Hjälp med att välja ny kassett och kedja

marcis

Medlem
Jag är inte jätte kunnig inom cyklar (men rätt tekniskt händig i allmänhet) och har en 10-växlad Cresent Elder med nått år på nacken så garantin inte längre gäller. Kedjan skippar taggar rätt ofta så jag tänkte jag skulle byta både kedjan och kassetten bak. Jag skulle uppskatta hjälp med att välja vilken kassett och kedja som skulle passa på min cykel... Jag har inte i huvudet i skrivande stund antal taggar på minsta växeln men tänker att det nog inte spelar någon roll då jag aldrig använder de 4 lägsta växlarna ändå. Jag cyklar nästan enbart på de 2-3 högsta växlarna. Gärna så billigt som möjligt och tar gärna emot allmänna råd med :)

Mvh Marcus

Ingen som kan hjälpa mig? :) Jag har 34 taggar nu men tänker att det inte spelar någon roll då jag aldrig cyklar på lägsta växeln. Jag har en Shimano deore växel.

Jag kikade på dessa delarna, tror ni att de passar/blir bra?

Kassett: https://www.cykelkraft.se/kassett-shimano-cs-hg500-10-10-vaxlar-11-42t

Kedja: https://www.cykelkraft.se/kedja-shimano-cn-e6090-singel-10-vaxlar
Det är inte så många som läser elforumet, så chansen är liten att få svar. Du kan försöka lägga frågan i standardforumet, det finns många fler där som kan hjälpa dig. Frågor kring kedjor och kassett är trots allt inte elcykelspecifikt. Men säg inte att det gäller en elcykel, då blir du bannad.

En reflektion, om du ändå inte cyklar på de lägsta växlarna, så är det bortkastat med en kassett som har så stort omfång. Satsa istället på en kassett med mindre största drev. Då kommer du förmodligen att få mindre steg mellan de största växlarna, och få en mer tätstegad kassett, så det blir enklare att hitta en optimal växel. Och du får fler användbara växlar, och sliter därmed mindre på kassetten.

Det andra problemet är vilken bakväxel du har. Deore bakväxeln finns i några varianter, och alla klarar inte 42 tänder. Om du satsar på en sådan kassett så får du speca mer vad det är för delar som sitter på din cykel. Lite jobbigt för den som försöker hjälpa dig, att leta specar på din cykel.

Till sist är det väl bara att söka i butiker efter bästa pris. Det borde finnas klart billigare kedjor och kassetter till 10-delat, även om det inte kommer ner i pris som till 8-delat.
Om du haft 8-delat så hade kedja + kassett kostat omkring 300 kronor, kanske mindre.

Varför sätter då tillverkarna på små klingor fram så att alla måste köra på minsta kuggarna bak och slita upp kassetten onödigt snabbt?
Ja du, det undrar jag med. Kanske för att 38t klinga och 11-32t är billigare/vanligare och även används till vanliga cyklar i sortimentet.
Det blir dyrare att montera t.ex. 44t och 11-42t.
Jag tror inte heller att tillverkarna bryr sig nämnvärt om hur fort drivlinan slits.

Tillbaka
Topp