Hjälp, pedaler+skor

Jamrat

Medlem
Hjälp, pedaler+skor
Hej alla! Jag är rätt ny inom cykling och har lite funderingar. Har fått en cykel med dessa pedaler men jag har ingen aning va det är för typ eller hur man ser skillnaden på landsväg och mtb. Jag ska cykla landsväg och tänkte köpa ett par skor för landsväg. Fungerar då dessa till ändamålet eller behöver jag köpa nya?
Om jag behöver köpa nytt, vad är det då som jag måste inhandla? Är nybörjare så behöver inte värsting modellerna just nu.
Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_9913.jpeg
    IMG_9913.jpeg
    484 KB · Besök: 88
  • IMG_9915.jpeg
    IMG_9915.jpeg
    490.1 KB · Besök: 70
  • IMG_9916.jpeg
    IMG_9916.jpeg
    442.4 KB · Besök: 85
Hjälp, pedaler+skor
Pedalerna är om man ska vara riktigt formell för mtb och gravel men de kommer fungera riktigt bra. Dock måste du köpa mtb- eller gravelskor, inte landsvägsskor. Mtb- och gravelskor har två skruvhål i sulan och landsvägsskor har tre. En stor fördel med mtb- och gravelskor är att de fungerar helt ok att gå med. Landsvägsskor är däremot inte skoj att gå med och de slits fort.

Hjälp, pedaler+skor
Jag har kört SPD (det du har, gravel/mtb-pedaler) på min landsväg hela hela tiden. Har funkat klockrent. Det hela började med att jag även ville kunna använda mina skor på gymmets cyklar som också använde såna här pedaler. Men jag har inte märkt något speciellt förutom att de flesta skor som säljs inte är lika ”aero” och slim som landsvägsskor. Kör ett par Adidas Velosamba (första utgåvan, inte den som säljs nu (tvärful och tjock??)) så jag kan även gå hyfsat normalt om jag behöver. Snörena går att stoppa in i en liten ficka så dom är inte ivägen. Perfekt för vintercykling också då Lake med mera som gör bra vinter boots ofta kör med just SPD. Lätt att klicka ur också om det skulle krävas och ganska mycket ”play” i fästet så jag kan skruva lite på fötterna när det krävs. Men sitter ändå fast ordentligt så jag får alla fördelar.

Om jag var du skulle jag kika på ett par gravelskor som har lite upphöjt bredvid fästet så att du inte går på fästet alls när du är av hojen.

Edit: Om jag var du x2 så hade jag tagit lite degreaser (för rengöring av kassetter egentligen) och skrubbat rent dom där. Sprutat lite WD40 också och sen smörjt om med nytt fett

Hjälp, pedaler+skor
Kompisen köpte ett par spinningskor att ha till sin lvg som han vill köra med spd för att kunna gå lite vid sidan av cykeln, de har lvg-style, spd-fästhål och upphöjda sulor för att kunna gå, men inte grova mönster som mtb- och cx/grus-skor.

Hjälp, pedaler+skor
Spd för lvg fungerar ok, men är inte optimalt. Stål mot stål gör att man får slitage i kopplingen på ömse sidor som gör att kopplingen glappar med tiden, för mig tar det ca en säsong. För att bli av med glappet brukar jag bli tvungen att byta pedal. När det blivit slitet brukar det även gneka om kopplingen, särskilt vid stående. Infettning hjälper ett tag, men gneket är snart tillbaks igen.

På lvg pedaler av Look-typ är fästytorna mkt större och ligger mkt längre isär. I kopplingen så är skons material mjukare än pedalens, så allt slitage hamnar på skosidan. En betydligt bättre design - för cykling vill säga. Möjlighet att gå har man då avsagt sig. Och vissa golvmaterial, tex parkettlaminat kan bli obegripligt hala.

Hjälp, pedaler+skor
Jag kör också SPD på min landsvägscykel. Jag kan rekommendera Northwave på XXL, många olika modeller till OK pris.

Lycka till!
Jag rekommenderar att man provar skor tills man hittar ett par som känns bra, oavsett märke eller butik. Sen är det förstås inte fel att titta på Northwave-skor hos XXL om man har en sådan butik i närheten.

Tänk också på att fötterna typiskt sväller lite vid långvarig aktivitet. M.a.o. köper du ett par skor där tårna når ända fram i skorna när du provar dem är det risk att du, i alla fall på längre turer, kommer att uppleva dem som väldigt trånga. Prova också gärna med den tjockaste typen av strumpa du tänker sig att använda i praktiken. Kan bero på i hur låga temperaturer du tänker dig att cykla, hur frusen om fötter/tår du är och vilken typ av ev. skoöverdrag du tänker dig att använda.

Tillbaka
Topp