Hjälp mig ramla

Turkhud

Aktiv medlem
Hjälp mig ramla
Hej! Jag gjorde en superman (inte den coola med händerna på sadeln och kroppen bakom ekipaget) senast jag försökte cykla. Helt plötsligt låg jag med fejset i backen och kroppen intrasslad i min cykel. Eftersom jag inte dog, så tänkte jag försöka lära mig hur jag ska kunna göra samma resa utan att råka göra det nästa gång. Ett av de större problemen med ramlingen var att jag slog i fejset lite, men framförallt höll på att bryta mina fingrar eftersom de böjdes bakåt en hel del.

Så hur ska man ramla om man beslutat sig för att flyga över styret igen? Tänker att huvud och fejs är rimligt att skydda mest. Ska man tänka boxning och gard?

Hjälp mig ramla
Kanske helt annorlunda än teknik för bollsporter och cykling i måttlig fart på fast underlag, men så här funkar det för mig:
Jag lärde mig ramla i fotboll och innebandy. Principen är "vik in" huvudet och få kroppen att rotera på marken, se till att armarna inte är i vägen så man undviker stopp. Alltså att så mycket som möjligt få kroppen på tvärs mot marken, det optimala att axeln och fötterna träffar marken samtidigt, och rulla! Svårt att förklara.

Det har funkat för mig några gånger. Det mest pinsamma var vid pendling i Oslo. Är lite backigt där på sina ställen, hade precis fått upp farten lite. Råkade hamna i ett spårvagnsspår med framhjulet, men eftersom jag aldrig tidigare cyklat där det är spårvagnsspår så reagerade jag inte direkt (eller innan). Det blev en snygg vurpa, cykeln på ett ställe och jag några rullningar framåt. Pinsamt.

En annan gång "glömde" jag tekniken, spände mig och rullade inte runt, försökte nog stoppa med handen, på samma sätt som du? Höll på att knäcka handleden. Cyklade vidare till ett fik, några minuter senare var väl adrenalinet slut och jag började kallsvettas kopiösa mängder och fick lägga mig ner för att inte svimma, också lite pinsamt.

Kanske inte alls kan appliceras på MTB om det är det du sysslar med, eller på vurpor i hög fart.

Hjälp mig ramla
Men det verkar ju vara samma teknik som Blake på GMBN använder. Ska försöka upptäcka att jag ramlar nästa gång och då försöka applicera detta. In med huvudet och rulla alltså. Ska i samma veva försöka undvika att köra ”Som småländskt gnetande” i ÄGB eftersom det var där det hände.

Hjälp mig ramla
Men det berör väl på hastigheten, eller?
Vid låg och medelhastighet är problemet ofta att man sitter dels fast i cykeln och så kan man inte landar bra. Min son, som har just fyllt 6 år, är jätteduktig på att lansera sig i sidled från cykeln när han tror att han ska krascha eller backen är för brant. Jag har sett att Danny MacAskall gör samma på alla "making of" film när saker går fel.
(Själva är jag feg och undviker farliga situationer)

Hjälp mig ramla
Som rutinerad ramlare och gammal kampsportare skulle jag nog säga att det absolut mest gyllene tipset är att lära sig ”ramla” av en Judo/BJJ/mma-utövare som kan ”fallteknik”. Jag tror rullramlingarna i dessa sporter stammar från ninjutsu från början. Även i gymnastik kan man lära sig lite fallteknik.

Hursomhelst.

Prova att stå på en punkt på en gräsmatta. ”Ramla” framlänges genom att göra en kullerbytta. Gör detta om och om igen, varje gång ramlar du längre och längre från den punkt du står på. Till slut kommer du kunna gör en stående kullerbytta med hopp och handisättning 1.5meter från punkten du står på.

Sedan gör du om proceduren fast utan att använda händerna. Konsten då är att vika in huvudet och rulla diagonalt över en axel/motgående höft.

Till slut kan du springa allt du orkar, hoppa så långt du kan och landa med en rullning över huvudet.

Man lär sig även ganska snabbt slå bakåtkullerbyttor utan att använda händerna.

Detta har hjälpt mig rädda MÅNGA vurpor genom livet, flera av dem på MTB senaste två åren.

Hjälp mig ramla
A och O är att ha sådan rutin att du inser vad som är på väg att hända innan du ramlar. Då hinner du göra något. Blir du överraskad av att du kraschar är det svårt att göra så mycket.

