Hjälp mig välja XC-hjul!

castrello

Aktiv medlem
Hjälp mig välja XC-hjul!
Ok,

funderar på xc-hjul. Budgeten är 300-400 €. Min vikt är ca 77 kg, jag kör ganska småmesig xc.

Alternativen

1. hope pro II / dt revo / alu nipplar / sun equalizer (ca 350 gram) ca 1520 gr / 310 €
Custom från CRC

2. hope pro III hoops med 24 st sapim race och ZTR 355 ca 1470 / 425 € (inkl lätta skivor med 3-bult)
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40799

3. dt 240 / cn 424 aero / sun equalizer 1410 gram / 420 €
http://cnc-bike.de/product_info.php...=4695&osCsid=85a540bd1866ac777bce4ed581a68715

Vet att det kan gå att hitta lättare i den prisklassen, men dessa är sådana som känns någorlunda pålitliga. Alt 2 känns i nuläget mest intressant. Dyrast och tyngst, men i priset ingår extra ekrar och dessutom också 160 mm skivor som är ca 60 gram lättare än de flesta andra 6-bults skivor och ca 100 gram lättare än centerlock skivor. Så totalt sett blir de lätta.

Dessutom är ju alternativ 1 och 2 lättare, men de kör ju inte att köra med Stan´s gegga på ett smidigt sätt.

Så vad ska man tro?

Dt 240 + olympic vore ju något, men de blir för dyra helt enkelt. Plus att notubes.com (enligt svaren på deras messageboard) inte verkar tycka att 240 + olympic är någon optimal set-up.

Hjälp mig välja XC-hjul!
Jag hade kört med de nya hopenaven bara för att de är så coola. Stan´s fälgar är en klar fördel om man vill köra klet i däcken. Alt.2
Är själv sugen på att byta mina comp mot Rev. ekrar men har hört att de håller dåligt om man kör med skivor.
Olle

Hjälp mig välja XC-hjul!
magura skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade kört med de nya hopenaven bara för att
> de är så coola. Stan´s fälgar är en klar
> fördel om man vill köra klet i däcken. Alt.2
> Är själv sugen på att byta mina comp mot Rev.
> ekrar men har hört att de håller dåligt om man
> kör med skivor.
> Olle

Kört med rev ekrar (xt/revo/xc317) och det funkar bra med skivor.

Tycker också Hope-hjulen är coola. 3-bultssystemet är lite udda, men 1) skivor går sällan sönder, 2) hope verkar vara stabila och skivor hittar man säkert om det behövs om något år.

Hjälp mig välja XC-hjul!
magura: Äh, borde hålla bra, jag hade lätt föredragit lätta Revolution. Men sen beror det på vad man väger och hur man kör också. En kompis körde Revolution och skivor utan några problem och väger väl en 80kg eller något sådant.

Alt 2 av, enbart på grund av fälgarna, ZTR eller FRMfälgar är överlägsna, perfekt för stansgegga.

Hjälp mig välja XC-hjul!
cerro skrev:
> magura: Äh, borde hålla bra, jag hade lätt
> föredragit lätta Revolution. Men sen beror det
> på vad man väger och hur man kör också. En
> kompis körde Revolution och skivor utan några
> problem och väger väl en 80kg eller något
> sådant.
>
> Alt 2 av, enbart på grund av fälgarna, ZTR eller
> FRMfälgar är överlägsna, perfekt för
> stansgegga.

Kan man köra gul tejp och ventil med FRM xmd333 också? Vore ju i så fall kanske ett alternativ till.

Hjälp mig välja XC-hjul!
Japp, eller så kör man FRMs egen vita tejp, men det räcker med tejpen på dessa fälgar.

Har kört med mina hembyggda tävlingshjul med FRM-fälgar, Rev-ekrar och DT240-nav och efter drygt 100 mil är de fortfarande raka och fungerar klockrent.

Hjälp mig välja XC-hjul!
castrello skrev:
> Frågan är ju dock om en fälg på 330 gram är
> som mjukost?

Det är den fälgen jag har kört med, och än så länge har jag inte haft några problem med den trots en hel del stenig stigcykling.

Hjälp mig välja XC-hjul!
fredrikw skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Frågan är ju dock om en fälg på 330 gram
> är
> > som mjukost?
>
> Det är den fälgen jag har kört med, och än så
> länge har jag inte haft några problem med den
> trots en hel del stenig stigcykling.

Hur mycket väger du? Vilka däck? FS eller HT?

En snabb googling övertygar mig inte. Känns som om Stan´s 355 känns som en supertrucker jämfört med FRM.

Men som sagt, jag kör ganska mesigt.

