Hjälp med köp av Racer/Cyclocross

andreamassaro

Ny medlem
Hallå!

Relativt ny här på forumet, har läst en del men aldrig postat något men jag känner just nu att jag behöver hjälp!

Jag har idag en hybridracer (Nishiki Comp) som jag börjar bli urless på. Efter att ha mekat ihop en singlespeed av en gammal 80-tals racer har jag insett att den ultimata sittställningen om man cyklar i stan/landsväg erhålls av ett bockstyre och en kortare ram.

Problemet är att jag har lite svårt att välja vad för typ av racer jag behöver för jag vill kunna göra lite allt möjligt på cykeln.

Jag vill kunna använda cykeln inne i stan och inte nödvändigtvis med spd pedaler. Jag vill samtidigt också kunna cykla landsväg med spd pedaler.

Detta är egentligen inget stort problem men om man utvecklar stadscyklandet stöter jag på lite tankar. Hur funkar det tex med en renodlad racer om man ska ta sig upp för trottoarkanter, cykla över järnvägsspår i vägen, cykla på dåliga cykelbanor med gropar och allt man kan tänka sig, ja helt enkelt cykla inne i stan.

Vad finns för kombinationer när det gäller att kunna variera pedaler? Det finns ju tex de här som har fäste på ena sidan och vanlig pedal på andra, men jag har hört att de är lite jobbiga då man alltid måste se till att få rätt sida upp. Har även hört att det finns höljen man ska kunna sätta på en spd pedal så att man kan cykla med vanliga skor, hur funkar dessa.

Är helt enkelt ute efter lite vägledning och era erfarenheter!

Jag tycker inte det är särskilt jobbigt med kombipedaler. Visst du måste se till att ha rätt sida för att koppla i. Men det går starta från stillastående även om du inte klickat i då du är på fel sida. Sen kan du koppla i farten istället.

Det låter som att du kommer att trivas bra på en cross med combipedaler.

En cross är som en racer, men lite tåligare och med plats för skärmar.

ett exempel:
http://www.rosebikes.se/artikel/rose-pro-dx-cross-2000/aid:612079

Sen vet jag att det är som att svära i kyrkan om man rekomenderar combipedaler här på happy, men jag har alltid kört med sådana på mina brukshojar, det enda ställe det inte funkar är nog i skogen. Jag tycker dom fungerar utmärkt.

Jag körde in till stan idag med högprofil och tub. Potthål, trotoarkanter och spårvagnsspår; inga problem. Men vill du bara ha en cykel och kunna få på dubbar och skärmar så är det nog bara någon pendlingscross som är alternativet (eller en Osprey)

Om du har 12k att spendera så är Rose crossen riktigt fin. Jag bland många andra är väldigt nöjd med den. Om man ber dom montera deras skärmar och pakethållare har man en riktigt funktionell cykel!

Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Det låter som att du kommer att trivas bra på en
> cross med combipedaler.
>
> En cross är som en racer, men lite tåligare och
> med plats för skärmar.
>
> ett exempel:
> http://www.rosebikes.se/artikel/rose-pro-dx-cross-
> 2000/aid:612079

^^ Klämde på en sån för ett litet tag sedan. Fifan vad fin, måste vara den perfekta åretruntpendlaren. Dessutom tycker jag också att kombipedaler är en bra ide om de inte sitter på en mtb och man är i skogen.

Pendlat genom city några år. Har testat ett antal olika cykeltyper (CX, SS, MTB, Gubbhoj) men favoriten i särklass är räser. Tips:

* 8kg aluräser är roligare än en 10kg CX
* Undvik kombipedaler, du kommer bara bli förbannad. Dubbelsidig SPD ska det va.
* Hjul med 32 ekrar
* Ram så du får plats med 28mm däck.
* Undvik att montera massa skrot på ram/styre. En liten ringklocka + Ass saver i väskan räcker.

Jag säger cross. Har pendlat genom stockholm på både racer och cross och tycker crossen har fler fördelar med skärm, bredare däck osv + i mitt huvud är jag inte lika rädd om min cross som min racer , dvs mer slitochsläng pryl. Kombipedaler körde jag i 6år när jag bodde i lkpg och det funkade hur bra som helst.

Poisonen ser riktigt bra ut.

På cross kan du ha bromshandtag även ovanpå styret (mek skivbroms). Det är skönt i stan ibland när man tvingas panikbromsa men inte sitter med händerna på bromshandtagen där framme.

Förtydligande:

Ett minimum är två hojar ;) En räser för finpendling och en CX vid alla andra tillfällen. Och kombipedaler är väl OK om man cyklar i en stad med 1 rödljus.

kokodrill skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag säger cross. Har pendlat genom stockholm på
> både racer och cross och tycker crossen har fler
> fördelar med skärm, bredare däck osv + i mitt
> huvud är jag inte lika rädd om min cross som min
> racer , dvs mer slitochsläng pryl. Kombipedaler
> körde jag i 6år när jag bodde i lkpg och det
> funkade hur bra som helst.
>
> Poisonen ser riktigt bra ut.

+1, kom bara i håg att om du köper en poison cross, va jävligt övertydlig på att du ska ha fästen för skärmar, 2013 ramen kommer utan (som min), men 2014 ramen som dom har inne och kan leverera (enligt dom) kommer med hål för skärmar..

Sen är det ju trevligt at man kan välja färg på sin Poison :D

Irons skrev:
> Sen är det ju trevligt at man kan välja färg
> på sin Poison :D

+1
Poison och Rose är föredömen när det gäller att kunna speca sin hoj online.
Canyon m.fl. är riktigt dåliga.

På planet x går det att speca en del med.
Fick hem min poison opium-ram i går. Skall inte ha skärmar på så har faktiskt inte reflekterat över om det är fäste för skärmar eller ej. Borde ju vara senaste modellen man får hem och inte efterfrågar annat.

Jag går själv i samma tankar och lutar allt mer åt en BMC granfondo gf02 med skivbromsar.

Kanske är för mycket allt i ett cykel så att inget blir bra men fin är den i alla fall :)

På brukshojjen som det sitter barnstol och som det brukar bli en tur på när man ska ut me vovven en sväng har jag dessa pedaler på och det funkar helt OK tycker jag:

http://www.bike-discount.de/shop/k417/a100717/pd-m324-pedal-bulk-package.html

Men om man vill ha dubbelsidig SPD och fortfarande kunna ta en tur med vanliga skor, hur skulle en sån här pedal fungera, gör ramen nån nytta så man får stöd av den eller blir pedalen lika obekväm i en vardagssko som en ren SPD-pedal?

http://www.bike-discount.de/shop/k417/a48794/pedal-pd-m530.html

@Belse

Jag har dom SPD dubbelsidiga som du länkar till. Sista länken
SHIMANO PD-M530

Jag tycker inte att den hjälper särskilt mycket faktiskt. Men visst det fungerar en kort tur ner till närmsta ica.

Kombipedaler har jag i skogen (delar en cykel med grabben) och på en hybrid - funkar bra i stan och som pendlargrej. I skogen är det alltid fel sida upp.

Tillbaka
Topp