Hjälp mig ramla
Ziltoid sa:
Som rutinerad ramlare och gammal kampsportare skulle jag nog säga att det absolut mest gyllene tipset är att lära sig ”ramla” av en Judo/BJJ/mma-utövare som kan ”fallteknik”. Jag tror rullramlingarna i dessa sporter stammar från ninjutsu från början. Även i gymnastik kan man lära sig lite fallteknik.

Hursomhelst.

Prova att stå på en punkt på en gräsmatta. ”Ramla” framlänges genom att göra en kullerbytta. Gör detta om och om igen, varje gång ramlar du längre och längre från den punkt du står på. Till slut kommer du kunna gör en stående kullerbytta med hopp och handisättning 1.5meter från punkten du står på.

Sedan gör du om proceduren fast utan att använda händerna. Konsten då är att vika in huvudet och rulla diagonalt över en axel/motgående höft.

Till slut kan du springa allt du orkar, hoppa så långt du kan och landa med en rullning över huvudet.

Detta har hjälpt mig rädda MÅNGA vurpor genom livet, flera av dem på MTB senaste två åren.

Bara en termin tror jag skulle ge mycket för att hjälpa en att ramla bättre.

Hjälp mig ramla
Ziltoid sa:

Hursomhelst.

När jag var yngre brukade jag springa runt på gräsmattan och dyka över saker och göra rullandningar. Jag håller med om att det är effektivt. Men oftast tycker jag att vurpor kommer så fort att det där inte hjälper.

Hjälp mig ramla
Turkhud sa:
Men jag är ju lite rädd för att landa med ryggraden på en sten och sådär med. Inget ni tänker på eller?

Tror det är svårt att falla rätt i sådana situationer, så för den eventualiteten köpte jag en vätskeryggsäck med ryggskydd vid namn Camelbak TORO 14. Cyklar inte så vågat, men gillar vatten, så den är väl värd både pris och vikt.

Hjälp mig ramla
dogday sa:
Turkhud sa:
Men jag är ju lite rädd för att landa med ryggraden på en sten och sådär med. Inget ni tänker på eller?

Tror det är svårt att falla rätt i sådana situationer, så för den eventualiteten köpte jag en vätskeryggsäck med ryggskydd vid namn Camelbak TORO 14. Cyklar inte så vågat, men gillar vatten, så den är väl värd både pris och vikt.

Ja. Jag har kört med mitt ryggskydd som jag brukar använda på vintern ibland. Lite krångligt när jag ska ta med cykeln på tåget för att kunna köra i ÄGB efter jobbet bara. Hittade en camelbak med ryggskydd för dryga tusingen förut också. Det får nog bli att slå till och börja rulla!

Hjälp mig ramla
tycker det är lättare få till rätt rull vid landning om man har armbågsskydd. fått mothugg angående detta i andra trådar, men tycker verkligen det gör skillnad.

ryggsäck är bra. i den kan man också förvara en campingsåg och ta bort farliga 1 dm stubbar efter ungbjörkar som markunderhållare gärna lämnar efter sig längs stigkanterna.

Hjälp mig ramla
Ang. "kampsportsrullning/fall" så är det inte en klassisk kullerbytta vi talar om. En korrekt fallteknik gör att du "rullar" tex över vänster axel via diagonalen och avslutar rullningen över höger höft ganska enkelt beskrivet. Motsvarande om du rullar över höger axel via diagonalen till vänster höft. Det hela ser ut som en sned "kullerbytta" där huvudet hålls in mot bröstet och armen skyddar huvudet likväl som armens rörelse bakåt sätter igång rullningen.
ukemi.png

Finns intresse för mer kunskap i fallteknik så kan vi sätta ihop något för Hellasområdet i slutet av Augusti
Har lång erfarenhet av Aikido, Judo som Instruktör och har själv aldrig ens skrapat huvudet/hjälmen vid mina OTB krascher.
Jag kan inte utlova mirakel, men att träna fallteknik för en funktionell reflex kräver dedikerad träning under längre tid och gärna med andra som kan poängtera om något ser galet ut så inte grundtekniken blir fel i inlärningen.
Annars är väl grundregeln att försöka slappna av och hålla in lemmarna samt att aldrig ta emot sig med händerna! "Tuck and Roll"
Mvh /C

Hjälp mig ramla
Jag har tränat Krav Maga i 10år och falltekniken från Krav Maga har räddat mig flera ggr. Så som bilderna ovan illustrerar är rätt sätt att försöka ramla. Måste bara göra det tills det sitter i muskelminnet :)

Tillbaka
Topp