Hjälp mig att bygga en mtb

• Trådstartare Trådstartare nHz
  • Start datum Start datum

nHz

Aktiv medlem
Hej,

Jag är ny här och och efter några års uppehåll så behöver komma igång med konditionsträningen igen. 

Även om jag har polare som cyklar DH så gör inte jag det (så ofta). Enduro är nog inte heller något för mig (även om det kanske faller på ibland).
Jag har tänkt mig en XC, dämpad eller HT.

Så, förra helgen gick jag till min lokala handlare och blev rekommenderad en färdigmonterad cykel. Eftersom jag har eget garage och de flesta verktygen hemma så frågade såklart om jag fick sätta ihop den på egen hand men det fanns inte som alternativ (pga säkerhet och förmodligen garanti).

Cykling är inget nytt för mig då jag var med på den tiden BMX kom (E-T?) men jag har aldrig byggt en egen hoj. 

Nu står jag här, med min gamla cykel (utan dämpad gaffel) och vill försöka beställa grejer till en ny på nätet. Jag vill nämligen  bygga en mountainbike från scratch.

Min storlek
Jag är 185cm/85kg och har ca. 84-85 cm till grenen. Rek. är väl då 19"?

Dämpad - visst men inget krav. 
Kostar lite mer och blir lite tyngre. Cykeln upplevs nog mjukare och "följer" underlaget bättre men är det värt pengarna?

HT är lite billigare och lättare. Lite hårdare men fungerar något tillräckligt bra för mig.

Budget
Ja, men inte hur billigt eller dyrt som helst. Ska jag säga något så ~8-11k. Jag vill kunna uppgradera senare. Billigare nu är desto bättre men helst inget avkall på viktiga komponenter i steg ett/uppstart. 

Jag kan tänka mig aluminium-ram då det kanske inte skiljer så mycket mot carbon.

Har ni lust att hjälpa mig?
Vilken sajt rekommenderar ni?

Jag har kollat på de här ramarna till att börja med men det kanske finns andra från andra ställen?
https://www.bike-discount.de/en/buy...ame-black-n-grey-n-flashred-580907/wg_id-8670
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-gtc-pro-29-frame-black-n-green-642577/wg_id-8670

PressFit eller gängad vad är fördel resp. nackdel?

Vad är viktigt och var börjar jag?

Hej

Jag skulle nog säga att du lätt bygger ihop din cykel utan några problem.
Din lokala cykelbutik säger ju klart så eftersom de vill hålla upp priserna. De gör typ inget på de cyklar som kommer. Normalt skruvas styret fast. De är allt.

Din budget känns spontant som låg för att få ihop en ny cykel. Det man måste komma ihåg är att lösa delar är ofta dyrare än att köpa en komplett cykel via nätet.

Om du vill bygga en cykel från grunden så skulle jag börja med att hitta en ram. Sedan leta delar jag tror på och kan få tag på till bra priser. Via Aliexpress kan man komma över växelgrupper till rätt bra priser från Kina.
Shimano SLX är en prisvärd växelgrupp som ofta går att få tag på via nätet till bra pengar.
En grov budget skulle jag säga är ungefär enligt följande:
Ram: 3-4000 kr i Alu och 7-10000kr i kolfiber om du hittar någon på rea.
Växelgrupp med bromsar: 3-4000kr
Hjul: 2-3000kr
Däck: 800-1000kr
Sadel, stolpe, styren: 1500kr
Framgaffel: 2-3000kr
Då har du en budget mtb. Som du ser priset blir nästan högre än att köpa en via din lokal butik.
Som exempel tar Erlan.se 16799kr för en fin Cube med XT. Du bygger inte ihop cykeln själv för de pengarna.

https://beta.erlan.se/products/2016-ars-cube-reaction-hpa-pro-29-hardtail-mt

Aletantiv två är att köpa en bra beg mtb. Det finns ofta många fina cyklar ute här på happy. Och är du snabb kan du göra bra fynd.

Lycka till!

