Hjälp med växel på en barncykel

Bettanboop

Medlem
Hej! Har idag hämtat en i bra skick 24" barncykel som behöver byta ett torrt gummi däck bla. Men det jag skulle behöva hjälp med är vad jag kan göra för att fixa växeln på cykeln. Den är 3 växlad och handtaget går runt, slangen rör sig lite granna men den växlar inte. Kan inte växlar alls men det känns som att något ska spännas åt? Den är inte rostig, den är hel och ren och har stått i ett garage i många år därför känns det inte som att det skulle vara något som är sönder. Han som hade cykeln trodde det skulle räcka med smörjning nere vid navet för där är det väldigt trögt.
Men därav min fråga till er extremt kunniga om ni kan ge mig lite tips på hur jag ska få igång växlarna?
På växeln står det Sram spectro t3

Bilagor

• 20231115_162520.jpg
    20231115_162520.jpg
    458.5 KB · Besök: 114
  • 20231115_182815.jpg
    20231115_182815.jpg
    442.8 KB · Besök: 97
  • 20231115_162529.jpg
    20231115_162529.jpg
    659.6 KB · Besök: 102
här har du enkel video hur du ställer växlarna

sen droppa eller spraya in lättflytande olja in i navet där kedjan går in de är nämligen klassiker de fett som e där i röret torkar o blir segt
Tyvärr så fungerade det inte. Nu tror jag att något (vajern) hoppat ur uppe i själva handtaget för det händer ingenting när jag vrider på handtaget.

Har cykeln stått länge är chansen ganska stor att vajern har rostat fast i höljet. Större chans än fel nere på navet skulle jag säga.

Går det att skruva loss vajern helt nere vid justeringen? Om du gör det och sedan rör på växelhandtaget så kanske du kan känna om det är vajern som rostat fast i höljet eller om det är handtaget som har gått sönder.

Smörj med 5-56 el wd40, skruva upp den, oftast så sitter det gammalt fett i som stelnat totalt
Ok ska testa detta imorgon, dock ser jag att vajern är lös och rör på sig i dosan. Försökte få upp den men gummit sitter som berget, för jag måste ju få bort handtaget innan jag kan lossa på dosan så jag antar att jag får klippa upp dem och byta ut mot nya gummi handtag ??

Ok ska testa detta imorgon, dock ser jag att vajern är lös och rör på sig i dosan. Försökte få upp den men gummit sitter som berget, för jag måste ju få bort handtaget innan jag kan lossa på dosan så jag antar att jag får klippa upp dem och byta ut mot nya gummi handtag ??
Stick in något typ en strumpsticka eller skruvmejsel så det blir en liten glipa och få in lite vatten eller vatten plus diskmedel så går det att lirka av handtagen och omvänt att få på dem igen. Behöver inte klippas upp och de är dessutom ganska dyra.

Utifrån mina ögon ser navet och växelmekanismen ut att börja närma sig 20-årsstrecket. Oavsett om du får rörelse på växlingen i navet och vajern till detta m.h.a. rostlösare el. dyl., så förordar jag att du byter vajer och hölje samt lämnar in (eller gör det själv) navet till en cykelverkstad för en genomgång. I gengäld får du en cykel med många gånger högre driftsäkerhet än innan.

Utifrån mina ögon ser navet och växelmekanismen ut att börja närma sig 20-årsstrecket. Oavsett om du får rörelse på växlingen i navet och vajern till detta m.h.a. rostlösare el. dyl., så förordar jag att du byter vajer och hölje samt lämnar in (eller gör det själv) navet till en cykelverkstad för en genomgång. I gengäld får du en cykel med många gånger högre driftsäkerhet än innan.
Ja, det lutar åt att jag får köpa en ny vajer med hölje, kostar en 100 lapp och se hur det blir. Och med största sannolikhet en liten service ?

Tillbaka
Topp