Hjälp med drev - Shimano Claris SG-X 50-F

Bromic

Aktiv medlem
Jag undrar vad jag ska söka på och köpa för att ersätta ett Claris drev från 2017. Det är märkt SG-X 50-F. Sitter på en Diverge, insteg från 2017. 2x8 växlar. Lilla kuggen har 34 tänder.

Får inte fram nåt vid googling. Och blir inte klok på vad jag skulle kunna ersätta det med om exakt samma finns att köpa längre.

Hjälp mottages tacksamt.

Bilagor

• IMG_3200.png
    IMG_3200.png
    754.2 KB · Besök: 113
  • IMG_3208.jpeg
    IMG_3208.jpeg
    758 KB · Besök: 104
  • IMG_3206.jpeg
    IMG_3206.jpeg
    604.7 KB · Besök: 86
Jag har inte riktigt koll på hur man mäter BCD men om du kan ta reda på det så bör vilket drev som helst med rätt BCD passa.
Jag tror det borde vara 110 mm.
I så fall kan väl något sånt här passa ?

Edit: enligt denna sida ska 5-bult, 100 110 mm BCD, ha 64,7 mm mellan närliggande hål.

Senast ändrad:
Jag har inte riktigt koll på hur man mäter BCD men om du kan ta reda på det så bör vilket drev som helst med rätt BCD passa.
Jag tror det borde vara 110 mm.
I så fall kan väl något sånt här passa ?

Edit: enligt denna sida ska 5-bult, 100 mm BCD, ha 64,7 mm mellan närliggande hål.
Fel, men det var säkert en auto in-correct som ändrade ;) , det är 110bcd som har 64,7 mm. Och 110 mm bcd är också en vanlig storlek för 5 bults. Så, TS, ja, men kolla även lilla klingans slitage (samma bultavstånd). Och kassett och kedja förstås.

Fel, men det var säkert en auto in-correct som ändrade ;) , det är 110bcd som har 64,7 mm. Och 110 mm bcd är också en vanlig storlek för 5 bults. Så, TS, ja, men kolla även lilla klingans slitage (samma bultavstånd). Och kassett och kedja förstås.
Helt rätt. En helt manuell felskrivning dessvärre. 110 mm ska det vara.
Uppdaterar mitt inlägg.

BCD är 110. Nuvarande är 2x8. Den som länkats till ovan är 2x9 - funkar det? Vad ör skillnaden på en klinga för 8 kontra en 9 eller 10? Förutsatta att mått etc är samma.

Kedjor för 5-8 och 9+ har olika innebredd så drev avsedda för x8 kan vara för breda för en kedja avsedd för x9+.
Källa: https://bike.bikegremlin.com/3555/bicycle-drive-chain-dimension-standards/#2
TS ska utan problem kunna köra framklingor för 8-, 9- eller 10-delat utan problem. Kedja och kassett för 8-delat men framklingor för lite vad som helst brukar fungera bra.

Mao, köp valfri Shimano-klinga för 8-10-delat med 50T och 110 bcd så är man hemma!

Tillbaka
Topp