Att bygga ett budgetbygge funkar om man är erfaren och kan söka reagrejer och begagnat.

Tex ramen du har där är ok men när du sen lägger till minst 3000 för gaffel, minst 2000 för hjul osv så blir det väldigt svårt.

Bygg gärna själv men billigare blir det inte. Inte i den prisklassen i alla fall.

CUBE-ramarna du har hittat är typ ok, men...
...tung och tråkig
...omodern geometri med 70° vinkel på styrhuvud, långa kedjestag, kort överrör etc.
...omoderna öppna drop-outs bak för 5x135 mm Quick Release axel.

Det går iofs att sätta dit en gaffel med 120 mm slag som förbättrar gaffelvinkeln en aning, men med den ramen blir cykeln aldrig vare sig en XC-raket eller HT stigcykel. Mer en gubbpendlare för grusväg.

Tack för era svar. Roligt med feedback.

Jag vill bygga själv för att lära mig också, inte för att jag tror det blir billigare. Som ni är inne på så verkar det bli dyrare att köpa i delar än hos den lokala handlaren (färdig cykel).

Jag blev rekommenderad Cube LTD Pro för ca. 10 000. Därför tänkte jag mig den budgeten. Blir det dyrare att bygga en egen så kan det vara ok men jag kanske inte behöver XT på allt till att börja med?
Sedan kan det vara aningens korkat att betala mer för sämre grejer bara för att jag vill bygga själv.

Ja, jag har "bott" på Blocket nu ett tag men det är svårt att hitta rätt grejer som passar.

Jag har dålig koll på vilka sajter som säljer bra grejer (f.ö. vad är bra grejer nu för tiden?) men jag vet hur man använder datorn och att handla på nätet är inte nytt för mig. ;)

Jag har sagt till mig själv att jag inte ska jaga gram men flera extrakilon är onödiga. Dock är min kropp inte i elit-skick så jag kan nog tumma lite om det behövs.

Är 15 000 ett rimligare pris för en hygglig hoj?

Sixten Fors sa:
CUBE-ramarna du har hittat är typ ok, men...
...tung och tråkig
...omodern geometri med 70° vinkel på styrhuvud, långa kedjestag, kort överrör etc.
...omoderna öppna drop-outs bak för 5x135 mm Quick Release axel.
Jaha, 70 gr på styrhuvudet. Hmmm, vilken vinkel bör man ha och varför?
Sixten Fors sa:
Det går iofs att sätta dit en gaffel med 120 mm slag som förbättrar gaffelvinkeln en aning, men med den ramen blir cykeln aldrig vare sig en XC-raket eller HT stigcykel. Mer en gubbpendlare för grusväg.
Inte så långt ifrån kanske. Hahaha...

Delar letar jag här på Happy samt på Ebay när det gäller beg. Nytt använder jag bike24.de nästan uteslutande.
Tyvärr räcker inte 15000 för en cykel i lösa nya delar som min kalkyl visade tidigare. Då är det bättre köpa nytt ihop monterat.

För ca 15000 kr dår du tex en Cube via Bike24.
https://www.bike24.com/1.php?conten...7;pgc[3144]=0;pgc[6337]=6339;page=2;orderby=2

Eller en ny Canyon Exceed för under 17000kr:

https://www.canyon.com/sv/mtb/exceed/exceed-cf-sl-6-9.html

Att bygga en mtb går på 1 timme när allt ligger hemma. Jag har byggt flera cyklar. Ofta hittar jag en fin beg ram och lägger nya delar på den. Då kan man spara en del. Som tex till min älsta son. Hitta en Trek Superfly 9.8 ram för 3000kr i 15". En nästan ny ram som kostar ca 15000kr lös. Så en ny XT grupp, nya Bontrager TLR hjul och en Reba gaffel så fix han en 30000kr mtb för ca 17000kr. Så visst går det. Men som jag säger du måste ha tid och lite tur. Börja med ramen. Hittar du ett kap, då kan du bygga själv. Tyvärr finns det få kap där ute i normala storlekar 17-20". Då dessa redan är attraktiva. Vill du ha cykeln inom ett par veckor så köp nytt på nätet.

