Hjälp, problem att lufta SRAM Guide-bromsar

Supersonic

Aktiv medlem
Hej

Jag har luftat många XTR och Level UItimate-bromsar, men har stött på patrull på ett par Guide Ultimate.
Köpte ett Guide-set som hade gått 10 mil. Jag använder SRAMs pro-kit för luftning av bromsar. Följer SRAM:s rutin för luftning:

Men jag går bet, Monterade nya Stealth-a-majig. Efter luftningsproceduren, så när det röda blocket sitter i bromsoket är det stenhårt motstånd i handtaget. Men när jag tar ut blocket och klämmer på handtaget åker det helt motståndslöst hela vägen in till handtaget. Det blir dock ingen rörelse i kolvarna i oken. Spelar ingen roll om jag skruvar på contact-adjustern.
Jag fattar inte vad som blivit fel.

Har du nån instruktion?
Handtaget ska stå på ett visst avstånd från styret, så att inget är blockerat.
Har inte måttet I huvet just nu.
Det låter ju som om det är luft kvar nånstans, eller att du råkat dra in luft under luftningen.

Jo man ska ha 75-80 mm från handtaget till centrum av styret. Det har jag mätt upp.

Mja jo, det märkliga är att handtaget är stenhårt (och inte suger in luft) när det röda blocket sitter i bromsoket, medan det är helt annorlunda utan blocket.

Visst ska det sitta en Stealth-a-majig och inte vanlig oliv och insert?

Senast ändrad:
Jo man ska ha 75-80 mm från handtaget till centrum av styret. Det har jag mätt upp.

Mja jo, det märkliga är att handtaget är stenhårt (och inte suger in luft) när det röda blocket sitter i bromsoket, medan det är helt annorlunda utan blocket.

Visst ska det sitta en Stealth-a-majig och inte vanlig oliv och insert?

Med blocken oken känns det väldigt stumt för att kolvarna inte kan röra sig. När monterat hjulet och avancerat kolvarna har du ju lite spel mellan klotsarna och skivan så du kommer aldrig kunna uppnå samma stumhet som med blocken i.

Ja oliven sitter rättvänd i enlighet med SRAMs instruktion.

Jag har luftat så det inte kommer några luftbubblor alls.
Det som är konstigt är som sagt att det är helstumt med blocket i oket. Men med blocket borta rör sig bromskolvarna inte alls, trots att handtaget utan motstånd sjunker in till handtaget. Det nyper alltså inget alls. Det vanliga är att det är ju helstumt med blocket i, men kolvrörelse och bromsverkan efter luftning. I mina Guide rör sig kolvarna alltså inte alls.

Höll på med samma sak för ett tag sedan och höll på att bli tokig till slut. Men problemet är ju att Sram:s video inte visar allt man ska göra. Det är ju tre steg att lufta, slangen, handtaget och sen oket. Och man ska se till att "lufta" oljan innan man trycker in den i systemet. Jag följde denna video och då lyckades jag bra. Hoppas du får till det.

Va tvungen att titta igenom Sram:s video igen nu bara för att se om jag kom ihåg rätt. Och det gjorde jag ju, dom visar ju inte att man måste lufta i oket. Handtaget ska sättas fast mot styret och sen suger man ur bubblorna där nere och sen släpper man sakta handtaget samtidigt som man trycker i olja. När jag gjorde det så fick jag till det bra på min i alla fall.

Va tvungen att titta igenom Sram:s video igen nu bara för att se om jag kom ihåg rätt. Och det gjorde jag ju, dom visar ju inte att man måste lufta i oket. Handtaget ska sättas fast mot styret och sen suger man ur bubblorna där nere och sen släpper man sakta handtaget samtidigt som man trycker i olja. När jag gjorde det så fick jag till det bra på min i alla fall.
Nja det är jag rätt säker på att man inte skall göra för nyare ok som använder Bleeding Edge verktyget för att ansluta sprutan. För alla äldre ok, där sprutan skruvas fast, skall man däremot göra så.

Nja det är jag rätt säker på att man inte skall göra för nyare ok som använder Bleeding Edge verktyget för att ansluta sprutan. För alla äldre ok, där sprutan skruvas fast, skall man däremot göra så.
Ok, det kanske stämmer. Men jag hade samma problem som TS tills jag gjorde på detta sättet i alla fall…

Videon visar hur man förbereder bromsvätskan i sprutan men instruktionen är bristfällig. Sprutan ska vara stängd o du ska dra i handtaget så upplöst luft i vätskan bubblar sig o flyter upp till utan. Sen trycker man it denna luft. Denna processen måste upprepas måååånga ggr för att få ur all lift ur bromsvätskan. Jag brukar göra ca 20 repetitioner per spruta. Dra inte för hårt heller för sprutan klarar inte att hålla så mycket negativt tryck.

Höll på med samma sak för ett tag sedan och höll på att bli tokig till slut. Men problemet är ju att Sram:s video inte visar allt man ska göra. Det är ju tre steg att lufta, slangen, handtaget och sen oket. Och man ska se till att "lufta" oljan innan man trycker in den i systemet. Jag följde denna video och då lyckades jag bra. Hoppas du får till det.
Det finns felaktigheter i videon varför visar han inte att man måste öppna luftnings porten med en insex nyckel.
Varför trycker han in handtaget fullt mot styret då går oljan bara i en riktning mot oket.
Han hade defenetivt inte fått lufta mina bromsar.

Tillbaka
Topp