Hjälp med montering av vajer till navväxel

Jag har en gammal Crescent med navväxel där det enda som finns kvar av växelanordningen är växelväljaren. Tanken är att jag ska försöka montera en ny vajer med allt vad det innebär. Jag har köpt ett kit på Team Sportia som ska passa till Torpedos treväxlade system men tyvärr följde ingen monteringsanvisning med och jag har googlat och försökt lista ut själv hur det ska sitta ihop men har gått bet. Så nu kryper jag till korset och ber om hjälp... Jag bifogar bilder på delarna och hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig på traven.

DSC_3697.JPG

DSC_3699.JPG

I hålet i muttern till hjulaxeln på bild två ska det sitta en kedja och en gängad metallpinne in i navet, den ser ut att saknas. Risken är att kedjan eller pinnen har gått av och resterna sitter kvar i navet.

Den nämnda kedjan ska sedan gängas ihop med stålhylsan (som är gängad inuti), kopplas ihop med vajern och växelväljaren.

Om jag minns rätt så ska 3:ans växel läggas i och vajern sträckas bara så mycket att den inte slackar.

Lycka till!

Det största problemet är att du saknar en sån här:http://www.sjscycles.co.uk/sachs-t3-indicator-chain-and-rod-toggle-chain-prod5066/
Den långa tunna änden skruvas in i den den ihåliga axeln så bara kedjan tittar fram. Sen använder du antingen den nedersta metallbiten eller den näst nedersta plastbiten som övergång mellan mellan den tjockare gängade änden och vajern.
Vajern kläms fast med insexskruven i plasthylsans högra ände, eller under/genom den lilla klämskruven i plåtbrickan till vänster på den nedersta metallkopplingen. Den lilla mässingshylsan nyper du fast i andra änden på vajern, den utgör "huvudet" som hakar fast vajern i växelreglaget.

Jag misstänkte att det var en bit som saknades efter att ha smugit runt bland cykeställen här utanför. Får helt enkelt se om jag får tag i en sån kedja eller se mig om efter ett nytt nav. Tack för snabba och bra svar!

den lilla bit som du ska gänga i navet finns hos de flesta cykelhandlare fortfarande. Lagade en sån hoj häromåret och tror jag betalade några tior för reservdelen. Tyvärr vet jag inte vad den heter men handlaren vet vad du ska ha : )
Praktiskt med inkapslade växlar på vintern. Många här på happy har en aversion mot dem men med lite fett inuti och underhåll är de långlivade.

Delen du söker heter "växelkedja för Torpedo".

De finns i olika längder och med olika storlekar på det gängade stycket som går in i den svarta plasthylsan du redan har, att ta med din cykel/delar för att testa så det blir rätt är alltså att rekommendera.

Oj, detta var en gammal tråd men testar iallafall. Om hjulaxeln ser ut som på bilden, är det då lönlöst att försöka fixa eller kan man fortfarande montera dit kedjeväxel-delen som saknas. Torde väl krävas lite kirurgi?

Oj, detta var en gammal tråd men testar iallafall. Om hjulaxeln ser ut som på bilden, är det då lönlöst att försöka fixa eller kan man fortfarande montera dit kedjeväxel-delen som saknas. Torde väl krävas lite kirurgi?
Den går ju skruva ut. Bara att skruva i en ny om den inte är sönddrdragen och sitter i hålet. Då måste du riva navet. Iaf rent logiskt och är så på Sturmey Archer vilka är snarlika tror jag. Har dock aldrig rivit ett torpedonav.

Bilagor

• gfx.jpg
    gfx.jpg
    17.5 KB · Besök: 99
Den går ju skruva ut. Bara att skruva i en ny om den inte är sönddrdragen och sitter i hålet. Då måste du riva navet. Iaf rent logiskt och är så på Sturmey Archer vilka är snarlika tror jag. Har dock aldrig rivit ett torpedonav.
Ok. Fast, liksom på bilden, som trådskaparen lagt ut, så finns just nu bara ett hål rakt in i navet.

Jo. Men i navet, i hålet ska det finnas en "mutter" där det går gänga in pinnen. In i hålet med den bara!

