[Hjälp] RockShox Pike 150 RCT3 - Trasig?

phew

Ny medlem
Hej! Förhoppningsvis så finns det någon här som kan hjälpa eller konstatera att de är nå fel på gaffeln, problemet är att den är alldeles för mjuk. Har stora problem att få rätt sag vid öppet läge och alldeles för hög PSI om man jämför mot vad andra kör med.

Jag väger runt 90 kg påklädd med ryggsäck, skor, jacka och diverse verktyg som kan vara bra att ha med sig.

Jag har installerat 2 st Bottomless tokens då jag trodde att de var de som var problemet men det blev absolut ingen skillnad, jag kan trycka ner gaffeln i botten utan större ansträngning vid 110 PSI(Vilket är alldeles för högt) med 2 tokens om jag bara trycker på styret när jag står bredvid.

Rekommendationerna som står på ena gaffelbenet är att jag ska ha runt 80-90 PSI för min vikt..

Om jag bara rullar på en plan asfalterad gata så har jag runt 40% sag med 110 PSI, bromsar jag rejält så bottnar den nästan, kanske 1.5 cm kvar, detta i öppet läge.

Vid "Pedal-mode" så blir den lite hårdare men inte alls mycket, kan fortfarande trycka ner den i botten, dock lite segare, fortfarande över 30% sag

Vid "Lock-out mode" så känns den ungefär likadan som vid Pedel, runt 30% sag men ändå jäkligt mjuk för att vara lockout/climb-mode?

Har testat med olika Rebound inställningar och LSC.

Läst en hel del här: http://forums.mtbr.com/shocks-suspension/pike-2014-a-861503.html

Andra personer med liknande vikt kör utan problem med 60-70 PSI + Tokens osv. Några stycken hade problem att ens få 20% sag vid väldigt låg PSI, tror de var runt 30-40 PSI.

Har inte läst att någon kör med över 100 PSI. Jag har bara testat med 110 för att se om de blev nån skillnad emot 80-90 PSI, vilket de inte blev.

Gaffeln är helt ny och även cykeln som är en Canyon 8.0 EX 2015.

Några förslag? Känns som att den inte fungerar som den ska göra efter mycket googlande och när man läser hur andra har sina gafflar inställda.

Tänkte ringa Canyon imorgon och höra vad dom säger..

Tacksam för hjälp! :)

Jag vet vad som är fel! Jag vet!! Det är olja i returspåret eller hur man ska säga. Du får ta lös underbenen, torka rent, fylla på olja och återmontera dom :) Det blir liksom ett baksug i gaffeln som gör att du måste ha mycket högre tryck. Om du mäter eller kollar på skalan så har du nog inte 160mm i slag heller. Snarare 130mm och brantare styrvinkel.

Men jag skickar ett SMS till UrTomas som kan det där bättre än sina egna barn. Jag hade nämligen samma problem och det var lösningen. Att SMS'a UrTomas alltså :P Nej, men han kan nog förklara med rätt termer. Jag satt mest och glodde på telefonen när han skruvade.

Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet vad som är fel! Jag vet!! Det är olja i
> returspåret eller hur man ska säga. Du får ta
> lös underbenen, torka rent, fylla på olja och
> återmontera dom :) Det blir liksom ett baksug i
> gaffeln som gör att du måste ha mycket högre
> tryck. Om du mäter eller kollar på skalan så
> har du nog inte 160mm i slag heller. Snarare 130mm
> och brantare styrvinkel.
>
>
> Men jag skickar ett SMS till UrTomas som kan det
> där bättre än sina egna barn. Jag hade
> nämligen samma problem och det var lösningen.
> Att SMS'a UrTomas alltså :P Nej, men han kan nog
> förklara med rätt termer. Jag satt mest och
> glodde på telefonen när han skruvade.

Haha, perfekt! Hoppas det kan vara de som är felet då :) Om jag kollar på skalan så är det ganska exakt 150mm men om jag lyfter på framhjulet så får jag 10mm ytterligare, de är liksom 10mm "dead-travel" eller vad man ska säga. Jag tänkte det skulle vara så på en 150mm gaffel men kanske inte?

Jag har aldrig plockat isär en gaffel men det ska väl gå att lösa. Fanns en bra video på

Jag är typ helt ny på detta, inte cyklat mtb på många år.
Är det svårt att ta lös gaffeln från ramen? Har beställt ett mek ställ och rockshox olja som kommer på Tisdag.

Vore gött om UrTomas kunde förklara som gjort detta förr :)

Tack!

Har du testat att tömma den negativa kammaren? Finns en ventil ner till på vänsterbenet som man kan tömma på luft. Vänd på cykeln och lossa "locket" med en insex. Ha bara en trasa för sen när du trycker ner ventilen då det kan squirta lite olja.

Ene skrev:
> Har du testat att tömma den negativa kammaren?
> Finns en ventil ner till på vänsterbenet som man
> kan tömma på luft. Vänd på cykeln och lossa
> "locket" med en insex. Ha bara en trasa för sen
> när du trycker ner ventilen då det kan squirta
> lite olja.

Ja prova det. Det kan ge väldigt skum gaffel. Dessutom är det en så enkel sak att göra som inte kräver någon demontering.

