Hjälp mig med val av cykel

andreas_e93

Ny medlem
Hej. Jag heter Andreas och är 14 år. Jag bor i Hälsingland. Sedan tidigare har jag en begagnad cykel som det står Crescent Imagine på. Jag planerar att köpa en ny cykel. Ideal Hillmaster verkar intressant. Någon som kan säga något om den? Framgaffeln är en RST Gila TnL. Jag kör på grusväg och i skog med ganska mycket rötter. Ska jag i sådana fall köpa en annan stötdämpare? Jag vill inte beställa från utlandet eller utanför Hälsingland eftersom jag vill kunna åka till en cykelfirma som har cykeln. Och jag vill inte gå över 6000-kronors gränsen. Tacksam för svar.

Andreas, du bör nog överväga att köpa över nätet. För de pengarna kan du få en jättefin hardtail från tyskland. I övrigt vill jag gärna ge dig ett MVG i svenska.

För 6" blir det inte mycket ny cykel för pengarna. Titta efter något begagnat är nog mitt tips. Var i Hälsingland bor du? Skall du köpa nytt finns det trevliga cykelfirmor både i Forsa och Ljusdal.

Jag vet att det inte är så mycket pengar, men mamma tycker att 7000 är för mycket. :) Dessutom, de cyklar som kostar uppåt 10000 är väl inte "fritidscyklar" utan tävlingcyklar. Bor du också i hälsingland?

Jo, jag har läst att du helst köper i Hälsingland. :-)

Men: Småknas (justera växlar/bromsar, laga punka, byta skivor, reglera styrlagerglapp, osv...) är bara bra att lära sig iaf. det blir så mycket billigare (och faktiskt enklare) i längden. Blir det storknas och cykeln går sönder ska du reklamera (dock är det ju jobbigt att hålla på att skicka delar över halva världen...), det har du ju samma rätt till som om du köpte den lokalt.

Du får så mycket mer för pengarna genom import, tyvärr. Alternativt kolla begagnatmarknaden, nya cyklar rasar så i pris att du nog kan få något ganska bra för 6000.

Dagens trevligaste tråd!
Är det ingen som sitter på för många cyklar, som kan avvara en för 6" till killen. Tänk på nästa generation Happyiter :-)

Om jag nu köper den här Ideal Hillmaster-cykeln, ska jag då kosta på mig en bättre stötdämpare? Jag kör dels på grusväg och dels i skog med mycket rötter.

Jag köpte min hoj för 5k, det var för två år sedan tror jag. Har uppgraderat den med en ny dämpare det senaste året men annars har den varit hur bra som helst.

Håller med, ett redigt och bra inlägg på fin svenska.

Anser nog att du kan få en bra nybörjarhoj för ca 6000 kr. Kolla på¨något känt märke om du är ovan med att utvärdera cyklar. T.ex. Trek har hyggliga cyklar i den prisklassen. Men var beredd på att inte låsa dig för mycket. När man börjar är det viktigaste ATT man har en cykel och att man cyklar mycket och gärna. Stirra dig inte blind på XTR och sånt, utan köp det bästa du har råd med (om det krävs så kan det löna sig att tjata lös en tusenlapp extra för att få lite bättre cykel). Att köpa en cykel för 6K och direkt köpa ny dämpare blir en dyr och onödig affär. Då är det bättre att satsa mera pengar på en gång.

Vad du än köper så kommer du att ha en cykel som är bättre än vad jag började med när jag var i din ålder. Jag hade alivio, stålram, cantileverbromsar osv.

Lycka till! Och fråga gärna mera.

Tack så mycket Castrello! På min nuvarande (begagnade) cykel har jag Deore-växel bak och (?)Shimano fram. På stötdämparen står det SR SUNTOUR XC 60. Är RST Gila TnL en ungefär motsvarande?

Nu måste jag gå. Jag tror jag bestämmer mig (med viss hjälp av Castrellos inlägg) för att köpa den där Ideal Hillmaster. Mina krav är inte så hemskt höga. Den blir i alla fall bättre än min nuvarande.

Finns hur mycket som helst som är ganska bra, börja med att kolla på biblioteket. Där kan du säkert htta någon som ger vissa grunder.

Men www.parktool.com är hur bra som helst. Ingående och exakta tips för hur man gör allt från service av dämpare till fixar en punka. Rekommenderas!

RST Gilan är nog en väldigt enkel dämpare, men min första d'mpare var en Rock shox indy sl som jag älskade då, men som jämfört med dagens dämpare var lika bra som en hög med gummiband. Så Gilan är nog ok för vanlig XC och lite mindre tävlande om du vill börja prova på det. Sóm sagt, man behöver inte kolfiber, titan och XTR för att hävda sig på tävlingar.

Hillmastern¨såg helt ok ut, visst skulle du få bättre från Tyskland, men att beställa från Tyskland har också sina sidor när man är 14. Så bättre kanske då att satsa på något tryggt där man kan få hjälp om man funderar på småsaker.

Och nej, klar och redig svenska sysslar inte alla med. Inte heller jag varje gång.

andreas_e93 skrev:
-------------------------------------------------------
> Bara en fråga till... Vet ni någon bra bok om
> mountainbike att köpa där det står lite allt
> möjligt t.ex. hur man fixar en punka o.s.v.?

Jag tycker den engelskspråkiga boken "The Bicycle Repair Manual" av Chris Sidwells, http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0756602955, är helt okej. Den tar upp det mesta på ett ganska enkelt sätt med en hel del bilder. Inte den mest djupdykande boken för udda prylar eller avancerad kirurgi, men tydlig nog för att man ska kunna våga sig på att pilla på sin käresta. Om det står om just punkalagning kommer jag inte ihåg dock :)

Tillbaka
Topp