Hjälp med köp av v-broms

soundblaster

Ny medlem
Hjälp med köp av v-broms
Hallå. Tänkte fixa nya v-bromsar till cykeln. Hade tänkt mig skivor först, men då jag inte har några skivnav så blir det för dyrt, har inte kunskapen att bygga om hjul heller så det får bli fälgbroms.

Har hört mycket gott om xtr bromsarna så ett par sådana tror jag det blir, men på cyclecomponents finns det två modeller en 951:a och 960:a skillnad i pris är 5kr men vad är skillnaden i prestanda? Till dessa bromsar hade jag tänkt ha ett par lx handtag, tror ni jag får bra nyp med den uppsättningen.
Jag har tekro broms och handtag nu och dom är ju inte så bra.

Är det värt att även köpa xtr bromswirekit samtidigt? eller går det lika bra med nåt från biltema?

Sen en fråga till, var hittar jag det här billigast? Har kollat chainreactioncycles, har ni fler tips?

Hjälp med köp av v-broms
Det sitter en extra fjäder till armen för bromsklossen på 960 som förmodligen skall minska vibrationer (skrik) när dom blir äldre och slitnare. Mitt råd är: köp 960.
/Claes

Hjälp med köp av v-broms
Jag har haft både XT och XTR.
XT är inte värd en enda krona vad de kostar på grund av att de skriker som xxx tycker jag. Bromskraften är dock super, kanske bättre än XTR?!?

XTR är annars gudomlig, ljudlösa och skön känsla. De jag har är en äldre variant och de är tysta förtfarande men är det inte större skillnad så köp de dyrare.

Hjälp med köp av v-broms
Instämmer delvis, vill du slippa bromsskrik så köp vad som helst men inte XT v-bromsar. Däremot så kostar väl XTR v-bromsarna rätt mycket, det går väl nästan att köpa skivbromsar för samma pris(nåja, +hjul då).

Avid gör mkt bra v-bromsar, även de "enklare" Single Digit modellerna(t.ex. SD 7) är helt ok, men Avid Arch Rival 50 ska väl vara bland det bästa som finns.

/Leo

Hjälp med köp av v-broms
Jag har ingen erfarenhet av XTR-broms men jag tycker att LX bromsreglage är skit å piss. Obekväma, rutten modulering och märklig kabeldragning. De går bort helt enkelt. XT (och XTR) bromsreglagen är ju gudar bland bromsregalgen men lite dyrare. Annars om du är på lite budget så kan jag rekomendera SRAM 7.0 bromsreglagen. Lätta, billiga, funkar bra. Lite fula kanske men knappast fulare än LX.

Stalle

Hjälp med köp av v-broms
Jag har LX V- bromsar med parallell funktion... Funkar klockrent ! Fattar inte hur man kan såga dessa... Behöver sällan justeras och dom tar tillräkligt...
Det beror väl mest på klossen än på själva makaniken?
Sedan beror det väl på hygien samt viken fälg man har.

Rätta mig om jag har fel...

:o)

Hjälp med köp av v-broms
Jag har kört med 960 i snart ett år och aldrig behövt justera dem nämnvärt. Bara till att sätta dit nya gummin. Man ser på gummit att både höger och vänster slits otroligt jämt över hela gummit.

Helt klart värda sitt pris. Kombinerat med ett par bra reglage och ceramic fälgar blir det riktigt trevligt.

Hjälp med köp av v-broms
Håller med Leo, Avids modeller är mycket broms för pengarna. Brukar få bättre betyg än Shimanos varianter. Kör själv med SD7 och är väldigt nöjd, de är betydligt skönare och bättre än min sambos LX.

Komplett SD5 kit inklusive kablar & höljen finns hos chainreaction för £55.

/Ola

Hjälp med köp av v-broms
Jag har Arch Rival 50 och min enda tidigare erfarenhet är gamla XT. Går ej att jämföra samma dag. Avid är mycket bättre avseende: modulering, bromskraft och hållbarhet (2 år gamla nu och exakt samma känsla som ny!).

Tror de går att få till lägre pris än XT via webbutiker. Jag köpte mina bromsar med tillhörande handtag (SD-7) och kan ej bedömma hur mycket handtagen spelar in, så du får ta rådet med en nypa salt.

/Zeb

Hjälp med köp av v-broms
Skogling

Ey! Jag sågade inte bromsen utan bromsreglaget. Bromsarna är säkert inge dåliga.

Bromsreglagena (handtagen eller vad man nu skall kalla dom) ogillar jag skarpt. Av ovan nämnda själ. Men smaken e ju som baken.

Stalle

Hjälp med köp av v-broms
Efter lite övervägande tror jag att jag satsar på ett "Avid Single Digit 7 V-Brake Kit" från chainreaction, fram/bak broms och handtag alltså. Får betala 70£ för det och det verkar ju överkomligt! Får då med xtr brake cables i paketet också.

Tack för hjälpen...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp