Hjälp med bakhjul och konvertering QR i 142mm ram.

Soulquake83

Aktiv medlem
Hallå!

Har ett projekt på gång, där ramen har 12x142mm through axle bak. Hjulet jag har tänkt använda är 9x135mm QR. Det måste ju finnas någon sorts adaptrar, endcaps eller konverteringskit så att det går att köra 9x135mm i denna ram? Någon som stött på samma problem?

Mvh

måste ju finnas någon sorts adaptrar, endcaps eller konverteringskit
Det är inte alls säkert. Det som finns till vissa nav är att du byter gränssnittet för axelgenomföringen. Men jag tror inte att det finns någon ram där du kan sätta adaptrar i själva ramen. Med annat än utbytbara dropouts.

bara byta nav
dc-22 har ren qr axel med lagerskål lösa kulor och lagerkona

ett nav med endcaps och maskinlager går det i vissa fall byta endcaps bara mellan olika typer av axel om navet är byggt för det

Det är det. Men kolla på din ram och fundera på hur en sådan ramadapter skulle fungera.
Jag tänker mig något sådant här. En insert som tar ner dimensionen till 9mm. Bredden går ju att lösa med distanser?

Bilagor

• Screenshot_20230617-222310.png
    Screenshot_20230617-222310.png
    119.8 KB · Besök: 31
Anledningen att du inte hittar någon färdig lösning, är att det inte går att lösa på ett lämpligt sätt.

Nej det verkar ju inte gå att lösa. Jag tänkte mig någon slags adapter/plugg 12mm med utvändig gänga som man skruvar in i ramen, med ett 9mm hål. ?
Du har ju bara gänga på ena sidan i TA ram, men framförallt så behöver du ju dropouts att förs upp hjulet i, en QR axel är inte designad att användas som en 9mm TA som du verkar tänka dig.

Du har ju bara gänga på ena sidan i TA ram, men framförallt så behöver du ju dropouts att förs upp hjulet i, en QR axel är inte designad att användas som en 9mm TA som du verkar tänka dig.
Du har rätt. Jag får byta nav helt enkelt. Tänkte bara kolla om det fanns några enkla knep för att komma runt det.

Ramen har väl gängade hål som är 12mm? En insert på 12mm med utvändig gänga och 9mm hål? Eller något sådant.
om vi säger så här vi leker med tanken att din adapter finns
om du nu tar din adapter du har 12mm axel borrar 9 mm hål så har du en godstjocklek på 1.5 mm kvar sen ska du gänga adaptern så den går in i ramen då har du 0.5-0.7mm godstjocklek kvar i adaptern
i hur många sekunder tror du själv då att detta ska hålla med de krafter ett bakhjul utsätts för '

speciellt då adaptern även ska distansera/kompensera bredden mellan nav standarderna så kommer all vikt läggas på adaptern vid infäsningen i ramen just där du har som sämst med gods dessutom finns de sen ingen qr axel som är nog lång utan då får man ta en gängstång
vilken i sig har betydligt sämre brottsgräns än en härdad qr så hela din konstruktion kommer klippas rakt av vid ramen iaf minst på den gängade sidan vilket kommer generera du kommer bryta sönder ramen på andra sidan..

om vi säger så här vi leker med tanken att din adapter finns
om du nu tar din adapter du har 12mm axel borrar 9 mm hål så har du en godstjocklek på 1.5 mm kvar sen ska du gänga adaptern så den går in i ramen då har du 0.5-0.7mm godstjocklek kvar i adaptern
i hur många sekunder tror du själv då att detta ska hålla med de krafter ett bakhjul utsätts för '

speciellt då adaptern även ska distansera/kompensera bredden mellan nav standarderna så kommer all vikt läggas på adaptern vid infäsningen i ramen just där du har som sämst med gods dessutom finns de sen ingen qr axel som är nog lång utan då får man ta en gängstång
vilken i sig har betydligt sämre brottsgräns än en härdad qr så hela din konstruktion kommer klippas rakt av vid ramen iaf minst på den gängade sidan vilket kommer generera du kommer bryta sönder ramen på andra sidan..
Ja, det finns ju några hinder för att det skulle gå att göra så. Godstjockleken på själva adaptern i genomföringen skulle bli tunn, men jag tror inte det är det största problemet. Men ja, det är nog svårt. Bättre att byta nav helt enkelt.

var ner o rota o hitta ett specialized adventure gear nav 11 delat 12x142 satt original på bland annat specialized sequoia finnes i sthlm västerort edit är för 6 bult bromsskiva

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp