Hjälp med gammal Monark

Hjälp med gammal Monark
Jag har en gammal Monark från början av 70-talet som jag lämnade in till en cykelverkstad för att få hjälp med bakhjulet där vissa ekrar lossnat och hjulet behövdes riktas om. Jag fick tillbaka cykeln olagad då hjulet var i för dåligt skick för att kunna lagas. Jag har därför försökt att leta efter ett bakhjul på nätet som jag skulle kunna byta ut det med men har inte hittat något. Hjulet är 27 tum och 630mm. Cykelnverkstaden nämnde något om att det skulle se konstigt ut om man bytte till 622 men det skulle kanske funka ändå? Jag är inte särskilt kunnig på cyklar men är van vid att göra enklare arbeten på cyklar.
IMG20240801115323.jpg
IMG20250122154851.jpg
IMG20250122155103.jpg
1. Var kan jag hitta/köpa hjul av den storleken?
2. Skulle det gå att byta till en annan storlek utan att det blir allt för konstigt
3. Hur skulle en annan storlek på hjul funka med växlarna som finns på cykeln?

Hjälp med gammal Monark
Knacka på hos närmsta cykelkök och kolla vad de har.
2. Skulle det gå att byta till en annan storlek utan att det blir allt för konstigt
Ja, vanliga 622 ger dig 4 mm extra mellanrum mot stänkskärmen och det tror jag inte många reagerar på. Verkar finnas bra med justeringsutrymme på bromsarna också, klossarna måste ju ner en bit också.
Du vill hitta ett hjul med samma navbredd och samma antal växlar, annars måste du byta. Stålramar är rätt flexibla så det går även att sätta i ett nav som är lite bredare.

Hjälp med gammal Monark
Det finns billiga 630 bakhjul för gängad frikrans att köpa på nätet fortfarande, jag köpte ett till min cykel för inte så många år sedan... Vill du ha tag i fin-hjul är det betydligt värre!
Jag ska gräva lite och se om jag hittar en länk, annars är det som redan nämnts sannolikt inga problem att byta till 622 fälgar annat än utseendet.

Hjälp med gammal Monark
det är svårt för en vanlig okunnig cykelverkstad räkna hem tidsåtgången för att rikta ett hjul på ett seriöst sätt. då säger de hellre att det inte går. snarare är det så att de inte kan. en riktig mek gör jobbet på max en timme, snarare hälften. så mitt råd om du inte vill lära dig själv är att gå någon annan stans.

om du byter till 622 finns bättre utbud av däck, t ex lite fetare. kommer se bra ut. bromsarna tycks ha tillräcklig räckvidd för att klara mindre hjulstorlek. byt isf även framhjulet?

ett bekymmersfritt alternativ när det gäller växlarna är att köpa ett nexus7 navväxlat bakhjul. finns rimligt prissatta kompletta kit i tyskland

Hjälp med gammal Monark
Fin ram! Och i fint skick vad man kan se.
Plocka bort allt som går och rengör delarna.
Då lär du dig lite cykelmek på kuppen!

Hjälp med gammal Monark
Jag har en gammal Monark från början av 70-talet som jag lämnade in till en cykelverkstad för att få hjälp med bakhjulet där vissa ekrar lossnat och hjulet behövdes riktas om. Jag fick tillbaka cykeln olagad då hjulet var i för dåligt skick för att kunna lagas. Jag har därför försökt att leta efter ett bakhjul på nätet som jag skulle kunna byta ut det med men har inte hittat något. Hjulet är 27 tum och 630mm. Cykelnverkstaden nämnde något om att det skulle se konstigt ut om man bytte till 622 men det skulle kanske funka ändå? Jag är inte särskilt kunnig på cyklar men är van vid att göra enklare arbeten på cyklar.
IMG20240801115323.jpg
IMG20250122154851.jpg
IMG20250122155103.jpg
Skriv var du bor då fraktkostnaden kan bli orimligt stor på ett cykelhjul

Hjälp med gammal Monark
håller i stort med om att preventivt underhåll kan vara en bra ide. vevpartiet är dock en sådan grej som rätt inställt och smort nästan aldrig krånglar, så länge man inte med flit sprutar vatten mot det.

det är ju ganska kul att meka, och man lär sig mycket. men det är hundra gånger roligare med ett bra resultat, särskilt om det var beroende av en intelligent mekning.

men istället för onödig ska vi säga intelligensfri mekning som lämnar dig med ett resultat identiskt med det du hade innan, föredrar jag att gå vidare med nästa mer nödvändiga eller skapande mek-projekt.

det är alltid något på kö:)

Tillbaka
Topp