Hjälp med ramstorlek från Canyon-ägare!!!

Noatun.

Ny medlem
Hej!
Jag ligger mellan storlek M och L Canyons "mätverktyg". Jag är 181 cm lång med grenmått ca 86 cm, väger 74 kg och har normala proportioner. Om du cyklar Canyon MTB och är byggd ungefär lika som mig, vilken ramstorlek tycker du passar bäst? Modellen jag tänker köpa är "Grand Canyon AL 29". Jag är medelgod, tränar MTB ett par ggr/ vecka.

Tyvärr känner jag ingen som har detta märke och vill självfallet undvika att beställa fel storlek. Jättesnällt om alla hjälpsamma vill ge mig ett gott råd : ) !

Motivera gärna, tack på förhand!

/Erik

På min gamla mtb hade jag 19 men Canyonen är så pass lång i geometrin att M passar mig mycket bättre än L. Har samma grenmått som du, cyklar mest grusvägar och enklare stigar och funderade därför på en större hoj men är glad att jagh tog en M. L hade blivit för stort.

Jag åker på en kolfiber-29'a storlek L. 185 cm/85 kg, har kanske aningen korta ben i förhållande till överkropp, tycker den passar kanon.

Hejsan
Jag är 184 cm med grenmått 87 cm och kör en Cf slx 29 i storlek medium som jag trivs kanon på. Har bytt styrstammen till 90 mm istället för 80 mm. Verkar som att du har rätt kort överkropp och därför tycker jag att du ska välja medium.

Mvh Mattias

Är 183 cm lång med 88 cm i grenmått och har kört fem olika Canyon MTB. Har nu senast valt large och är glad över det då den passar mig bra. Men jag tror att en medium skulle fungera också. Det beror dock lite på hur geometrin ser ut för de olika modellerna. Jag skulle säga att du ska satsa på en medium. Skulle du trots allt tycka att den känns något kort i överröret kan du lägga på en styrstam med någon cm extra i längd. En för stor ram kan du dock aldrig avhjälpa på ett bra sätt. Är man mitt mellan två storlekar är rådet alltid att ta den mindre.

Tjo!

Eftersom du har exakt samma "mått mätt" som mej själv,
så ska du defenetivt välja en medium.
Lycka Till!

Har samma bekymmer med vilken storlek jag ska ha av en Canyon AL 6.9 29.

Är 196 cm lång, ca 85 kg. 94 cm benlängd och 68 i överkropp.

Enligt testet på hemsidan ska jag ha XL, men är orolig för att den kommer bli för klumpig och stor. Finns det några andra som velat mellan L och XL... Vad tror ni blir bäst för en 196 cm långsmal MTB-nybörjare? :)

Jag dammar av den här tråden. Jag bytte just från en Grand Canyon AL SLX 9.9 strl M till en samma modell strl L. Till min förvåning har den i strl L samma hjulbas (knappt 1110 mm) som den förra M. Den förra var uppmärkt M på ramen, den nya som skall vara L är inte uppmärkt men serienummer o allt är i ordning i i dokumentationen står det L. Dock är den högre än den som var M. Känns udda att hjulbas är samma. De båda cyklarna upplevs i stort sett identiska tycker jag. (Enligt storlekstabellerna i årets version av dessa cyklar har L ca 20 mm längre hjulbas än M.) Ngn med liknande erfarenheter?

Tillbaka
Topp