Hjälp med SS-bygge på Crescent Fashion Line

Antianti

Medlem
Tja gänget! Köpte det här vraket för en hundring och tänkte konvertera den till singlespeed för att använda som fulcykel. Har tyvärr noll koll på vad jag behöver köpa dock, helt ny i cykelträsket. Den är för tillfället helt strippad med nya däck och bromsar som funkar. Men som ni ser behövs nytt bakdrev då det gamla är rätt slutkörd hehe.

Men vad är det jag behöver köpa egentligen? Bakdrev? Frikrans? Spacers? Jäkla djungel.. Tanken är att behålla vevpartiet fram för att hålla nere kostnaderna. Kan tyvärr inte testa vilket drev som har bäst utväxling heller, finns det någon "mittemellan" eller standard, som funkar någorlunda bra uppför och neråt? Tack!

Cykel1.JPG

Cykelhelhet.JPG

Cykelkuggar.JPG

Det är frikrans på den så bara skruva på en bmx-kugg, disha om hjulet och cykla på. Eller så klipper du av alla vajrar, skruvar på växelförare fram å bak tills du har en växel du trivs med och sen har du en ss hoj som inte kostar något

uandt sa:
Det är frikrans på den så bara skruva på en bmx-kugg, disha om hjulet och cykla på. Eller så klipper du av alla vajrar, skruvar på växelförare fram å bak tills du har en växel du trivs med och sen har du en ss hoj som inte kostar något
Tack för svar hörni!
Det går inte att komma ifrån att disha om hjulet eller? Verkar lite knepigt. Är det enda alternativet att köra på bmx?
Det är den fulvarianten jag kör på nu, men på alldeles för lätt utväxling för att majoriteten av kuggarna är för slitna så får inte till något bra

Senast ändrad:
Då har du problemet att du sitter på en skrotcykel värd 100 kr som för att bli ok förmodligen skulle kosta mer än en skrotcykel värd kanske 500 kr men 500 kr cykeln skulle fortfarande vara bättre? Vill du lägg ner pengar och bli bättre på att meka? Då är det nog bäst, billigast och enklast sätta på en ny 5-krans, kedja, kablar,höljen, bromsklossar, styrlinda, smörja hjullagren och sen har du en cykel i fint skick som kan gå i 25-30 år till. Annars släng den

uandt sa:
Då har du problemet att du sitter på en skrotcykel värd 100 kr som för att bli ok förmodligen skulle kosta mer än en skrotcykel värd kanske 500 kr men 500 kr cykeln skulle fortfarande vara bättre? Vill du lägg ner pengar och bli bättre på att meka? Då är det nog bäst, billigast och enklast sätta på en ny 5-krans, kedja, kablar,höljen, bromsklossar, styrlinda, smörja hjullagren och sen har du en cykel i fint skick som kan gå i 25-30 år till. Annars släng den
Du har säkert rätt, men om det ändå ska bytas så får det nog bli bmx-kugg ändå, så får jag lära mig att disha om också.
Är det ett Bmx-frihjul/frikrans(?) jag behöver i så fall, i rätt antal kuggar som passar mig?

Har inte cykeln tillgänglig nu och kan inte räkna, är det någon som vet hur många taggar det lilla främre drevet brukar ha?

velovin sa:
Antianti sa:
Har inte cykeln tillgänglig nu och kan inte räkna, är det någon som vet hur många taggar det lilla främre drevet brukar ha?

I häradet kring 38-40t låter rimligt.

Har läst mig till att många brukar ha 42t som "standard" på det lilla. Skulle det kunna vara så? Funderar på hur många T jag behöver på bakdrevet. Tänkte förhålla mig till 42/16 som verkar vara en vettig utväxling att börja med.

Antianti sa:
velovin sa:
Antianti sa:

Har läst mig till att många brukar ha 42t som "standard" på det lilla. Skulle det kunna vara så? Funderar på hur många T jag behöver på bakdrevet. Tänkte förhålla mig till 42/16 som verkar vara en vettig utväxling att börja med.

Det låter som en trevlig utväxling. Om det blir 38-16, 40-16 eller 42-16 gör inte överdrivet stor skillnad, det blir lite lättare i uppförsbackarna, eller snabbare i nedförbackarna ;)

velovin sa:
Antianti sa:
velovin sa:
Antianti sa:

Det låter som en trevlig utväxling. Om det blir 38-16, 40-16 eller 42-16 gör inte överdrivet stor skillnad, det blir lite lättare i uppförsbackarna, eller snabbare i nedförbackarna ;)
Börjar där så får vi se hur bra det funkar, tack för hjälpen! :)

Tillbaka
Topp