Hjälp vid köp av Single speed

Haakan

Aktiv medlem
Har den senaste tiden blivit allt mer sugen på en single speed (racermodell) för att kunna ta sig ner på stan snabbt och lätt samt till och från jobbet de dagar man inte behöver bilen. Som helt novis på det här områden så vänder jag mig till den samlade kunskapen här på forumet. Har studerat winstanleybikes lite och de verkar ha ett bra utbud. Vad ska man tänka på? Hur mycket ska man lägga för att få en vettig ny? Några bra och prisvärda märken som kan rekommenderas inom området? Om man skulle titta på en ombyggd begagnad racer finns det några fällor som man ska se upp med?

btw:
akta dig för
hipster-trap-urban-traps.jpg

Singlespeed i platta Göteborg.. Njaae. Men alla får väl vara tokiga på sitt sätt :)

Inne i centrum skulle man ju för tillfället nästan behöva en fulldämpad med alla vägarbeten.

Haakan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo lite upp och ner är det allt men det finns ju
> till och med de som kör single speed i skogen har
> jag hört! ;)

de är galna har jag hört!

sen har jag hört från säker källa att det finns otroligt få backar i götet man inte kan bryta sig uppför även med en gatanpassad utväxling (t.ex 2.67)

Senast ändrad:
PerFormance skrev:
-------------------------------------------------------
> Haakan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jo lite upp och ner är det allt men det finns
> ju
> > till och med de som kör single speed i skogen
> har
> > jag hört! ;)
>
>
> de är galna har jag hört!
>
>
> sen har jag hört från säker källa att det
> finns otroligt få backar i götet man inte kan
> bryta sig uppför även med en gatanpassad
> utväxling (t.ex 2.67)

Det finns kan och så finns det vill :)

I synnerhet när man har civila kläder på sig och inte vill bli svettig.

Men som sagt. Jag missunnar ingen att vara galen :)

Bikeid.se är bra skit om man skall köpa nytt. Hellre förra årets modell med duomatic-nav (två växlar med bakåttramp växel) än den nya med planetväxel som automatiskt växlar vid typ 17 km/h. Perfekt med två växlar i götet. Lätt och ledigt upp för säldamsbacken och ändå möjlighet att trampa på bra nerför. Får fixie-estetiken då det är fotbroms och förlorar samtidigt mycket vikt på detta. Inga växel- eller bromsreglage. Men man får ju mer för pengarna om man handlar begagnat på typ fixedgear.se.

Tillbaka
Topp