Hjälp mig hitta bra vintercyklingshandskar!

geologen

Aktiv medlem
Mina nuvarande vinterhandskar är riktigt bra, så länge det inte regnar. Trots att det står "Gore-tex" på, så suger de åt sig vatten som en svamp och blir iskalla när det regnar. Hela kroppen i övrigt kan jag regnskydda så jag inte behöver bry mig om regnet på distansrundorna så här års, men händerna återstår. Det hjälper inte till att jag mycket lätt blir kall om händerna i vanliga fall.
I dag fick jag avstå en bra runda för att jag inte vågade chansa på regnfritt.

Kravspecifikationen är som följer:
• Helt vattentäta (vad gäller regn).
• Långa muddar (så det går att få överlappande tätt med jacka).
• Femfingrade (jag har testat med tumvantar och hummervarianten, men det funkar inte för mig).
• Välisolerade så de håller värmen (typ slalomhandskar).

Helst till vettigt pris också, men ibland får kvalitet kosta!

Har ni några tips?

Jag kör med en Hestra arbetshandske Winter jag plockade upp hos en byggmarknad för ett par hundra för några år sedan.

5 fingrar, rejält varma, inte fullständigt osmidiga, helt täta. Membranet sitter dock innanför yttertyget så de kan bli tunga och blöta på utsidan. De håller dock tätt.

Överdragshandskar som är vattentäta skulle också kunna funka, så länge handsken får plats inuti. Biltema säljer en variant, men den är av hummerklomodell. Den har jag testat, men det blev inte bra.

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör med en Hestra arbetshandske Winter jag
> plockade upp hos en byggmarknad för ett par
> hundra för några år sedan.
>
> 5 fingrar, rejält varma, inte fullständigt
> osmidiga, helt täta. Membranet sitter dock
> innanför yttertyget så de kan bli tunga och
> blöta på utsidan. De håller dock tätt.

Ja, så länge det värmeisolerande fodret sitter innanför regnskyddet, så gör det inget att yttertyget blir blött.

Hestra Winter alltså? Ska kolla upp det!

Tror jag köpte dem på Fredells. Så billiga att det går att chansa. De andas rätt dåligt. Blir det kallare ä minus 6-7 grader eller att jag ska sitta länge kör jag med humrar på händerna.

Att de andas dåligt gör inget. Jag har sen ett tag kört med plasthandske närmast huden. Jag trodde att huden skulle ta mer stryk än den visade sig göra. Så andningen är redan noll! :D

Snowboardhandskar har ofta långa muddar och lös innerhandske (ger flexibilitet om man vill variera innerhandsken beroende på behoven). Kirurghandske ovanpå ett par tunna vantar är ett säkert kort för vattentätt, sen lämplig ytterhandske utanpå.

Jag använder oftast olika Ejendals-handskar. Jag gillar modell 295, men den har inte så långa muddar. Det finns en som heter 297 som ser ut att vara snarlik men med mudd, förvisso inte komprimerbar med dragsko men jag tycker att en mudd man kan trä över jackan fyller samma funktion.

295 är helt vattentät (plastpåse innanför lädret), varm nog ner till åtminstone -5° för pendlingscykling (för mig), slitstark och rätt billig. Vid -10° eller kallare så använder jag ullfingervantar och en softshell-lobsterhandske.

http://www.ejendals.com/sv/produkter-och-tjanster/handskydd/vinter-och-kyla/

Bilagor

• 8875382439966_1091239_840119D427_1_65754_jpg.jpg
    8875382439966_1091239_840119D427_1_65754_jpg.jpg
    15.5 KB · Besök: 85
Jag har väldigt frusna händer och har kommit fram till följande vad gäller cykling i regn och låga temperaturer.
- Det finns inga cykelhandskar på marknaden som fungerar för mig.
- Bästa tillgängliga lösningen är diskhandskar med lämpliga vantar inuti för isolering
- Jackan är mycket viktig. Man måste kunna få in handskarnas muddar inuti ärmarna. Annars rinner vattnet förr eller senare ner i handskarna
- om man ska vara ute långre turer är det bra att köra med fuktspärr i form av latexhandskar innerst mot huden.

Diskhandskar är inte direkt idealiska. Det är svårt att hitta tillräckligt stora (och då har jag ändå små frökenhänder) och de är sköra. Väldigt lätt att man lyckas riva sönder dem.

Så om någon kan tipsa om en helt tät ofodrad handske med lång smidig tight mudd blir jag tacksam!

Har du provat diskhandskar som inte är i latex? Kommer inte på namnet nu. Ica har två sorter iaf och den ena faller i bitar rätt fort medan jag fått slänga den andra sorten när den blivit så äcklig inuti att det kliar att ta på dem..

Jag har försökt köra Endura Luminite i vinter. Jag är varm av mig, och det har ta mig fan knappt gått utan kylande nederbörd. Det blir handbastu på mindre än en halvmil.
Det får nog vara dubbelsiffriga minusgrader för att jag ska kunna använda dem vid finväder. Torra och fina från vatten utifrån i varje fall, och verkar tåla maskintvätt väl.

Bra passform om rörlighet, och det går rätt bra att manövrera Shimanos små STI-knappar utan för mycket fummel. Sköna gelkuddar som sitter på rätt ställen och lindrar utan att kännas klumpiga.
De kanske vore perfekta för dig som är lite kallare om händerna?

hiv.jpg

geologen skrev:
> Och de är alltså INTE regntäta det minsta,
> trots att det står "vattentätt membran".

Och bara från bilderna ser det ju pösiga, tunna och hafsiga ut jämfört med Endura. Och jag förstår att du är missnöjd med mudden. Jag tror du skulle bli nöjd med Endurahandsken.

Hestra Protak CZone verkar riktigt intressant. Hittar dock ingen återförsäljare (i Sverige, helst i Gbg så jag kan prova på plats).

bojsänke skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och de är alltså INTE regntäta det minsta,
> > trots att det står "vattentätt membran".
>
> Och bara från bilderna ser det ju pösiga, tunna
> och hafsiga ut jämfört med Endura. Och jag
> förstår att du är missnöjd med mudden. Jag
> tror du skulle bli nöjd med Endurahandsken.

Handsken i sig är utmärkt, förutom just att den inte är det minsta vattentät. I övrigt perfekt. Mudden är grym!

geologen skrev:
> Är det dessa? De ser inte så vattentäta ut med
> alla sömmar...?
> https://hestragloves.com/sport/sv-se/gloves/mtb-bi
> ke/winter/100/

Nej dessa http://hestrajob.com/sv/gloves/vinter-kyla/kobolt-winter-flex-five-finger/

Vid närmare koll är de nog inte täta. Jag brukar dock klara mig bra i skitväder. Senast på Ötzin körde jag dessa i drygt 15 mil varav 5 mil i total snöstorm med blötsnö och 0-gradigt. Det funkade bra. Med energibrist och att de var helt sura både utifrån och inifrån bytte jag till lobsters.

geologen skrev:
> Handsken i sig är utmärkt, förutom just att den
> inte är det minsta vattentät. I övrigt perfekt.
> Mudden är grym!

Jag tycker mudden ser ut som en tratt som kommer leda rinnande vatten ner genom resårbandet. För övrigt vill jag också mena att problemet nog inte bara är att de blir blöta, utan att de inte håller varmt nog att fungera även om de råkar bli blöta. Beroende på väder kommer funkten komma antingen innifrån eller utifrån - huvudsaken är att man håller värmen om russinkorvarna.

---

Alltså, tänk våtdräkt. Det gör inte så mycket om det blir lite blött. Bara det inte byts ut mot nytt, kallt vatten i för snabb takt. Då spelar det stor roll hur "tungt" fordret är, och en fluffig vante som känns jättevarm och skön när den är torr kanske inte är det allra bästa.
Din stadiumvante ser ut just som en sådan skön-när-man-provar-i-affären-vante.

Senast ändrad:
Då temperaturen ligger kring nollan och det regnar så tycker jag att neoprenhandskar ämnade för paddlare eller dykare är ideala! De uppfyller ju inte kravet på vattentäthet, men mina händer håller sig riktigt goa. Om man gör en kortare paus och handskarna inte hinner torka så är de iaf lika goa då man tar på sig dem och inte äckligt svettiga som täta handskar lätt blir.

Rattnalle skrev:
> Har du provat diskhandskar som inte är i latex?
> Kommer inte på namnet nu. Ica har två sorter iaf
> och den ena faller i bitar rätt fort medan jag
> fått slänga den andra sorten när den blivit så
> äcklig inuti att det kliar att ta på dem..