En bra färdig HT får du definitivt för 10-15.000.

Som Castrello säger så om man håller ögonen öppna på reor och begagnat (samt en dos tålamod och tur) går det ju att komma i hamn med en hyfsat tight budget. Sedan är det ju en tjusning med att veta att man byggt ihop den själv också... :)

Lars.E sa:
Om du köper en komplett cykel så kan jag skruva isär den åt dig.

Förstår att det låter tråkigt, men ekonomiskt så är det faktiskt ett toppentips. Eller skruva isär den själv och sen ihop.

Eller kör den hårt ett år och gör en rejäl service på den sen. Då kommer du ändå få skruva med det mesta på cykeln. Kanske inte lika roligt att skruva med slitna och smutsiga delar, som att sätta ihop blanka grejor direkt från kartong, men lika lärorikt.

Skogsgubben sa:
Lars.E sa:
Om du köper en komplett cykel så kan jag skruva isär den åt dig.

Förstår att det låter tråkigt, men ekonomiskt så är det faktiskt ett toppentips. Eller skruva isär den själv och sen ihop.

Eller kör den hårt ett år och gör en rejäl service på den sen. Då kommer du ändå få skruva med det mesta på cykeln. Kanske inte lika roligt att skruva med slitna och smutsiga delar, som att sätta ihop blanka grejor direkt från kartong, men lika lärorikt.
Ja, det är nog sant men lite tråkigt för min smak.

Kanske blir en färdigstekt iaf...

Jag velar lite fram och tillbaka mellan olika modeller eftersom jag inte riktigt vet vart jag ska börja.
XC eller enduro?
XC fulldämpad eller HT?
Jag har fått tips att hyra en i typ Flottsbro men vet inte riktigt vad det skulle ge.
Att bygga en egen från scratch är nu uteslutet då det kostar MYCKET mer än att köpa en färdigmonterad (vilket i sig är konstigt).

Just nu har jag en gammal mtb, utan dämpning, den gnisslar och är lite skev (båda fälgarna). Jag hade den tidigare som komplement till min andra idrott och cyklade en del i skogen på stigar. Det går att cykla på den fortfarande men kanske inte så mycket mer. Jag skulle nog INTE ta med den på en längre tur i skogen igen men fram och tillbaka till jobbet går bra (asfalt 10km).

Idag fick jag ett tips av en jobbarkompis som hade en "gammal" Scott i förrådet. Han vet inte säkert vilken modell det är men den är vit och från 2014 (kanske 2013). Den har skivbromsar, dämpad gaffel och 26" (stor skillnad mot min nuvarande då jag t ex har gummiklossar alá old-old-oldshcool). Jag har för mig att han betalade 10k för den då. Är det någon här som kan ha en aning vilken modell det skulle kunna vara?
Det här skulle kunna vara ett steg framåt från det jag har nu och för att komma igång lite mer. Sedan kan jag byta om jag vill fortsätta. För, den känns onödigt att köpa en helt ny för 10k om jag inte gillar det (ganska otroligt) men framför allt om det är fel typ av cykel för det som jag egentligen vill köra. Nu när jag har kollat på lite filmer från Flottsbro så kan nog en enduro vara aktuell, eller iaf en heldämpad xc.

Vit och 26 tum och dämpad gaffel m.m. skriver du. Spontant kommer jag att tänka på den kändaste hard-tailen (HT) från Scott som heter Scale. Men när jag bild-googlar så får jag mest träffar på:
Scott Scale 40 årsmod. 2011 -> https://www.evanscycles.com/en-se/scott-scale-40-2011-mountain-bike-EV137870
eller Scale 50 årsmod. 2012 -> https://www.evanscycles.com/en-se/scott-scale-50-2012-mountain-bike-EV152985

Vad jag vet fanns inga vita Scale i Scotts program vare sig 2013 eller 2014. Men den kan ju vara omlackad..?

