Hjälp mig hitta smala cykelskor

Aron

Inventarie
Efter 10+ år på plattisar börjar jag bli sugen på att köra iklickat igen. Behöver därför hjälp att hitta det jag söker i skodjungeln.

Vill ha:
  • Clipless för MTB
  • Passform smal läst, lågvolym
  • Ska gå att promenera i
  • Greppigt gummi
  • Snabbtorkande
Vilka skor matchar ovanstående?

Finns det några märken/modeller som är kända för att ha smal läst?

Jag har smala fötter och trivs bra i Gaernes skor. Men då kör jag med deras rejsigare XC-modeller på LVG och Gravel, med diverse Shimano SPD-pedaler (A600, ES600, A530) så det är inte riktigt ditt användningsområde kanske. De uppfyller hela din lista iaf. 🙂 Kan vara ett märke att titta efter.

Fizik ska ha rätt smala skor och modeller/serier för MTB och gravel som passar dina övriga önskemål. Men tyvärr verkar i princip alla tillverkare ha både smala och breda modeller (utan att det står ”smal” eller ”bred” någonstans).

Jag har ju något bredare fötter så tvärtemot ditt problem/önskemål, men efter att ha kollat på olika märkens hemsidor så har dom oftast rätt bra guider som mäter både omkrets om du har tur men även mått som går liksom tvärs över foten. Du står mot en vägg och sätter hälen mot väggen, sen målar du en kontur runt foten på ett papper. Sen mäter du på olika mått på pappret och omkretsen på foten och jämför med måtten för den modellen på hemsidan.

Eller gå till en LBS/kedja i närheten. Både Cykloteket/Cykelkraft osv om du har någon sån där du bor och även XXL har en hel del i lager som går att testa på plats!

Rekommenderar inte att gå ned/upp i storlek för att kompensera om något mått skulle vara off. Då får du kolla på en annan passform/fit eller ett annat märke. Annars kommer dina klossar att sitta fel sett till foten.

Det var mina två cent. Använde detta och fick de mest bekväma skorna någonsin på första försöket. Trodde jag skulle behöva Lake som är kända för att vara breda, men hittade som sagt andra märken som passade mina fötter ändå. Allt handlar om att mäta och leta!

Jag har smala och låga fötter, behöver oftast inlägg för att fylla skorna, inklusive cykelskor.
Jag trivs bäst i Shimano, oftast när jag testat andra så har jag dissat dessa. I mitt fall gäller detta traditionella spd som går bra att gå i, men kanske inte promenera. Vet inte om det gäller de med mer sula som jag tolkar att du söker.

Jag har feta fötter, och kan ha Spesh 2fo, så de ska du nog utesluta.
Jag brukar inte kunna ha shimano, kanske ett gott tecken för dig.

mina fötter är både smala och låga. har något tjugotal par spd-skor, uteslutande med snörning.

har därmed inte haft några bekymmer knyta ihop skorna till tight känsla oavsett lästens bredd.

giro och shimano är i allmänhet åt det smala hållet. shimano är i tillägg till det små i storlekarna. deras skogsskor är något bredare än övriga, finns med goretex.

skönt med torra fötter:)

En skosäljare sa en gång, att överlag har herrar smalare fötter än damer. ...Så känn er drabbade! ;-)
Mavic har underbara skor/läster, men om de ännu finns för MTB vet jag inte.

Senast ändrad:
XXL sålde tidigare en Northwave sko i high end-segmentet. De angav att den var smal och det var den verkligen. Tyvärr kommer jag inte ihåg modellnamnet. Northwave är annars normalt bredare.

XXL sålde tidigare en Northwave sko i high end-segmentet. De angav att den var smal och det var den verkligen. Tyvärr kommer jag inte ihåg modellnamnet. Northwave är annars normalt bredare.
Ja dom har skor i olika bredder som dom kallar ”pro fit” (tightast/smalast), ”regular fit” och ”wide fit”. Skiljer upp till ca 3 cm i ”metatarsal measurament” mellan de tre passformerna även om längden på foten är densamma.

IMG_9185.webp

Senast ändrad:
Jag har smala fötter och trivs bra i Gaernes skor.
Tack för tipset! hade inte hört talas om detta märke. För rejsiga för mitt behov dock, jag behöver tex kunna klättra uppför klippor med cykeln på axeln ibland.

Typ alla Italienska tillverkare är smala i passformen
Bra! Vad har vi för italienska märken? NW, Fizik, Giro, Mavic. Finns det fler?

Nackdelen med goretexskor är att de torkar långsamt. Och fylls med vatten som rinner nedför benet. Jag har gett upp vattentäta skor för både cykling och vandring. Enklare med plastpåsar/yllesockar och snabbtorkande skor.

Du vet vad man säger om folk med smala fötter.. statistiskt sett har dom ett större urval av skor att välja mellan.
På BB sa de till mamma - med de där smala fötterna kommer han få svårt att hitta skor. De hade rätt...Shimano S-phyres med med ilägg har dock funkat bra för all typ av cykling.

Senast ändrad:
Bespoke-skor för (i sammanhaget) rätt lågt pris? 3D-printas baserat på en scan av foten på något vis. Borde passa så väl smala som breda fötter. Jag lutar åt att beställa ett par.

Tillbaka
Topp