Hjälp mig välja XC-hjul!
FRMfälgen fungerade utmärkt för mig också. Fungerar bra med gul tejp på de men vit som Fredrik skriver är att föredra (för att den är snyggare) :)

Hjälp mig välja XC-hjul!
Jag kan själv inte förstå varför det inte skulle hålla. Det blir helt enkelt till att bygga om hjulen i viter. Kanske till och med använder alunipplar. Hope naven kanske inte är dom lättaste och har inte flest grepppunkter man dom är pålitliga och lätta att underhålla.
Olle

Hjälp mig välja XC-hjul!
castrello skrev:
> Hur mycket väger du? Vilka däck? FS eller HT?

64kg, har kört med RacingRalph och RocketRon 2.25" med runt 1,5-1,8 bar, på en Giant Anthem.

Hjälp mig välja XC-hjul!
Jag hade kört vanliga pro2 med antingen comp eller rev och ztr355 eller mavic 717 beroende på hur lätt man vill ha det, och hur lätt man vill kunna stansa.

Krångla med specialnav känns ju onödigt.
Alt 3 känns helt ok också men det ryktas om att Sun:s fälgar är mjukare än Mavic, om man nu är en sån som sliter på grejerna.

Hjälp mig välja XC-hjul!
Följer också med spänning! Är också ute och jagar i denna prisklass..

Jag har kollat på dessa från BD Nope Fun Works
N75 Atmosphere Disc
http://www.bike-discount.de/shop/k735/a10018/n75-atmosphere-disc.html?mfid=565

Fått ganska bra kritik på tyska forumet.

Sen har jag kollat på crc med:

1 Hope Pro 2 Disc Front
32h Blue
2 Sun Ringle EQ21 Welded Rim
32h Black 26inch
3 DT Swiss Spokes Revolution Stainless DB
Black 2mm-1.5mm Lightweight XC Only
4 Velox Rim Tape Cloth
17mm
5 Hope Pro 2 Disc Rear
32h Blue
6 Sun Ringle EQ21 Welded Rim
32h Black 26inch
7 DT Swiss Spokes Revolution Stainless DB
Black 2mm-1.5mm Lightweight XC Only
8 Velox Rim Tape Cloth
17mm

För ca 3000kr Sun Ringle EQ21 ligger på ca 350gram

Hjälp mig välja XC-hjul!
crallan skrev:
> XTR+rev+717 billigt och bra på CRC! Funkat kalas
> för mig i många år.

Det man retar sig på är centerlock, för då är det inte billigt längre när man måste byta skivor med...
Har själv suttit och räknat på det.

Tex från actionsport so är sjukt prisvärt http://www.actionsports.de/Laufraed...rlock-DT-Swiss-XR-42d-Laufradsatz::20848.html

Men med skivor och allt, hamnar man nästan på 250$ ändå.

Hjälp mig välja XC-hjul!
marcus_ec skrev:
> crallan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > XTR+rev+717 billigt och bra på CRC! Funkat
> kalas
> > för mig i många år.
>
> Det man retar sig på är centerlock, för då är
> det inte billigt längre när man måste byta
> skivor med...
> Har själv suttit och räknat på det.
>
> Tex från actionsport so är sjukt prisvärt
> http://www.actionsports.de/Laufraeder/Laufrad-Spec
> ials/Shimano-XT-Disc-Centerlock-DT-Swiss-XR-42d-La
> ufradsatz::20848.html
>
> Men med skivor och allt, hamnar man nästan på
> 250$ ändå.

Dessutom är centerlockskivor tyngre än t.ex. Hopes 3-bultsskivor (ca 125 vs 75) så även om XTR nav är helt ok viktmässigt så blir de tyngre i slutändan pga skivorna...

Hjälp mig välja XC-hjul!
jocke_tuffing skrev:
> Då måste man alltså ha en speciell broms?

Alltså skivorna är specifika för navet (som omvänt alltså behöver just 3-bults skivor).

Dock kan du använda hjul + skiva med vilken broms som helst som har 160 mm diameter skiva (eller rättare sagt: när du beställer hjulen specificerar du vilken skiva du vill ha: finns bla 140, 160, 180, 183, 203 och kanske någon till).

Jag planerar alltså att använda hope pro III hjul med deras 3-bultsskiva samt shimano xt caliper + lever (min svenska dog just, kommer inte på vad de heter).

Hjälp mig välja XC-hjul!
castrello: ok och handtag. :)

jocke_tuffing: Går oftast bra att blanda skivor och bromsar mellan fabrikat så länge de har samma storlek. gärna tjocklek också som jag märkte förra sommaren. Hopes flytande skivor är lite tunnare än XTR970 centerlock, men fungerar bra så länge skivorna är helt raka.

