[Hjul]XC-AM-hjul, hope, nukeproof, vilka nav, och vilka fälgar?

Jag tycker *micke* ska testa Goldtech. 285 gram och 48 poe. Kostar iofs runt 2000 spänn om jag minns rätt.

Ja, eller en Burgtec med ungefär samma spec och pris och som finns i färgen "Leroy Brown" vilket är nog så viktigt.

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> 340 verkar i princip vara som en billigare version
> av 240, lite tyngre och lite sämre lager enl.
> dt:s hemsida. Onyx är vad jag förstår som 370,
> har inte Hugi star ratchet system, utan vanlig
> frihjulsmekanism.
>
> Poängen med dt är väl Hugi-mekanismen, så ska
> man köpa dt tycker jag man ska se till att få
> den

Så av 340 och Onyx så skulle det vara bättre med 340 då, tolkar jag det som...
240s e nog lite väl dyra då de sticker iväg till ca 3500, Onyx ger 2500 och 340 ligger på 2600, å Hope Pro 2, vilka jag egentligen hade tänkt landar på ca 2300. Försöker ju hålla ihop budgeten på bygget så gott det går... :-)

Jag vågar inte lova att det är så, jag har inte hittat onyx på dt:s hemsida, men på nån sida jag kollade, kan ha varit poison, så skrev dom onyx men visade 370 på bilden. I vilket fall verkar 340 vara "lill-240" och 370 är en helt annan konstruktion, som inte har nåt med 240 att göra alls.

Nu tryckte jag på knappen för ett Nuke Proof Generator/XM719-hjul. Jag tar alltså en för laget och agerar testpilot på NP. Rätt eller fel, det lär visa sig på ett tag...

Vilken hjälte du är!
Jag sitter i princip med fingret på knappen för ett par sun disk jockey/xm719-hjul, lite tyngre, lite billigare, lite mer beprövat

Och i dag dök det lokala Schenkerombudet upp med hjulet. Baknavet förefaller vettigt tätat både vad gäller axellagring och frihjulsbody.
IMG_1945.JPG ht=544

Två femmillimeters insexor behövs för att lossa bodyn och komma åt att serva frihjulet. Ytterligare två insexor i storlek 10 millimeter behövs om man vill serva/byta axelns lager men det tror jag kommer dröja då det som sagt verkar bra tätat. Mer ordbajsande på http://mickegillarcyklar.blogspot.com/.

Seriöst att skruva isär innan användning. Bra att du tar försökskaninjobbet på allvar :)

Är det alu i bodyn? (så att man bör köra kassett på spindel)

/Johan

JojjeM skrev:
> Seriöst att skruva isär innan användning.

Sån är jag. Tar det för vana för att kontrollera fettmängd/kvalitet och liknande. Ja och så är jag kanske bara en liten smula nyfiken :-)

> Är det alu i bodyn? (så att man bör köra kassett på spindel)

Svar ja. För en vikt på 300gram krävs väl alubody (eller titan men då kommer man inte undan med en sjuhundring).

marran skrev:
> Härligt micke, ser ju riktigt trevligt ut det
> där! Hoppas det håller ihop nu också!

Det hoppas jag också :-) Jag såg att de har reservdelarna i lager på CRC. Är det bra utifall att man behöver dem eller dåligt för att man kommer behöva dem tro?

Hur går det nu då med ditt Nuke Proof-nav? Funderar på ett sådant till min SlopeStyle-hojj. Helt klart bättre pris än Hope alltså...

/Micke

Ja det går fint än så länge, driver när det ska och tickar när det ska. Men jag har bara kört ca 5 timmar skogscykoing med det så konstigt vore väl om det skulle krångla redan.

Karaktären på ljudet är lite som Hope Pro II men mindre högljutt och mindre "metalliskt". Det låter dock mer än XT (som ju nästan är tysta) men jag störs inte av det fastän jag gillar tysta cyklar.

Jag se om jag kan ordna en ljudfil :-)

Senast redigerad av en moderator:
Ja, ljudfil vore ju fint!

Jag vill att det skall knacka som hammare mot städ i bodyn! Jag gillar att höra att det greppar när jag far ned för backen, har dåliga erfarenheter av tysta nav... :(

/M

Mirke skrev:
> Ja, ljudfil vore ju fint!
>
> /M

Attans, glömde detta idag men jag ska försöka ordna det imorrn.

Jag slängde ihop detta nu på lunchen:

Finns att tanka här i bättre kvalitet: http://fullface.happymtb.org/filmer/frihjulsljud.wmv

Att det är i ordningen XT 756 / Hope Pro II / Nuke Proof Generator antar jag är uppenbart?
Nu är det ju inte bara frihjulet som låter utan kompletta hjul (eller egentligen kompletta cyklar) som agerar instrument men man får en någorlunda uppfattning. Det är XT kassetter på Hope och Nuke Proof och som synes SS på XT. När man har dem sida vid sida märker man att Nuke Proof faktiskt låter väl så mycket som Hope Pro II, både mer högfrekvent (fler POE) men även starkare. Se där.​

varje gång *micke* postar i den här tråden så tänker jag "jahapp, undrar om det är axelbrott eller om bodyn lagt av" =)

Skönt att ha fel varje gång =)

*micke* skrev:
> Jag slängde ihop detta nu på lunchen:

Skopåse!!
Kan man få dom som ringsignaler :-)

/Magnus

FAN!!! Axeln har gått av!

