Hjälp med vevlager.

capron

Ny medlem
Hjälp med vevlager.
Hej !

Jag bestämde mig för att byta vevlager och vevparti. Allt gick bra men problemet är nu att jag inte kan växla till den stora kuggen där fram. Växel kan inte nå ut så långt. Köpte jag fel vevlager ? Vad är 68-113mm för mått ? Såg att man även kunde köpa 68-110 mm eller 73-122.5 mm.

Det jag köpte var dessa och chansade bara på 68-113 mm
Truvativ, Square Taper LE vevlager, 68-113mm
Shimano, Alivio (FC-M410) fyrkant vevparti, silver, 42/32/22T, 175 mm

Kan jag nu på något sätt justera så att kuggen kommer närmare cykeln ? Min framväxel sitter fast i en skiva som hålls ihop med hjälp av vevlagret och den kan jag inte justeras mer åt höger. Skulle en ny framväxel kunna vara en lösning ? Funderar på Shimano, XT (FD-M771) down-swing. Kan man justera den framväxelns bättre passar dom alla ramar ?

Hjälp med vevlager.
68-113 menar att hylsan är 68mm i diameter och axeln har en bredd på 113mm. Det stod nog på ditt gamla vevlager vilken bredd det var på den.

Det du kan göra med växeln är att justera ändläget så den går ut lite längre.

Senast ändrad:
Hjälp med vevlager.
bucklan skrev:
-------------------------------------------------------
> 68-113 menar att hylsan är 68mm i diameter

Där fick man lära sig nåt nytt :o)

/G

Hjälp med vevlager.
GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> bucklan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 68-113 menar att hylsan är 68mm i diameter
>
> Där fick man lära sig nåt nytt :o)
>
> /G

ooops, är visst helt bakom flötet när man ska skriva nåt hjälpsamt och har två skrikiga/bråkiga barn i närheten. Det ska ju vara bredden på hylsan :) My bad...

Hjälp med vevlager.
Jag slängde dumt nog den gamla vevlagret så nu vet jag inte vilken längd den gammla hade. Jag har skruvat mycket på ändjusterings skruvarna men tyvärr så räcker den inte riktigt till men jag kanske kan böja till plattan lite alternativt köper ny framväxel med top-swing och hoppas det funkar.

Hjälp med vevlager.
Om den passar så är väl 68mm rätt, plus att det vevparti du köpte verkar vilja ha 113mm så du köpte väl helt rätt låter det som.

Så ny framväxel kan va rätt väg framåt men det kommer från en som inte vet... Allt jag klurat mig till om dem är att det finns en maxgräns för hur många tänder de hanterar, typ max 48T eller max 42T osv.

http://www.bikeradar.com/fitness/article/buyers-guide-to-road-chainsets-118/

Tillbaka
Topp