Hjälp mig välja XC-hjul!
Tjena!

Jag kapar lite här.

Någon som har praktisk erfarenhet av FRM´s 333 fälg? Den ska ju vara grym med gegga. Hur är den att köra med? Hållbar, styv, osv?

Någon som vet var man kan köpa den tillsammans med DT 240 nav, gärna även Revolution-ekrar. Jag hittar inte den setupen hos CNC-bikes.

Tacksam för hjälp.

Hjälp mig välja XC-hjul!
Pollan: Som du kan läsa här ovanför så körde jag på de och övertalade (gick rätt lätt) fredrikw att köpa de med. :) Går du in på DThjul på CNC-bike så ska de finnas där. Där jag köpte mina hjul som fungerade riktigt bra. CN424ekrarna fungerade bra och var riktigt lätt. Mitt hjulset vägde in på 1314g.

Inte styva som ett par Crossmaxhjul men helt okej och höll riktigt bra för mig 1,5 säsong som jag hade de.

Hjälp mig välja XC-hjul!
Pollan:

kolla t.ex. xx light bike parts (googla, kommer inte ihåg url:en). På cncbikes plockar de nog ihop exakt vad du vill ha om du mailar och frågar.

Hjälp mig välja XC-hjul!
Tjena Jonas, litade på att du skulle svara snabbt... :-)

Det verkar vara vettiga hjul om man vill undvika dels tub, dels fabriksbyggda. Måste ju börja sondera alternativ inför nästa år i god tid. Är CN42-ekrarna lättare än revolution?

Castrello: Tack för länken!

En annan fråga: Ska köpa ett par hållbara träningshjul för ffa vintercykling, till min sambo. Har ni några bra idéer? Inte överdrivet tungt då hon ska orka sitta med oss herrar på distanspassen. Jag funderar på om hon borde skaffa 28-tums, typ crosshjul med skiva, vad tror ni om det? Vilka i så fall?

/Patrik

Hjälp mig välja XC-hjul!
Pollan skrev:
> En annan fråga: Ska köpa ett par hållbara
> träningshjul för ffa vintercykling, till min
> sambo. Har ni några bra idéer? Inte överdrivet
> tungt då hon ska orka sitta med oss herrar på
> distanspassen. Jag funderar på om hon borde
> skaffa 28-tums, typ crosshjul med skiva, vad tror
> ni om det? Vilka i så fall?

Jag byggde crosshjul med XT-nav och Open Pro-fälgar, då får man en funkis kombination som håller bra och som inte kostar skjortan. Och om man vill vara lite motsägelsefull så gör man som jag och bygger med Rev-ekrar =)

Hjälp mig välja XC-hjul!
jocke_tuffing: Tror du för skriva om den frågan för att vi ska förstå. Bäst är att köpa till en rulle gul tejp ifrån stans eller vit ifrån FRM och tejpa ett varv runt fälgen för att skydda ifrån ekerhålen. Gör att hål i tejpen och montera däck och slang som vanligt.

Ska man köra stans gör man samma sak men efter man pumpat upp däcket så de hoppar upp på fälgkanten så tar man av ena sidan, tar ur slangen, i med lös ventil och stans. Stänger så gott man kan och pumpar upp det fort med tryckluft/kolsyrepatron så de hoppar upp på kanten. Skakar runt geggan så det tätar överallt och låter det ligga över en natt eller något så det hinner täta ordentligt innan man cyklar.

Hjälp mig välja XC-hjul!
fredrikw skrev:
> med tanke på helgens mekpaus i skogen är det nog
> en bra idé att du funderar på alternativ till
> slang j_t :)

Hehe, ja där fick jag. Men för länge sedan har jag kört UST och det var ett jävla läckage och meck, så jag gillar ändå slang.

Men mina conti race 2.0 är jättedåliga vid lågt tryck. Dom slår ju igenom på varje sten när man har lagom tryck. Det var det som gjorde punkan.

Enda positiva var att du hejjade, det gladde Fredrik!