Eller nej :-)

Lumber skrev:
> Skopåse!!
Tre problem med det:.
1. Jag ingår i "redaktionen".
2. April är slut.
3. Jag vill inte ha nån! :-)

> Kan man få dom som ringsignaler :-)
Vassego! Nuke Proof som ringsignal (amr). Ladda ner till datorn och blåtanda över till mobben. Funkar åtminstone för SE.

*micke* skrev:
> Tre problem med det:.
> 1. Jag ingår i "redaktionen".
> 2. April är slut.
> 3. Jag vill inte ha nån! :-)

Man ska inte se problemen utan möjliheterna :-)

> Vassego! Nuke Proof som ringsignal (amr). Ladda
> ner till datorn och blåtanda över till mobben.
> Funkar åtminstone för SE.

Funkade kanon på min SE, nu är det bara hoppas att någon ringer.

/Magnus

Tusen tack *micke*!! Bättre kunde det inte bli! =D

Nu är det bara att vänta på att CRC skall få in 721-fälgar och Nuke Proof-naven igen... Börjar bli kris, eftersom jag kommer lämna iväg mina hjul ganska snart...

/M

Micke > Hur har hjulen/naven fungerat? En liten rapport om hur de har hållit undersommaren?

Ja just det ja, den här tråden hade jag tänkt skriva i. Tack för påminnelsen :-)
Mitt Nukeproof Generator baknav har fungerat helt klanderfritt. Frihjular när det ska, greppar när det ska, håller skiten ute tillfredställande (både från lager och frihjul). Noll problem. Två tummar upp!

Har du öppnat och kikat?

Mitt Sun Disk jockey har också funkat fint, tickar på bra och jag har inte haft några problem med frihjulande eller greppande. Dock har jag inte öppnat och kikat hur geggigt det är inuti, det var ju en del lerkörning i våras och det har varit en del nu också på höstkanten.

marran skrev:
> Har du öppnat och kikat?

Har påven en rolig hatt? :-)
Dessvärre kom jag inte ihåg att ta några bilder :-/

Fredrik Larsson skrev:
> DT 5.1d är 21mm i innerbredd.
>
> Är du riktigt viktkänslig så kan kanske DT 4.2
> vara något, 19mm innermått och 400g.

Jag har kört ett par maskinbyggda Mavic Crossland-hjul i 3 år nu, väger 75 kg och kör mest halvbrötig stigåka. De har hållt sig spikraka, och helt fria från bucklor, jag har aldrig behövt utsätta dem för en ekernyckel.
Köpte ny hoj med DT 4.2-fälgar för en dryg månad sedan. Jag vet inte om jag haft otur, men jag har behövt rikta både fram- och bakhjul. Jag skulle inte rekommendera dem för annat än lätta och/eller tekniskt duktiga och/eller ren XC.
Däremot kör jag Nobby Nic 2,4 på dem utan att jag märkt av att de kränger el.dyl.

Jag tackar för en lärorik tråd om hjul och belönade mig själv med ny ringsignal som diplom för mitt nufunna teoretiska kunnande.

För mig som nybörjare känns det dock avlägset att bygga hjul och jag blir mest skrämd av det faktum att man faktiskt måste serva nav och frihjul. Hjälp! :)

jesster73:
Det borde väl inte ha så mkt med fälgen att göra som med hur hjulet är byggt, jämn hög ekerspänning och korrekt masserat.

En för klen fälg resulterar väl i bulor eller tacos

Mjo, det låter logiskt, fast man tycker ju att (de rätt påkostade) hjulen som satt original på en nästan ny Scott borde vara välbyggda, men man vet ju aldrig. Inga lösa ekrar iaf.

*micke* skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har du öppnat och kikat?
>
> Har påven en rolig hatt? :-)
> Dessvärre kom jag inte ihåg att ta några bilder
> :-/

Nu har jag kollat till navet igen och kom ihåg kameran :-) Jag orkar inte redigera in det här utan intresserade får kolla http://mickegillarcyklar.blogspot.com/2008/11/uppfljning-nuke-proof-generator.html.

*micke* skrev:
> Vassego! Nuke Proof som ringsignal (amr).

Tänkte bara meddela att jag fortfarnade använder Nuke Proof som ringsignal,
det är många som frågar vad jag har för ringsignal och ibland svarar jag ärligt :-)
Det är dock svårt att höra signalen när man cyklar, men då vill man ju ändå inte svara.
Den har inte väckt några ha-begär än, mina (ekonomiskt realistiska) drömhjul har fortfarande XT-nav.

/Magnus

*micke* skrev:
> Nu har jag kollat till navet igen

Bra jobbat, du är ett föredömme i cykelunderhåll/dokumentation!!

/Magnus

Lumber skrev:
> Tänkte bara meddela att jag fortfarnade använder
> Nuke Proof som ringsignal,
> det är många som frågar vad jag har för
> ringsignal och ibland svarar jag ärligt :-)

Haha! Störtskönt :-)

Hur går det med nukeproof-naven? Jag sitter och pillar på köpknappen för att byta mina Deemax mot ett par Nukeproof/Sun EQ29/DT comp på CRC.. Ska ju dock sitta på DH-hojen så man blir lite nervös när de agerar i en AM-tråd.. (Fast när det är 12x150mm axel borde det väl hålla till DH? :P )

Vi säljer NukeProof naven & hjulen på söder, och jag har kört dom på min DH under säsongen och de har fungerat sjukt bra. Så inget att oroa sig för alls.

Tillbaka
Topp