Jo. Men i navet, i hålet ska det finnas en "mutter" där det går gänga in pinnen. In i hålet med den bara!
Stort tack för svaren. Nu till en annan fråga i ämnet. Hur vet jag om navet jag har är 3-växlat? Det kan ju eventuellt vara fler växlar. Detta skulle ju i så fall påverka vilket växel-reglage jag skall inhandla.
Kul för övrigt med så pass engagerade medlemmar på detta forum. Guld värt.

Stort tack för svaren. Nu till en annan fråga i ämnet. Hur vet jag om navet jag har är 3-växlat? Det kan ju eventuellt vara fler växlar. Detta skulle ju i så fall påverka vilket växel-reglage jag skall inhandla.
Kul för övrigt med så pass engagerade medlemmar på detta forum. Guld värt.
Det går nog dra kedjan för hand med hjulet lyft och samtidigt veva runt för att lista ut hur många steg det är. 3 är vanligt. Finns/fanns ett antal tillverkare som gör/gjorde 3-växlade nav . Men även 2,4,5,7,8 finns/fanns... bilder och eller märkning/text på navet så bör forumet nog kunna identifiera navet. Jag känner dock mest till Sturmey Archer och shimano nexus.
Torpedo och SRAM får någon annan berätta om.

Underbart med detta forum.
Har nu som först kikat närmare på mitt nav och ser att kedjan till växeln har gått av en bit in. Givetvis når jag inte med ens den "näbbigaste" tång jag har. Hur göra för att lyckas skruva ur resterna. Ljupt tacksam för tips.

Underbart med detta forum.
Har nu som först kikat närmare på mitt nav och ser att kedjan till växeln har gått av en bit in. Givetvis når jag inte med ens den "näbbigaste" tång jag har. Hur göra för att lyckas skruva ur resterna. Ljupt tacksam för tips.
Svårt... en liten halvrund fil som läggs med platta delen mot kedjan kanske?

Det går lösa, men kan nog vara klurigt.

Det finns inte utrymme att manövrera in en tång och få grepp om kedja eller pinne inuti navaxeln. Antar att du skruvat bort muttern och inte har den kvar som på originalposten. Kommer du ändå inte åt änden trots borttagen kedjeledar- mutter blir det till att riva navet.

Posta gärna en bild, så man ser vilket nav du har. Antar det är ett 515 lr 3111. Där finns det gott om nya och beggade delar.
Pinnen och kedjestumpen varierar i längd med navet. S5- naven med dubbla drag har samma stump på vänstersidan som de 3- växlade.

Det finns inte utrymme att manövrera in en tång och få grepp om kedja eller pinne inuti navaxeln. Antar att du skruvat bort muttern och inte har den kvar som på originalposten. Kommer du ändå inte åt änden trots borttagen kedjeledar- mutter blir det till att riva navet.

Posta gärna en bild, så man ser vilket nav du har. Antar det är ett 515 lr 3111. Där finns det gott om nya och beggade delar.
Pinnen och kedjestumpen varierar i längd med navet. S5- naven med dubbla drag har samma stump på vänstersidan som de 3- växlade.
Fick bli en lite okonventionell metod då jag tog till vinkelslipen och kortade av gängdelen på navet där kedjan löper in. På så sätt kunde jag sedan greppa tag i den trasiga delen och skruva ut den.
Har nu ersatt den med en ny.
Ska nu bara försöka hitta någon handlare som kan tillhandahålla en indikatorhjulsats. Resten av växeln har jag införskaffat.

Fick bli en lite okonventionell metod då jag tog till vinkelslipen och kortade av gängdelen på navet där kedjan löper in. På så sätt kunde jag sedan greppa tag i den trasiga delen och skruva ut den.
Ska nu bara försöka hitta någon handlare som kan tillhandahålla en indikatorhjulsats. Resten av växeln har jag införskaffat.
Lägg gärna upp bild på indikatorhjulen.

Ja, det kanske var en lösning om nu inte pinndelen av den nya växelkedjan kommer för långt ut. Eller- ännu värre- sticker utanför kedjeledar- muttern. Då blir det till att kapa av pinnen och gänga om.

Tillbaka
Topp