Ene skrev:
> Har du testat att tömma den negativa kammaren?
> Finns en ventil ner till på vänsterbenet som man
> kan tömma på luft. Vänd på cykeln och lossa
> "locket" med en insex. Ha bara en trasa för sen
> när du trycker ner ventilen då det kan squirta
> lite olja.

Jag hann testa detta innan jag läste ditt inlägg: http://forums.mtbr.com/shocks-suspension/air-pike-lowers-psa-929695.html

Samma effekt som det du menar?

Det blev lite bättre, den blev hårdare och nu har jag 25% sag vid 110 PSI.
Är det skadligt för gaffeln att köra 110 PSI? Det står att max är 150 PSI.

Testade med de rekommenderade 85 PSI vid 90kg, då blev de cirka 35% sag.

Har lite svårt att testa hur den känns i skogen ännu p.g.a 60 cm snö :(

Och..Att du kan dra upp gaffeln ytterligare 10mm är helt korrekt då man kan bygga om de till 160mm med en annan "shaft"/axel..

Stewart skrev:
> Och..Att du kan dra upp gaffeln ytterligare 10mm
> är helt korrekt då man kan bygga om de till
> 160mm med en annan "shaft"/axel..

Nope, jag har 1n 150mm och det går inte att dra upp den ytterligare 1cm. Som du skriver man byter ut "shaft" till en längre vid konvertering till 160mm vilket gör att det inte går att dra upp den 1cm med 150mm. Dock så är det lite spel och det finns några mm frigång när man drar den uppåt.

Stewart skrev:
> Är du säker på att din pump visar rätt? Har du
> provat om du får samma tryck med en annan pump?..

Jepp, cyklade förbi en kompis tidigare och han's pump visade samma så har uteslutit pump problem. Den blev en del bättre efter utsläpp av luft enligt föregående inlägg men fortfarande så är 110 psi för mycket för 25% sag, lite skumt :/

@jofa73 - Jo precis, det är nog som det ska eftersom den kan göras om till 160mm :)

För att svara på den andra frågan du hade: Om det står att max är 150 psi så är det inte skadligt med 110. Allt upp till och med 150 är lugnt.

Om det är en solo air du har så kan du tömma negativa kammaren genom att tömma gaffeln helt på luft, sedan hålla ventilen öppen samtidigt som du drar ut gaffeln till full längd.

Tack Rattnalle, antog det men bättre att fråga än att få problem när det verkar vara ovanligt att ha över 100 psi =)

Ene - Jo det gjorde jag, då gick den verkligen helt i botten av sig själv dock så blev det ett undertryck i nedre delen när jag pumpade upp övre delen, var tvungen att göra om proceduren genom att jämna ut trycket i nedre. Nedre delen sög ner övre så det blev ett baksug.

Kanske värt ändå att ta isär nedre, rengöra och byta oljan. Kanske kan hjälpa, eller låta de vara med 110 psi?

Jo det är en Solo Air, glömde nämna det! Kan testa det också Jofahjalm :)

Senast ändrad:
Om du inte har servat nederbenen och tryckt in olja i luftfjädern så borde det bara vara att jämna ut kammarna som jag skrev. Annars får du förmodligen ta av nederbenen och se till så att du inte har sprutat in oljan i luftfjädern.

jofahjalm skrev:
> Om du inte har servat nederbenen och tryckt in
> olja i luftfjädern så borde det bara vara att
> jämna ut kammarna som jag skrev. Annars får du
> förmodligen ta av nederbenen och se till så att
> du inte har sprutat in oljan i luftfjädern.

Nej det har jag inte gjort. Fick cykeln för 4 dagar sedan så det är helt nytt så en service ska väl egentligen inte behövas om de inte är något fel från RS fabrik? Ska testa det du skrev imorgon och se om de blir nån skillnad :)

jofahjalm skrev:
> Om det är en solo air du har så kan du tömma
> negativa kammaren genom att tömma gaffeln helt
> på luft, sedan hålla ventilen öppen samtidigt
> som du drar ut gaffeln till full längd.

Måste ju vara enklare att använda ventilen som sitter där för just det ändamålet.

Rattnalle skrev:
> Måste ju vara enklare att använda ventilen som
> sitter där för just det ändamålet.

Jag tror inte den finns på en Pike RCT3 Solo Air?

jofahjalm skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Måste ju vara enklare att använda ventilen
> som
> > sitter där för just det ändamålet.
>
> Jag tror inte den finns på en Pike RCT3 Solo Air?

Vore ju dumt om de övergav ett vinnande koncept? Men jag har en papier mache-gaffel (Revelation) så jag gissar bara.

Ingen ventil i den pistongen på Pike SA.

Riv luftenheten och fetta om quad seal:en, lägg på ett litet lager med RedRum eller Float Fluid/dyl. ovanpå luftväggen vid återmontering.

s skrev:
> Ledtråd: Solo air

På min Revelation solo air finns en ventil uppe i pistongen i botten av gaffeln som kan användas för att tömma negativa kammaren. Jättesmidigt eftersom den ibland bajsar ihop och skapar övertryck i negativa kammaren. Synd om Pike kan råka ut för samma problem med utan möjlighet till den snabbfixen som kan göras snabbt var som helst.

Tillbaka
Topp