Hjälp - Ny ram vibrerar och skriker när jag bromsar

MatteMTB

Medlem
Hej,

Har cyklat heldämpat senaste tiden (150mm, 27,5 tum) men äger också en gammal HT 26-tum. Fick en rejäl nytändning för gamla hojen efter att droppern på min heldämpade la av. Sjukt kul med HT och små hjul men vill ha mer utförscykel.

Inköpte således en ny HT-ram, X- Brand HT-01 from CRC, och flyttade över delarna från min gamla Scott 40 2011.

På premiärturen så kändes det bra - förutom att ramen vibrerar och skriker när jag använder bakbromsen. Låter som en kalkon på steroider. Helt omöjligt att cykla.

Är en ganska medioker hobby-mekaniker men vill tro att jag monterat bakbromsen rätt. Och den funkade självklart bra på förra ramen.

Obs det är inte vanliga skrikiga bromsar utan detta är serious business..

Bromsarna är Avid Elixir 5.

Har någon tips, råd eller egen erfarenhet?

Mvh Mattias

Bilagor

• IMG_2200.jpg
    IMG_2200.jpg
    263.9 KB · Besök: 56
Jag har byggt en hoj på en likadan ram till grabben, inga problem med bromsen där. Har du rätt adapter till oket?

Kan du ta en bättre bild på bromsområdet?

Låter ju bra att ramen funkar :-) Vilka bromsar har du på den?

Jag använde samma IS-adapter som till förra hojen. Bara flyttade över. Så borde väl inte vara nått där?

Bifogar bilder.

Bilagor

• IMG_2204.jpg
    IMG_2204.jpg
    199.2 KB · Besök: 60
  • IMG_2203.jpg
    IMG_2203.jpg
    248.1 KB · Besök: 54
Jag har aldrig monterat bromsok med brickor mellan ok och adapter, men det kanske är okej att göra så?

Min erfarenhet med koniska brickor är att det rör sig för mycket om man kör lite inspirerat. Det har snarare en tendens att bli snett/feljusterat än tvärtom med såna.

Skippa dom och kolla att skivorna är raka till att börja med.

Mvh Patrik

sideburn sa:
Min erfarenhet med koniska brickor är att det rör sig för mycket om man kör lite inspirerat. Det har snarare en tendens att bli snett/feljusterat än tvärtom med såna.

Skippa dom och kolla att skivorna är raka till att börja med.

Mvh Patrik
Skippar man brickorna hamnar väl oket fel? Adaptern är väl gjord för att ha brickor?

Lirar allt som det ska om du snurrar hjulet med cykeln i ett mekställ? Inget skrap och hjulet snurrar fritt? Funkar det att bromsa lätt?

Jag tänker att något måste sitta löst eller att dina klossar är slut.

Är det samma hjul? Om inte, så kan det vara där vibrationerna uppkommer. Prova att byta till ett annat hjulsätt och kolla om ljudet kvarstår.

Tack för inspel.

Alltså, alla delar kommer från min förra hoj inkl broms, adapter och hjul. Och där var det inte något problem.

Dock kan bromsarna ha pulserat något även i förra ramen (men absolut inget skrik eller vibrationer). Har därför rengjort skivan och slipat ner beläggen något. Skall se om det gör någon skillnad.

Kan tillägga att jag gick till mina två lokala cykelverkstäder och ingen ville eller kunde undersöka saken närmare.’Detektivarbete görs väl bäst på egen kammare...

Du kan vara något på spåren där med beläggen. Fattade inte om det var asgamla bromsar och belägg du monterat som stått ett tag. Vill minnas att framförallt shimanobromsarna kring 2012 skrek som ledsna grisar av att stå stilla. Fick aldrig klarhet i om det var beläggen som oxiderade på nåt mystiskt vis eller mikroläckage vid kolvarna men symptomen var exakt det du beskriver plus taskig bromsverkan. Det blev iaf bättre av att bara köra och nöta in dom igen. Har kört många år med brickorna monterade precis som du har utan problem.

Prova att linjera oket igen. Om det är lite snett så kan man få durr, vibrationer och skrik.
Är skivorna raka? Sitter hjulet rakt i dropoutsen? Kolla noggrant hur skivan rör sig mellan beläggen. Ser det lite snett eller vobbligt ut så gör en ny linjering.

Jag hade samma problem med frambromsen med kraftiga vibrationer/durr som gjorde det svårt att hålla kvar händerna på hoodsen (=farligt) vid kraftig inbromsning på min gravel/lvg. Linjering räckte inte.
Bytte från Shimanobelägg till premiumbelägg från http://www.swissstop.ch/tech/compounds/exotherm2/ och efter att verkligen ha centrerat oket noggrant så var problemen borta. Det tog några mil att köra in beläggen, men nu tar de fantastiskt bra och vibrationerna är borta.

Tillbaka
Topp