Den andra varianten heter väl nitrilgummi?

bojsänke skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Handsken i sig är utmärkt, förutom just att
> den
> > inte är det minsta vattentät. I övrigt
> perfekt.
> > Mudden är grym!
>
> Jag tycker mudden ser ut som en tratt som kommer
> leda rinnande vatten ner genom resårbandet. För
> övrigt vill jag också mena att problemet nog
> inte bara är att de blir blöta, utan att de inte
> håller varmt nog att fungera även om de råkar
> bli blöta. Beroende på väder kommer funkten
> komma antingen innifrån eller utifrån -
> huvudsaken är att man håller värmen om
> russinkorvarna.

Nix! Muddens längd och midja gör att jag kan dra regnjackans ärm över så den stannar kvar där. Alltså rinner inget alls in! :)

Senast jag var på femmans sport sålde dom hestra, slå en signal till dem och kolla vad de har inne. Jag kör på ett par hestrahandskar och är väldigt nöjd, men de är av lobstermodell. Det fungerar med rakt styre men kan tänka mig att det är krångligare med bock.

Jag tycker att Endura-handsken såg bra ut faktiskt. Fast ď kanske inte är så lätt att få tag på några att prova.

Bikeplace har Bontrager, kan vara värt ett besök också.

fhloston skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Har du provat diskhandskar som inte är i
> latex?
> > Kommer inte på namnet nu. Ica har två sorter
> iaf
> > och den ena faller i bitar rätt fort medan jag
> > fått slänga den andra sorten när den blivit
> så
> > äcklig inuti att det kliar att ta på dem..
>
> Den andra varianten heter väl nitrilgummi?

Jag brukar kolla att de är ftalatfria. Har läst någonstans att det ämnet är lite ondskefullt.

Handskar är ju en djungel,

Har testat ett relativt stort antal, Craft, Gore, Gripgrab, Bianchis och nu senast SMS Santini.
Varmast - Craft och GripGrab (hummer model)
Gore sådär 4 fingrar istället för 3 eller 5. Inget jag rek en kall dag.
Bianchis "vitnerhandskar" fem fingrar. Hm nåja en halv kylig höst/vårdag kanske vinter NEJ!
Överraskning SMS Santini fem fingrar HELT vindtäta och var en njutning i nollgradigt, hade absolut inga problem med kylan eller vinden.

Hurivida de är vattentäta, vet jag inte dock var mina händer torra efter turen i lördags (Santini)

/Fritz

Jag har provat en mass olika handskar, till och med haglöfs dyraste dunhandske. Inget fungerade, så hittade jag pogies på xxl. Nu duger vilka handskar som helst. Stoppar regn, blåst och fartvind en bit upp på handleden.

Jag vågar påstå att jag aldrig kommer att ha för varma handskar. Jag kan ha händer som istappar även mitt i sommaren.

Var inne på Intersport, Femmans sport och nån butik till i Nordstan på hemvägen i dag. Där fanns inget som passade. Femmans sport hade en modell som verkade bra, men den fanns inte i rätt storlek. Största var ungefär 2-3 storlekar för liten!!!

geologen skrev:
> Överdragshandskar som är vattentäta skulle
> också kunna funka, så länge handsken får plats
> inuti. Biltema säljer en variant, men den är av
> hummerklomodell. Den har jag testat, men det blev
> inte bra.

Don't! BT i all ära men deras MC handskar blir blöta fortare än regnet faller. Tro mig, jag har kört MC med dom, och de fungerar I-N-T-E. Blötare än utan. De drar till sig vatten även i öknen! Hygrofobiska är ordet!

Senast ändrad:
Pfaff skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Överdragshandskar som är vattentäta skulle
> > också kunna funka, så länge handsken får
> plats
> > inuti. Biltema säljer en variant, men den är
> av
> > hummerklomodell. Den har jag testat, men det
> blev
> > inte bra.
>
>
> Don't! BT i all ära men deras MC handskar blir
> blöta fortare än regnet faller. Tro mig, jag har
> kört MC med dom, och de fungerar I-N-T-E.
> Blötare än utan. De drar till sig vatten även i
> öknen! Hygrofobiska är ordet!

Edit: Snavstel.

Pfaff skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Överdragshandskar som är vattentäta skulle
> > också kunna funka, så länge handsken får
> plats
> > inuti. Biltema säljer en variant, men den är
> av
> > hummerklomodell. Den har jag testat, men det
> blev
> > inte bra.
>
>
> Don't! BT i all ära men deras MC handskar blir
> blöta fortare än regnet faller. Tro mig, jag har
> kört MC med dom, och de fungerar I-N-T-E.
> Blötare än utan. De drar till sig vatten även i
> öknen! Hygrofobiska är ordet!

Blev det inte fel nu?

Tillbaka
Topp