Senast ändrad:
Kanske en 29" HT ca 11-12 kg i storlek Large med Reba RL framgaffel 100-120 mm slag, 68-69° vinkel på styrhuvud. Sällan helt fel cykel, väldigt allround, funkar till mycket men självklart inte till allt. Växelgrupp 2x10, 2x11 eller 1x11. Ny eller beg. Billigare än en FS. Skulle du inte trivas med den är det ganska lättsålt.

Kanske denna duger https://happyride.se/annonser/ad.php?id=36015

Lite billigare cyklar att pruta på:
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=33695
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=35035

Om FS skulle jag nog vilja lägga närmre 20 K på en cykel.

Senast ändrad:
JTF sa:
Vit och 26 tum och dämpad gaffel m.m. skriver du. Spontant kommer jag att tänka på den kändaste hard-tailen (HT) från Scott som heter Scale. Men när jag bild-googlar så får jag mest träffar på:
eller Scale 50 årsmod. 2012 -> https://www.evanscycles.com/en-se/scott-scale-50-2012-mountain-bike-EV152985

Vad jag vet fanns inga vita Scale i Scotts program vare sig 2013 eller 2014. Men den kan ju vara omlackad..?

Han köpte cykeln ny och han har inte lackad om den. Jag är helt säker på det eftersom jag rek. butiken. Däremot är jag inte säker på om den är helt vit. En Scott Scale 50 kan det kanske vara. Det kan ju vara så att butiken hade några "förra årets modell" kvar och han köpte en 2012 2013 typ.

Jag är 184cm, hur står sig en sån här i M för mig?

Om du är 185 skulle jag rek att även prova strl L. Visst kan det skilja mellan tillverkare, och dessutom personliga preferenser (och vilka strl säljaren har kvar?) men prova själv.

Ja, L har jag också läst mig till men inte testat. Jag blev lite förvånad i butiken då han sa M till mig. Jag känner båda ägarna så jag tror inte de skulle lura mig.

Jag ska kolla på min kollegas hoj så får jag se hur jag gör. Jag kan tänka mig att den är asbillig. Oavsett så är det ett steg upp från mitt nuvarande rangel. Lite skeptisk till storleken bara. Hur vet jag om den är för liten?

Hej tycker absolut du ska bygga skälv om du är inne på det spåret? Så lär man sig ju och det man är osäker på finns det mycket kunskap om hör inne på forumet och även youtube så klart. Är väl rätt ny här med och började med en ram själv som slutade i spräckt budget,men det var det värt tyckte jag och har lärt mig en hel del på det. Man vill ju kunna skruva och utdaterad servis m.m själv. Jag har även en väldigt lätt och sjyst ram till dig i lätt Alloy som ligger vid 10kg sträcket. Det är en Mercedes Bentz Fitness Bike alla kablar invärtes. Jag är 1.83 och den var bra till mig. Jag kan släppa den med ram,växelöra,Syncros sadel/stolpe,XT 2X10 fram ny i kartong,styre,styrstam,styrlager nytt 1 1/8, Shimano SPD pedaler/eller plast,vevlager Hollowtech,frambroms Shimano 2 skivor,ramskydd,hjulpar 26t utan axel bak,vätskehållare, ska se om jag kan leta fram lite mer små kraffs. Ditt för 2500:-plus frakten då, fast bygga ihop får du göra själv ?

Bilagor

• IMG_1581.JPG
    IMG_1581.JPG
    343.9 KB · Besök: 106
Montana78 sa:
Hej tycker absolut du ska bygga skälv om du är inne på det spåret? Så lär man sig ju och det man är osäker på finns det mycket kunskap om hör inne på forumet och även youtube så klart. Är väl rätt ny här med och började med en ram själv som slutade i spräckt budget,men det var det värt tyckte jag och har lärt mig en hel del på det. Man vill ju kunna skruva och utdaterad servis m.m själv. Jag har även en väldigt lätt och sjyst ram till dig i lätt Alloy som ligger vid 10kg sträcket. Det är en Mercedes Bentz Fitness Bike alla kablar invärtes. Jag är 1.83 och den var bra till mig. Jag kan släppa den med ram,växelöra,Syncros sadel/stolpe,XT 2X10 fram ny i kartong,styre,styrstam,styrlager nytt 1 1/8, Shimano SPD pedaler/eller plast,vevlager Hollowtech,frambroms Shimano 2 skivor,ramskydd,hjulpar 26t utan axel bak,vätskehållare, ska se om jag kan leta fram lite mer små kraffs. Ditt för 2500:-plus frakten då, fast bygga ihop får du göra själv ?[ Mvh Tonie 0765904169

