Hjul som klarar tung cykel med last

Gustaf903

Medlem
Har någon tips på vad för hjul jag ska skaffa på min tunga lådcykel? Original sitter det överlag för billiga veka saker på cykeln som ofta med förare och last väger runt 250 kg. Jag har redan bytt till bra downhillbromsar men vill nu även skaffa hjul av bättre kvalitet. Jag tror både fälgar, nav och ekrar skulle behöva vara rejälare. På framhjulet sitter det idag ett nav som heter Shimano HB-M475 (detta har rasat en gång och fått fettas in på nytt, funkar sådär), fälgarna bak o fram är av märket Ryde, vet ej typ, det är 36 ekrar både på bak och framhjul. Kanske ska hjulet fram ha fler ekrar? Hjulets antal ekrar bak begränsas av att växelnavet har 36.

Bak sitter det ett växelnav från Nuvinci, N380, som jag egentligen skulle vilja byta till ett Nuvinci-nav H Sync utan dessa långa växelvajrar som alltid fryser vintertid.

Vikt på hjulen är inte viktigt då cykeln är tung som den är, däremot är hållbarhet desto viktigare, priset spelar inte så stor roll då cykeln används dagligen

Bilagor

• IMG_5079.jpg
    IMG_5079.jpg
    440.1 KB · Besök: 128
  • IMG_5080.jpg
    IMG_5080.jpg
    447.3 KB · Besök: 129
Fram brukar jag bygga på DT Swiss 540 Tandemnav till lådcyklar. (ser att du har en Urban Arrow) Går ju liksom att byta lager i dom...

Gällande fälgar så är nog svaret att original faktiskt håller om hjulet är rätt byggt men man bör bygga med grövre eker (2.5mm) och kanske 4-kors bak.. Fram håller 3-kors.

Gustaf903 sa:
tack för info! Jag ser att det finns både 36 och 40 hål på det navet, bäst att satsa på 40 hål då antar jag?

Beror ju helt på vad du hittar för fälg en sån gång... Original är väl 36?
Ska du ha 40-håls lär det ju bli nån BMX fälg av nåt slag..

Tillbaka
Topp