Hjälp mig välja XC-hjul!
jag väntar på ett par sådana hjul, bör vara här i veckan. Återkommer med rapport så fort de har kommit!

marcus_ec skrev:
> Följer också med spänning! Är också ute och
> jagar i denna prisklass..
>
> Jag har kollat på dessa från BD Nope Fun Works
> N75 Atmosphere Disc
> http://www.bike-discount.de/shop/k735/a10018/n75-a
> tmosphere-disc.html?mfid=565
>
> Fått ganska bra kritik på tyska forumet.
>
> Sen har jag kollat på crc med:
>
> 1 Hope Pro 2 Disc Front
> 32h Blue
> 2 Sun Ringle EQ21 Welded Rim
> 32h Black 26inch
> 3 DT Swiss Spokes Revolution Stainless DB
> Black 2mm-1.5mm Lightweight XC Only
> 4 Velox Rim Tape Cloth
> 17mm
> 5 Hope Pro 2 Disc Rear
> 32h Blue
> 6 Sun Ringle EQ21 Welded Rim
> 32h Black 26inch
> 7 DT Swiss Spokes Revolution Stainless DB
> Black 2mm-1.5mm Lightweight XC Only
> 8 Velox Rim Tape Cloth
> 17mm
>
> För ca 3000kr Sun Ringle EQ21 ligger på ca
> 350gram

Hjälp mig välja XC-hjul!
Min basket på CRC är laddad till 7000 kronor, skulle ni slå till?

här är uppgraderingsinfo:

hjul: mavic crossmax enduro --> alternativ 2 (1470 g)

skivor: vanliga --> de lätta 3-bults

kassett: shimano SLX --> sram pg990 (passar bra på röd cykel)

växel: sram x.9 2007 medium --> sram x.9 2010 long

stam: gammal GT (på en giant!) --> race face evolve 110mm 6grader (i linje med sadelstolpe)

Hjälp mig välja XC-hjul!
Jag skulle fortfarade satsa på vanliga skivor och nav.
Tänk när du kör en skiva krokig på semestern i Spanien eller liknande, då är det rätt mkt smidigare att hitta en vanlig 6-bults skiva.

Samma sak när du drar av en eker, mycket lättare att hitta i reserv.

Hjälp mig välja XC-hjul!
jag ahde tagit alternativ två, med hopes egna skivor o där spindeln på skivorna sitter på navet. kompis har sånna nav, riktigt fina. o skivorna blir ju stabilare då det inte är lika mycket skiva som kan flexa i sidled osv. o 355 fälgarna ä riktigt fina, lite bredare o starkare än olympic o kan som sagt köras me deras gula tejp för tubeless, funkar utmärkt.

Hjälp mig välja XC-hjul!
castrello skrev:
> Här hittade jag också hope pro II med aero ekrar
> och alu nipplar samt FRM XMD 333 fälg. 1390 gram
> och 399 €.
>
> http://cnc-bike.de/product_info.php?cPath=320_133_
> 742&products_id=5865&osCsid=fc55d22ea85e2a37dd3ac7
> a57531b18d
>
> Frågan är ju dock om en fälg på 330 gram är
> som mjukost?
>
> Dessutom: Hope Pro III-alternativet blir ju totalt
> sett både billigare och lättare.

Här kommer lite erfarenheter jag har av FRM333-fälgen:
Jag har kört mina hjul bestående av DT240 (28 hål) + FRM333 + CN424 aero-ekrar på min tävlingshoj nu i två säsonger. Jag köpte dom av CNC-bike och bad att få med extra ekrar i köpet vilket inte var någgra problem. Hittills har dom funkat perfekt och endast krävt måttlig riktning i början. Riktningen i början berodde nog på att dom inte var helt stressfria när jag fick dom och denna säsongen har jag inte behövt rikta alls. Jag kör dom tubeless med endast Stans vätska i och dom håller luften till 100%. Däcken jag kör på är Race King 2,2 och Rocket Ron 2,25. Jag kör HT, väger 70 kg och är nog inte den som laddar mest i utförskörningen.

Det enda negativa jag kan säga om FRM-fälgen är att den dels har en ful svetsskarv och dels har klistermärken som inte håller. Värre är det inte...

Jag vet att flera i det danska Team T-Bikes kör FRM333-fälgen (vit sådan) utan problem (byggda på Extralite-nav). CN424-ekern som CNC-bike använder i flera av sina byggen motsvarar mest DT Aerolite i och med att den är en aero-eker och vikten ska vara densamma som DT's version. Man kan säga att det är en budgetversion av DT Aerolite men än så länge har dom funkat helt utan anmärkning för mig.

Hjälp mig välja XC-hjul!
Tack Martin W!

Du gjorde mitt val mellan Hope 3 och Hope 2 / cn 424 / FRM 333 ännu svårare...

Jensen: vilka skivbromsar använde han med Hopes skivor? Har funderat på XT (ok vikt, billiga, verkar fått bra kritik i tidningar, enkelt att få delar osv) men vore lite trist om Hopes skivor är för tjocka/smala. Ett alternativ är ju Hopes bromsar, men då sticker jag iväg rejält över budget... (Hope ca 350-400 €, Xt ca 180 utan skivor)

Tillbaka
Topp