hjälp mig: Radon ZR Pro -05

akire

Medlem
Nu är det jag igen, cykelflickan! ;)
Nu tror jag att jag har hittat en ok cykel iaf.. det är en radon från den där tyska discountsidan.

spec som följer:

Rahmen: ALU double butted
Gewicht: bei 18´´ ca. 11,2
Gabel: Marzocchi MX Comp Air 105 mm
Steuersatz: Ritchey Zero Logic integrated
Vorbau: FSA OS 170
Lenker: FSA XC 280 Riser
Griffe: Profile
NabeVR: Shimano Deore Disc
Nabe HR: Shimano Deore Disc
Felgen: Rigida ZAC 19 Disc
Reifen: Schwalbe Racing Ralph 2,25
Sattelstütze: Ritchey Comp
Sattel: Scape XO
Schalthebel: Shimano Deore SL
Schaltwerk: Shimano XT RDM-760 SGS
Umwerfer: Shimano LX FD-M580
Tretlager: Shimano
Deore Kurbel: Shimano FC-M 440
Kette: Shimano HG-53
Kassette: Shimano Deore 11-32
Bremshebel: Magura HS-33
Bremsen: Magura HS-33
Pedale: Wellgo LU-982A

den har i princip samma geometri som contessan, den som passar så bra, och kostar runt 7500 inkl frakt.
Det jag är lite schalur på är om dämparen kanske blir lite konstig, den har ju ändå en slaglängd på 105mm och jag är ju inte direkt tung. Men å andra sidan vet jag ju inte riktigt hur sånt där funkar.
:)

Är ju 16" som gäller för mig, tror jag..

*önskar snart införskaffa en velociped* ;)

Senast redigerad av en moderator:
Hej Akire
misstänker att det är denna velociped du har tittat på?
ZR_pro.jpg

Jag skulle nog även titta på denna hoj,
samma pris, ett år äldre men med skivbromsar och lockout gaffel
2004_ltd_3.jpg

Cube LTD Three 2004 Modell: 2004 749,00 Euro

Svårt val, Radon´s Marzocchi MxComp gaffel känns ju helt klart bättre än Cubens Manitou Axel, men å andra sidan är det ju skivbromsar på Cuben, vilket jag själv anser e´ grymt mkt bättre än fälgbromsar...

Det blir nog billigare att köpa Cuben med skivbromsar o ev uppgradera gaffeln längre fram, än att köpa Radon o uppgradera till skivbromsar...

Lycka till med ditt angenäma bekymmer...:)

Mikael

Ps. Har hjälpt tre stycken arbetskamrater att beställa Radoncyklar från bike-discount.de, samtliga mkt nöjda! Skall du köpa en cykel med samma utrustning i kära Svedala så får du lägga nästan dubbla pengarna.

kalla mig okunnig, men är det inte huvudsaken att cykeln stannar när man bromsar?

Det jag kom att fundera på nu är om en lätt cykel med dämpare med lång slaglängd kan kännas "studsig" och lite svår att kontrollera i stökiga partier?
Bara en tanke som dök upp så här innan frukost. Kan ju ingenting så då måste jag fråga massa konstiga frågor. ;)

akire skrev:
-------------------------------------------------------
> kalla mig okunnig, men är det inte huvudsaken att
> cykeln stannar när man bromsar?
>

Jovisst! Dvs även när det är lerigt, regnigt, snöigt och på andra sätt avviker från torra, rena förhållanden. I alla de fallen är skivbromsar mycket bättre!

man ställer returen och hårdheten på dämpare, kan få en 100 och en 80 att kännas och uppföra sig likadant, bara att det är lite längre på en 100.

skivbromsar är att föredra, har varit ute med fälgbromsar och cyklat genom vatten där det funnits oljeblandad lera, låter som fasiken efter (skrapljud från lera på fälg), samt bromsade inte (oljefilm på fälg).
Generellt så blir fälgar lättare obromsbara än skivor, plus att man slipper byta ut fälgarna med jämna mellanrum (om man inte har ceramic-fälgar).

Personligen cyklar jag 100 och skivbromsar

Det finns säkert ekonomiska skäl att välja disc-bromsar från start, men du får ut mer åkglädje med en MX comp än en Axel (jag har MX Comp ETA på träningscykeln och Axel på andracykeln och det är en jätteskillnad).

//Anders

Abbesnabb har en viktigt poäng. Beställer man kompletta cyklar från internet kan leveranstiden bli väldigt lång. När jag beställde cykel på internet mailade jag och frågade, och en måndag verkade ju ok att vänta.

Radon och Cube är nog likvärdiga som enskilda märken, så kolla också på Radons modeller med skivor. Jag tycker absolut du ska ha skivor på cykeln, du kan söka lite på forumet så hittar du säkert bra diskussioner ang. skiv och v-bromsar.

Hej,
Jag har just en beställning på gång hos Bike discount. Kolla med dem om leveranstider. Många cyklar som finns på nätet är slut på lagret. Finns de på lager tar det ändå ca 3-4 veckor enligt uppgift från dem. Betalar man med "vorkasse" så kan man vänta med betalningen tills man vet leveranstid. De svara på mail vid exakta frågor.
Beställde en racer i våras och det också lite tid men i övrigt en bra cykel nu är det Radon QLT Pro http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1308409551 som gäller och det var i princip den enda fulldämpade de hade på lager.
// Martin

Tillbaka
Topp