Montana78 sa:
Hej tycker absolut du ska bygga skälv om du är inne på det spåret? Så lär man sig ju och det man är osäker på finns det mycket kunskap om hör inne på forumet och även youtube så klart. Är väl rätt ny här med och började med en ram själv som slutade i spräckt budget,men det var det värt tyckte jag och har lärt mig en hel del på det. Man vill ju kunna skruva och utdaterad servis m.m själv. Jag har även en väldigt lätt och sjyst ram till dig i lätt Alloy som ligger vid 10kg sträcket. Det är en Mercedes Bentz Fitness Bike alla kablar invärtes. Jag är 1.83 och den var bra till mig. Jag kan släppa den med ram,växelöra,Syncros sadel/stolpe,XT 2X10 fram ny i kartong,styre,styrstam,styrlager nytt 1 1/8, Shimano SPD pedaler/eller plast,vevlager Hollowtech,frambroms Shimano 2 skivor,ramskydd,hjulpar 26t utan axel bak,vätskehållare, ska se om jag kan leta fram lite mer små kraffs. Ditt för 2500:-plus frakten då, fast bygga ihop får du göra själv ?

Bilagor

• IMG_1324.PNG
    IMG_1324.PNG
    210 KB · Besök: 209
Är säljaren cyklist? Om man går på kunskaper som är några år gamla, när ramarna var kortare, kanske det kan bli fel.

Det korta svaret: Det känner du nog. Om du är osäker postar du en bild på dig på cykeln så får du ett Happy-utlåtande.
Det lite längre svaret: Se till att sitta rätt över vevpartiet. Då ska du "nå fram" till styre-stam-kombon (som du vill ha) på ett sätt du vill (rek "bekvämt" kanske). Överrörets längd och styrhuvudets höjd är konstant, spacers och stam och styre kan till viss mån användas för att justera.
Det långa svaret: ...

Montana78 sa:
Montana78 sa:
Tar man av blocklåset ramlar den kanske ned mot 9.5kg?

En för lång eller kort ram kan även i viss mån justeras med styrstammens längd. Och sen vill man ofta ha lite olika längd beroende på vilken typ av cykling man mest kör. Mest grusvägsrejs och snabba enkla stigar kan man ha en längre (klassisk XC) stam på uppåt 80 - 120 mm längd, medan om man ofta kör lite mer "tricky" och vill kunna känna sig tryggare utför i branter gärna vill ha en kortare stam på kanske t.ex. 45 - 60 mm (ja det finns ännu kortare) för att få bort lite av "nu kanske jag snart flyger över styret - OTB"- känslan...

Senast ändrad:
Burka sa:
Ja, L har jag också läst mig till men inte testat. Jag blev lite förvånad i butiken då han sa M till mig. Jag känner båda ägarna så jag tror inte de skulle lura mig.

Jag ska kolla på min kollegas hoj så får jag se hur jag gör. Jag kan tänka mig att den är asbillig. Oavsett så är det ett steg upp från mitt nuvarande rangel. Lite skeptisk till storleken bara. Hur vet jag om den är för liten?
Jag skulle välja stl L men kanske istället byta styrstammen till en som är 2-3 cm kortare än den runt 100 mm stam som sitter på många "omoderna" instegs-HT, samt även äldre premium-HT. Sitter det redan 60-80 mm stam från fabrik på en ny HT innebär det ofta att ramen är modernare i geometrin.

