Hjul till en hardtail?

Mad Charger

Aktiv medlem
Hjul till en hardtail?
Tja!

Har skaffat mig en Nukeproof Scout 275 Comp. Väldigt nöjde med cykel än så länge men funderar på att bygga ett par hjul till. Hjulen som följde med är 31 mm invändigt och kom med 2,6 tums däck. Klurar lite på vad jag ska ha för mått på dom nya hjulen. Kollat på en fälg med 32 mm invändigt eller ska jag passa på att köra ännu bredare, 34-35 mm eller så? Vad blir skillnaden rent praktiskt? Är bredare innermått = större volym vilket gör att jag kan köra lägre tryck? Hur ska jag tänka?

MTBemil

Aktiv medlem
Hjul till en hardtail?
mer volym ja, men mer "kantig" profil också, vilket blir styvare vid sidobelastning. Sen gäller det ju att däcken ska ha brett nog mönster så du inte tappar fäste i kurvorna.
Men själv kör jag 47mm fälg och 2.8or, fetare är alltid bättre

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Hjul till en hardtail?
mer volym ja, men mer "kantig" profil också, vilket blir styvare vid sidobelastning. Sen gäller det ju att däcken ska ha brett nog mönster så du inte tappar fäste i kurvorna.
Men själv kör jag 47mm fälg och 2.8or, fetare är alltid bättre
Fetare är alltid tyngre i alla fall. Jag tycker det beror på hur man cyklar, använder du den bara för att köra mycket utförs kan du väl fläska på med rejäl fälg, korvar och feta däck, men ska du ha den till mer XC så märks all den där extra vikten rätt tydligt och ger en sävligare hoj.

Jag har Nukeproof Horizon-hjul på min Scout, har körts med 2,6" Nobby nic. Vet inte om det bara är jag som upplever det, men fetare däck är mer benägna att resultera i genomslag, området där man slipper genomslag men fortfarande har ett lagom mjukt däck känns mindre med ett fetare däck.

Vad är det du är ute efter med nya hjul?

simson

Aktiv medlem
Hjul till en hardtail?
Jag kör med duroc 40(36mm id) med 2.6or nobby nic , tycker det ger lagom avvägning mellan grepp å komfort, körde ett tag på purgatory 3.0 å det funkade det oxå ,
försöker oftast köra runt stenarna så jag får sällan genomslag.

Berk

Aktiv medlem
Hjul till en hardtail?
Ofta säger säckmåtten inte så mycket. Jag kör Eliminator 2.3 på 30 mm fälg på min stig-HT, som mäter 61 mm i bredde. På min helstel Rekon i 2.4 på 35 mm fälg, som mäter 59 mm. För mig räcker det för att komma ner till tillräckligt låg tryck, 1.1 bar bak på stig-HT och 0.85 bar på helstel. Om man kör hårdare eller väger mer en mig skulle jag rekommendera 2.6" på 35 mm fälg, om det passar genom kedjestagen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer