kom gärna med förslag!

//Oskar

Hej,
Inom kort blir jag gräsänkling några dagar och tänkte då passa på att ta en längre cykeltur med min införskaffade racer som jag gjorde iordning i våras.

Jag behöver tips på rutt att cykla. Start Mjärdevi och Mål Sturefors. Tex Vikingstad, Nykil, Ulrika och sen hemåt på något vis igen kanske. Sträcka 10-15 mil.

Det ska finnas appar/program där man kan skriva in start och mål och på så vis få fram förslag på rutt att cykla.

Är det någon som har tips på runda som jag skulle kunna ta eller ett program/hemsida där man kan få fram rutt?

Roxen runt kanske med kan vara ett alternativ men oklart hur långt det är/blir.

Kom gärna med förslag!

//Oskar
Screenshot_20230618-185055.png

Den här kartan hittade jag hos CK Hymer.
9.6 mil, om du vill kapa nån mil så tror jag att du kan cykla på den vägen som är närmast sjön på norra sidan.

Super! Bra med karta och möjlighet att korta ner/förlänga beroende på känsla!
Kanske går det att svänga av vid Gistad mot Örtomta för att sedan ta sig vidare mot Björsäter och Grebo för att komma bakvägen till Sturefors. På så sätt slipper jag att åka genom stan på slutet.

vilken sida är bäst att mäta sträcka i?

Linköping - Söderköping har jag cyklat några gånger, men runt gölen enligt ovan blir väl mer omväxlande ehuru "platt".

Testa att dela upp det på flera punkter.
Tex. Googla "Gistad Björsäter avstånd" då får du fram 19.9 km.
Sen fortsätter du med Björsäter och nästa punkt tills du är framme ?
Finns säkert bättre sätt men inga som jag kan.

Du kan även gå in på CK Hymers hemsida och klicka på " rundor" de bjuder på flera rundor med kartor.

Mjärdevi Slaka Skeda udde Törnevik Rimforsa (mjukglass ?) Mormorsgruvan Bjärka Säby Sturefors. Går att korta av/förlänga...

Ja, Nykil, Ulrika, Rimforsa, Brokind, Bestorp borde väl funka? Exakt hur långt det blir vet jag dock inte.
Kollade lite på ovan sträcka nu och det kan nog bli ganska så bra tror jag. ca. 107 eller 114 beroende på vilken sida av Stora rängen jag kör på vägen från Bestorp.

Jag kommer fram till Bestorp från Sätavallenhållet då och hoppas att det inte är några grusvägar som jag inte uppfattat.

nästa vecka är det tänkt att rundan ska äga rum så återkommer med vilken det blev och hur det gick..

Imorgon verkar det som att det kan ske.. idag testade jag ”nya” korgpedaler i drygt 4 mil och det kändes okej. Ska nog ha lite styvare skor imorgon så blir det fullträff IOM att man kan dra med sig pedalerna uppåt också.
Det har börjat blåsa lite på slätten så kanske ändras rutten men troligt är att åka lite söderut mot Rimforsa för att sedan vända hemåt igen.
Ekipaget mig exkluderat nedan.
B606D722-4878-4270-9E62-C495126CEF32.jpeg

Nu så!

Taggad till tusen åkte jag från jobbet för att köra min runda. Sol, vind visserligen men den skulle både hjälpa och vara mot så det gjorde ju inte så mycket.

Efter 8km tyckte jag att vevpartiet glappade så jag stannade och upptäckte att skålen/kopp på drivsidan börjat gänga ur sig. Skruvade åt med fingrarna var 500m och kom till en bilmekaniker i närheten. Där drog jag åt så gott jag kunde med polygrip och åkte mot barndomshemmet 4 km bort och hoppades att en gammal barndomsväns pappa skulle ha avdragare osv så jag kunde justera och åka vidare. Väl där hade han tyvärr inga verktyg till cyklar så efter att ha dragit med polygrip igen åkte jag hemåt vilket fungerade ok.

Hemma tog jag bort vevarna och drog åt på nytt med lite gänglåsning denna gång.

Iväg igen och nu kändes det bra! Efter 6km typ gick fästet till flaskhållaren sönder så ena flaskan for i diket. Hittade alla delar som tur var men lite tråkigt med bara en flaska.

Ytterligare 5 km så har jag nu fått punka ?

Nu går jag hem ca 13km, jättefin kväll och så men jävligt bortkastad kan man lugnt påstå.
Totalen idag blev dock nästan 7 mil om jag räknar in turen till jobbet imorse.

Hoppas ni andra har en bättre kväll!

Ny dag, ny uppgift!

Igår när jag tappade ena flaskan lämnade jag den på ett glasställe i närheten. Jag skulle hämta den idag sa jag så efter jobbet åkte jag iväg. Mestadels grusväg skulle det bli men det gör ju inget när jag har min vardagspendlare.
Jag sprang sträckan för 3 år sedan så hitta var ju inget problem.. slutade med ca 2 km genom skogen (hittade mycket blåbär) och kanske 8km med vägar som skogsföretag anlagt (grov stenkross).

Ovan resulterade i 10km längre sträcka än vad som egentligen behövdes samt att bakskärmen ramlade/vibrerade av..

Vattenflaskan fick jag med mig hem till slut iaf och 3,6mil.

Nu är det slut på utflykter för denna veckan.
B6D175E6-8BF1-4904-A283-A6E3D7096ACB.jpeg
867D44D1-223B-4D6B-A79E-FF73CD4A3D05.jpeg

Roligt när det bär sig. Tror att du kan tjäna på att ersätta framhyllan med en stor sadelväska. Okej, den skulle inte skydda lika bra som en skärm, men du skulle få friare sikt, bättre balans och vara mindre vindkänslig.

Roligt när det bär sig. Tror att du kan tjäna på att ersätta framhyllan med en stor sadelväska. Okej, den skulle inte skydda lika bra som en skärm, men du skulle få friare sikt, bättre balans och vara mindre vindkänslig.
Framhyllan blir nog kvar. Tror inte det finns någon väska i världen som kan få plats med det som har varit på den :)
Det som är dumt med den är dock att sti reglagen gärna slår i det som är på flaket. Rakt styre hade varit bäst men det vill jag inte ha.
Pakethållare bak har jag haft tidigare som gick sönder och det var bra men det är skönt att ha uppsikt över grejerna med när det blir lite ojämnt underlag.

Ser jag fel, eller har du smackat dit frampakethållaren med plåtskruv rakt in i gaffelbenet? Respekt!
Du ser helt fel… genomgående hål med skruv och mutter är draget genom gaffeln ?‍?
Gaffel har blivit stel efter 7år där den mest har pendlats på så gaffelbenen är ganska ärgade och jag tänkte att det inte gör något för funktionen heller. Försökte gänga hålen först men det är inte så tjockt gods så jag fick inte till det riktigt. Då blev det genomgående bult istället?

Nu är första ”riktiga” rundan avklarad!
Bytte däck häromdagen och det verkar ha gått ganska bra.
Den uppmärksamme märker att det finns både cykelpump och extra tub med ut på denna tur. Hur sätter man dit/viker däcket på bästa sätt? Känns stort som det är nu.
8C3B4BCB-B15E-4D13-8B16-A7F37E800EC5.jpeg

Drog iväg och skulle förmodligen köra den runda som inte blev av sist. Körde mot vinden eftersom det är bättre att avsluta i medvind. Efter 15km ca så var det av på för mig nya vägar. Efter nån km (som tur var) övergick asfalt till Grus så bara att vända om.
EF5FA791-AC41-451C-BC60-804457D49693.jpeg

Rutten gick istället runt en sjö samt en extra omväg förbi jobbet innan jag vände hemåt igen. Motvinden fortsatte större delen av rundan så det var nån konstig sidvind som förstörde upplevelsen lite.
Vattenflaskan tog slut ca 7km hemifrån och kexchokladen blev sparad tills en annan gång så rent fysiskt känns det bra.
4189FB64-966D-4F1C-A7A7-D8BF88A48104.png

Jag har 2st nya tuber som levererats. De ligger kvar i förpackningen. Förhoppningsvis behöver jag inte använda båda i närtid. Hur förvarar man däck bäst?

Enligt en gammal dokumentär om Lance Armstrong/US Postal (eller kanske Discovery) så lagras tubdäck bäst i jordkällare. Men för att vara lite allvarlig, mörkt är bra för att undvika UV-strålning.

Enligt en gammal dokumentär om Lance Armstrong/US Postal (eller kanske Discovery) så lagras tubdäck bäst i jordkällare. Men för att vara lite allvarlig, mörkt är bra för att undvika UV-strålning.
Jordkällare har jag tillgång till på annan ort. Osäker om mamma tycker att det passar in med däck bland potatis och blandad dryck dock.. får bli en egen hylla i förrådet i påse helt enkelt.

Sturefors är jättefint. I en backe där uppnådde jag min högsta hastighet dittills. Hojen vobblade så mycket att fötterna inte riktigt höll sig kvar på pedalerna.
Till din nästa tur föreslår jag antingen Rimforsa eller väg 34 mot Keäama.

Sturefors är jättefint. I en backe där uppnådde jag min högsta hastighet dittills. Hojen vobblade så mycket att fötterna inte riktigt höll sig kvar på pedalerna.
Till din nästa tur föreslår jag antingen Rimforsa eller väg 34 mot Keäama.
Jag körde intervaller i den backen som jag tror du menar för några år sedan när en granne skulle köra VR. Riktigt fin nerför, sådär uppför :)
Jag ville till Rimforsa idag men hittade ingen asfaltsväg förutom 34:an som känns sådär att cykla på. Har du nåt tips?

Tror den bästa vägen, men inte kortaste från Sturefors, blir via Slaka och cykelbanan till Skeda Udde och omkring fem kilometer söderut, sen vika av mot Törnevik, över hela kullen och ut på östra sidan.

Jag har mycket dålig koll på hur man tar sig till Rimforsa från Bestorp på asfalt på annat sätt.

Hojen vobblade så mycket att fötterna inte riktigt höll sig kvar på pedalerna.
Jag brukar lägga ett lår mot överröret om cykeln börjar vobbla. Det brukar hjälpa. Krisar det kan klämma ifrån båda hållen mot ramen.
Sedan jag började köpa cyklar med ramar med tillräcklig säkerhet (ffa som vridstyvhet) slipper jag sådana onödiga gymnastiska nödövningar.

Tillbaka
Topp