Hjälp med bromsar (Hayes Stroker Ryde)

XTRMNTR

Aktiv medlem
Min kära pendlare (Nishiki PRO SLD -09) förfaller i en rasande takt, det senaste är bromsarna som verkar helt ha gett upp. Senaste veckorna har jag cyklat runt utan skiva bak. I går var jag och köpte nya belägg och tänkte det är väl lika bra att ta tag i eländet. Fädern som sitter mellan beläggen har varit helt bortrostad vilket har gjort att bromsarna har låst sig i parti och minut. Nu visar det sig att oken inte går tillbaka som dom ska. Jag har försökt motionera dom men det går knappt tillbaka med våld.

Vad göra? Jag har varken lust att köpa nya bromsar eller lämna in den på service.

Jag ser två möjligheter, antingen rengöra/varsamt slipa/polera kolvarna så du får de släta eller så köper du reparationssatser och renoverar oken själv. Det sistnämnda blir antagligen inte prisvärt.
Även om du inte vill skaffa andra bromsar så är nog ett par bättre begagnade bromsar det bästa och mest prisvärda sättet.

Jag gick igenom mina stroker trail första generationen som var de mest frekventerade med ovan nämnda problem. Tog isär dem, gjorde rent och smörjde upp dem med "rätt" hayes fett, men inga nya packningar eller dylikt. Luftade dem ordentligt och fick dem därigenom tightare än nya. Är överraskad över hur mycket stoppkraft de har, kanske inte de mest taktila bromsarna jag kört, men numera väldigt effektiva.
Hade dock inte misshandlat dem på en pendlare, men jag tror de kan vara värda att rädda om du pallar att göra det själv då det egentligen bara krävs lite fett och några cl dot4 olja. Och tid förstås.

tack för tipsen. Idag köpte jag en slang för att kunna modifiera mitt luftningskit. Frambromsen verkar vara helt körd (oket sitter stenhårt och skruvarna har oxiderat fast. Bakbromsen har jag lyckats lufta hyfsat men får ändå ingen ordning på bromsen.

Tillbaka
Topp