Hjälp till nybörjare, igen!

Moyseh

Ny medlem
God eftermiddag/kväll!

Efter kollat runt lite här på forumet och sett diverse klipp/bilder så har jag blivit väldigt sugen på att köpa en mtb. Då jag är grönare än gräset när det gäller cyklar och tillbehör skulle jag gärna få lite tips.

Min tanke med cykeln är väl att cykla i skog, mest stigar då men kan väl hända att man tar en tur i terrängen också. Så jag skulle vilja ha lite tips på utrustning, kläder och cykel för det ändamålet. 183 cm och 100+ om det behövs. Såklart tycker väl alla olika men något basic set skulle vara bra i början och min budget totalt är väl typ 15k ca. Kollat lite på hjälmar och jag är lite sugen på en crosshjälms liknande men dom känns rätt tunga att cykla runt i, någon som använder sig av de?

Tittat lite på 2 cyklar men som sagt vill gärna ha tips om dom duger till en nybörjare, kanske går att byta ut någon del som är lite sämre på dom också. Vad vet jag?

https://www.cykloteket.se/artikel/scott-2016-scale-970/

https://www.cykloteket.se/artikel/trek-superfly-5-svart-rod/

Hoppas någon kan hjälpa mig lite, ha en trevlig kväll! Puss

Hej!

Treken har väl lite bättre spec.
På forumet brukar alltid en Rockshox-gaffel vara att föredra framför en Suntour. Och även bakväxel och bromsar är nåt snäpp bättre.
Att uppgradera i efterhand verkar bli väldigt dyrt, så har du sådana tankar redan nu så äe det nog bättre att lägga några slantar till med en gång.

Lycka till!

Edman

Håller med om valet av Trek.
Åka med så kallad fullface-hjälm i skogen blir nog jobbigt i längden.
Men en bra kruka ska du ha på huvudet, kanske ett par byxor med stoppning är bra att ha i början.

Sen är det bara köra i det som du tycker är bekvämt och ha det skoj i skogen!

Tack för svaret! Det där med att uppgradera var mer en tanke utifall något på cykeln är "dåligt" från början men kanske en mindre uppgradering skulle vara värt att göra direkt, har inga planer på att bygga om cykeln helt och hållet direkt!

Passar även på att kolla ifall någon håller till i Köping som skulle kunna hjälpa mig lite och som man skulle kunna få hjälp av om det skulle behövas.

Acadian: Ja jag tyckte fullface hjälmen kändes tung bara av att hålla i om man jämför med andra hjälmar. Vad passar bäst för en nybörjare då som inte kör så fort och är en krake, 27.5" eller en 29"?

Moyseh skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Passar även på att kolla ifall någon håller
> till i Köping som skulle kunna hjälpa mig lite
> och som man skulle kunna få hjälp av om det
> skulle behövas.

Stenströms Cykel (om man får nämna företagsnamn här) i Hallstahammar upplever jag som seriösa och reko. Du kan säkert få bra hjälp där. Det är ju bara ett stenkast från Köping.

Tillbaka
Topp