Hjul ej centrerat efter byte av kassettbody

Aabbcc

Aktiv medlem
Så jag utförde lite hjulkirurgi för ett tag sen då gamla navet Deore DX FH-M650 endast tog upp till 7 delad kassett. Bytte kassettbodyn mot ett från ett nytt Deore FH-T610 nav (ja, det var billigare att köpa hela navet än bara kassettbodyn...) för att kunna köra 11 delad kassett.

Problemet nu är att hjulet inte längre är centrerat i ramen utan det är off center med 15mm. Jag antar att detta bror på att kassettbodyn för 8-11 delad kassett är bredare än den för 7 delad?

Behöver hjulet riktas om eller går det att lösa genom att fippla med distanserna bakom låsmuttern?

1000034018.jpg

1000034019.jpg

Hjulet behöver dishas om och även byta till kortare distans på vänstersidan. Bytte du axel också? Annars kanske den är för kort.

Hjulet behöver dishas om och även byta till kortare distans på vänstersidan. Bytte du axel också? Annars kanske den är för kort.
Tack, anade att det behövde dishas, får lämna in hjulet i veckan.

Tror jag behöll den gamla axeln då den kändes mer gedigen och tror även jag mätte dom till samma längd, ska kika imorgon!

Tack, anade att det behövde dishas, får lämna in hjulet i veckan.

Tror jag behöll den gamla axeln då den kändes mer gedigen och tror även jag mätte dom till samma längd, ska kika imorgon!
Du kan göra det själv, brukar vara väldigt lätt att flytta fälgen någon mm i sidled, en bra ekernyckel och sen bara typ ett halvt varv på samtliga ekrar.

Edit. Funderade lite och jag kan ha haft fel, det kan vara så att det är distanserna man bör ändra först. Har du provat montera hjulet med kassett och sett hur den får plats?

Senast ändrad:
Du kan göra det själv, brukar vara väldigt lätt att flytta fälgen någon mm i sidled, en bra ekernyckel och sen bara typ ett halvt varv på samtliga ekrar.

Edit. Funderade lite och jag kan ha haft fel, det kan vara så att det är distanserna man bör ändra först. Har du provat montera hjulet med kassett och sett hur den får plats?

Bilden och måtten är med kassett på! Har inte testat att vända hjulet så kassetten är på motsat sida än.

Var däremot förbi cycling idag för att köpa ekernyckel och fick en snabbkurs i hur man dishar hjulet :cool: ska fippla lite till med axlarna och distanser först innan jag ger mig på ekernyckeln.

Din gl. kasset er til 126 m/m den nye er til 130 M/m indbygningsbredde så de 3 m/m der mangler kan der indlægges en skive på 3 m/m, men man skal justerer på akslen hvor mutterne skal flytes på begge sider, man kan godt presse hjulet på plads i baggaflen

Tillbaka
Topp