Ja och där har vi det fina unika med oss människor att vi tycker olika. Tråkigt om ska gått runt i samma kläder samma hojar osv Kanske rekord ja, eller så har du varav en jäkligt tung hoj vad vet jag. Mvh

storfiskarn sa:
Måste va något slags rekord med en röding på 10 kg.
Kanske bara är min smak, men ful som stryk.

Ja, rekordet i Sverige ligger på dryga 10 kg, men i Norge (som alltid ska vara värst) finns rykten om 15 kg. God matfisk till potatissallad och tunnbröd med brunost.

Burka sa:

Haft Cube i L och är 190. Så är du 184 så bör M fungera. Sitthöjden stry det mesta. Du kan ju alltid ändra styrstam och sadelstolpe om det behövs.

M verkar fungera från ca 170 till 188 multi. Det är den ultimata storleken som aldrig kan gå fel. Däremot s och l där snackar vi några cm tolerans... Jaaee skeptisk...

Senast ändrad:
Som referens till TS kan jag dela med mig av ett typiskt hemmabygge från lösa bitar. Som synes hade jag några grejor (bromsar, vevparti, bakväxel) i skrotlådan så du får lägga på lite för det i kalkylen. Å andra sidan kanske du klarar dig utan sänkstolpe (inledningsvis). Troligtvis hade motsvarande komplett hoj gått att köpa billigare :)

filename=Kalkyl.jpg

filename=BAndit1.jpg

/Johan

Montana78 sa:
En spontan gissning så kör du BMW ?
storfiskarn sa:
Måste va något slags rekord med en ram på 10 kg.

Nä du. Ja färdas bara på cykel.
Har bara svårt för såna designcyklar från biltillverkare oavsett märke.

Reagerade mest på den här meningen.

Jag har även en väldigt lätt och sjyst ram till dig i lätt Alloy som ligger vid 10kg sträcket-

storfiskarn sa:
Montana78 sa:
En spontan gissning så kör du BMW ?
storfiskarn sa:
Måste va något slags rekord med en ram på 10 kg.

Nä du. Ja färdas bara på cykel.
Har bara svårt för såna designcyklar från biltillverkare oavsett märke.

Reagerade mest på den här meningen.

Jag har även en väldigt lätt och sjyst ram till dig i lätt Alloy som ligger vid 10kg sträcket-

Förstår ju att det är fel, men en ram som väger 10 kg är ju ganska extremt tungt. hehe

Montana78 sa:

Hahaha.. men va fn... Jag har en begagnad ekorre i bur, intresserad av att tjöpa? Kan släppa ut den till dig för special pris endast till dig för 1999kr. Den har invärtes kablar och är grym på att klättra.

"Mercedes Bentz Fitness bike" Jag döör...Kattskit är fortfarande kattskit även om man förgyller det.

Senast ändrad:
JojjeM sa:
Som referens till TS kan jag dela med mig av ett typiskt hemmabygge från lösa bitar. Som synes hade jag några grejor (bromsar, vevparti, bakväxel) i skrotlådan så du får lägga på lite för det i kalkylen. Å andra sidan kanske du klarar dig utan sänkstolpe (inledningsvis). Troligtvis hade motsvarande komplett hoj gått att köpa billigare :)

/Johan
Tack. Jag tror jag ska bygga en vid ett senare tillfälle. Just nu är jag nästan utan cykel och behöver en nyss. Det här med bygga en från scratch kan ju få ta en stund. Lite som du verkar gjort. Hitta lite delar har och där och bygga pö om pö s.a.s...

Igår satt jag och kollade in Flottsbrospåren på tuben. Hmmm, kändes som att scopet förändrades lite... men jag behöver fortfarande cykla till jobbet. Flera cyklar?

DH cykel är ju ingen höjdare till jobbet (eller som jag förstår det utanför berget)men det kanske fungerar med en enduro?
Med en enduro kanske jag kan cyklar allt jag vill, eller fungerar en xc fulldämpad lika bra.?

Tillbaka
Topp