Hjul som klarar tung cykel med last
Har någon tips på vad för hjul jag ska skaffa på min tunga lådcykel? Original sitter det överlag för billiga veka saker på cykeln som ofta med förare och last väger runt 250 kg. Jag har redan bytt till bra downhillbromsar men vill nu även skaffa hjul av bättre kvalitet. Jag tror både fälgar, nav och ekrar skulle behöva vara rejälare. På framhjulet sitter det idag ett nav som heter Shimano HB-M475 (detta har rasat en gång och fått fettas in på nytt, funkar sådär), fälgarna bak o fram är av märket Ryde, vet ej typ, det är 36 ekrar både på bak och framhjul. Kanske ska hjulet fram ha fler ekrar? Hjulets antal ekrar bak begränsas av att växelnavet har 36.
Bak sitter det ett växelnav från Nuvinci, N380, som jag egentligen skulle vilja byta till ett Nuvinci-nav H Sync utan dessa långa växelvajrar som alltid fryser vintertid.
Vikt på hjulen är inte viktigt då cykeln är tung som den är, däremot är hållbarhet desto viktigare, priset spelar inte så stor roll då cykeln används dagligen
Bak sitter det ett växelnav från Nuvinci, N380, som jag egentligen skulle vilja byta till ett Nuvinci-nav H Sync utan dessa långa växelvajrar som alltid fryser vintertid.
Vikt på hjulen är inte viktigt då cykeln är tung som den är, däremot är hållbarhet desto viktigare, priset spelar inte så stor roll då cykeln används dagligen