Hjälp med (tjej)MTB

snowball

Ny medlem
Hjälp med (tjej)MTB
Hej!
Är relativt nybörjare på just MTB men har tänkt mig köpa en som fungerar till enklare åkning. Har tittat runt lite på olika modeller, bla scott contessa som kändes sådär när jag provcyklade. Funderar på en Cube Access WLS Pro, men har inte haft möjlighet att testcykla sådan. Har prövat en Cube Acid 16 tum, men den kändes på gränsen till stor, är 159 cm. Dammodellerna har ju udda tum 13, 15 osv istället för herrstorlekens 14, 16. Men om man tittar på geometrin så verkar inte skillnaden vara så stor? Vilken storlek rekommenderas?

Om man jämför specifikationer mellan exempelvis acid och access wls pro, verkar det rätt lika, men gaffeln skiljer tex, vilken av gaffel är minst dålig?

Tacksam för lite råd
/Ida

Access wls pro
http://www.bike-discount.de/shop/k95/a15836/access-wls-pro.html

Acid
http://www.bike-discount.de/shop/k95/a15741/acid.html

Hjälp med (tjej)MTB
Jag antar att du har korta ben?
Kör på 13 tummaren eller en 14 herr.
Annars kanske det tar i ramen när du står med båda fötterna på marken.

Min tjej cyklar på en full dynamix herr cykel i storlek small. Hon är 163 säger hon =)

Hjälp med (tjej)MTB
Vad jag kan se, så har Acid bättre gaffel men något billigare däck. Men acid verkar ju vara herrmodell så det kanske talar emot. Men suntour tror jag inte någon på detta forum rekommenderar särskilt varmt. Min sambo kör en herrmodell men har bytt sadeln till en som passar tjejer bättre bara, så är gaffeln avgörande kör Acid =)

Hjälp med (tjej)MTB
Jag har alltid undrat (tror det har diskuterats förut här) om det finns något som gör att tjejer har andra krav på MTBs än killar eller om det bara är en marknadsföringsgimmick så att man kan sälja speciella tjejmodeller? Killar är ju generellt några cm längre men det skiljer ju rätt mycket mellan killar med...

Hjälp med (tjej)MTB
Tjejer har oftare kortare rygg i förhållande till total längd, så ofta görs tjejhojjarna med något kortare överrör, utöver det så sitter det en tjejsadel original (så man slipper lägga pengar på att byta det direkt, samt att det ofta är mjukare fjädrar i gaffeln än på motsvarande killcykel då tjejerna väger mindre).

Summa = ingen superstor skillnad, men lite anpassad från början istället för att behöva lägga pengar på att göra det själv sen.

Att tro att det är en marknadsföringsgimmick att sälja produkter mer anpassade för 50% av befolkningen tycker jag är lite trist. Dock så är det klart att de flesta tjejer kör på killcyklar, se på skillnaden i utbud, samt att man som sagt kan tweaka cykeln i efterhand att passa bättre.

Att tro att Dart 3 gaffeln är bättre än suntouren är också tveksamt, tippar på att Suntourens fungerar bra mycket bättre än Dartgaffeln.

Suntouren är bra mycket lättare luftgaffel med hydraulisk lock-out, kontra Dart med fjäder (som säkert är en medium eller firm och behöver bytas för att passa), tyngre, och en sämre lock-out lösning.

Dock så finns det fördelar med Rock Shox i Sverige när det kommer till service längre fram. Men

Hjälp med (tjej)MTB
De få tjej-specifika cyklar jag sett verkar ofta vara 1) dekorerade med blommiga mönster (vilket är ganska snyggt :) 2) tunga 3) ha en tung stålfjädergaffel med fjäder anpassad för någon som väger 80 kg.

Hjälp med (tjej)MTB
Med 4 tjejer i familjen så har vi cyklar med både herr- och damgeometri.
Tycker inte det varit något problem för tjejerna med herrgeometri. Men vår WSD ("dam") TREK 6500 är så kort att man slår tårna i framhjulet vid tvära svängar. Annars är den cykeln trevlig.

Hjälp med (tjej)MTB
har tittat på det där, specialized verkar vara dom ända som faktiskt tävlar med en "tjej" hoj och hon som använder den har knappast kort rygg.

men en 14" är nog inte fel, suntour har tydligen skärpt till sig ordentligt Axon gaffeln går i världscupen så den kan inte vara helt kass, har fått rätt bra betyg i bikeradar osv jämfört med reban men att den är flexigare men o andra sidan kostar hälften...

min tjej är 157 o hon har fått en 14" men willow koerber är 158a cm o åker en gary fisher small 29er, så det är svårt. tyskarna är ju otroligt svåra o prova innan med.

Tillbaka
Topp