Hjulångest - vad välja (nu löst)

• Trådstartare Trådstartare mn
  • Start datum Start datum

mn

Ny medlem
Sitter med ett riktigt I-landsproblem. Jag skall köpa nya hjul till min CAAD10, det är dags att uppgradera från original Mavik Aksium. Min önskan är lättare och bättre (?) hjul som förhoppningsvis också skall göra mig lite snabbare. Väger måttliga 70 kg. Det olika alternativen hittills är;

1# Shimano Dura Ace C24. Känns som ett säkert köp - http://www.actionsports.de/gb/Wheel...0-C24-CL-Dura-Ace-Carbon-Wheelset::38187.html
2# Happykorrekta DA + Alpha 340 + DT Rev - http://www.actionsports.de/gb/Wheel...ce-Custom-Laufradsatz-fuer-Rennrad::8258.html
3# Tune+Alpha+Saphim - lättare än ovan till samma pris - http://superlight-bikeparts.de/Tune...X-Ray-Carbonfelge-Superleichter-Laufradsatz_1
4# DT Swiss fr Actionsports. Lätta och nedsatt - http://www.actionsports.de/gb/Wheel...-Swiss-Aerolite-1190g-Laufradsatz::44968.html

Några tankar och råd angående ovan. Någon som har alternativ 4?

Budgeten ligger runt denna nivå, helst inte över 6000 Sek.

Senast ändrad:
Har haft samma frågeställning under våren, läst på och lyssnat av vad happy säger. Gick på den trygga, säkra linjen och valde Dura Ace C24. Funkar klockrent!

C24 kan ju inte gå fel.

Å andra sidan är alternativ 2 bättre på de flesta punkter (styvhet, hållbarhet, pris, happykorrekt fälg som ger bredare däck). Fördelen med C24 är väl något lägre vikt pga lägre antal ekrar. Samt en marginellt bättre aerodynamik och att de möjligen är lite snyggare. ;-)

Jag gick i slutandan pa halv-happy-korrekta Stans Alpha 340 med supercomp och Stans 3.30 mao Stans fardigbyggda comphjul. Ser fint ut men har inte blivit monterat annu.

Har ingen aning om vad det vager....

mn skrev:
-------------------------------------------------------
> Sitter med ett riktigt I-landsproblem. Jag skall
> köpa nya hjul till min CAAD10, det är dags att
> uppgradera från original Mavik Aksium. Min
> önskan är lättare och bättre (?) hjul som
> förhoppningsvis också skall göra mig lite
> snabbare. Väger måttliga 70 kg. Det olika
> alternativen hittills är;
>
> 1# Shimano Dura Ace C24. Känns som ett säkert
> köp -
> http://www.actionsports.de/gb/Wheels/System-Wheels
> /Shimano-WH-7900-C24-CL-Dura-Ace-Carbon-Wheelset::
> 38187.html
> 2# Happykorrekta DA + Alpha 340 + DT Rev -
> http://www.actionsports.de/gb/Wheels/Custom-Wheels
> /Road-Racing-28inch/Shimano-Dura-Ace-Custom-Laufra
> dsatz-fuer-Rennrad::8258.html
> 3# Tune+Alpha+Saphim - lättare än ovan till
> samma pris -
> http://superlight-bikeparts.de/Tune-Laufradsatz-No
> Tubes-Alpha-Felge-MIG45-MAG170-Sapim-CX-Ray-Carbon
> felge-Superleichter-Laufradsatz_1
> 4# DT Swiss fr Actionsports. Lätta och nedsatt -
> http://www.actionsports.de/gb/Wheels/Wheelset-Spec
> ials/DT-Swiss-190-Ceramic-NoTubes-ZTR-Podium-DT-Sw
> iss-Aerolite-1190g-Laufradsatz::44968.html
>
> Några tankar och råd angående ovan. Någon som
> har alternativ 4?
>
> Budgeten ligger runt denna nivå, helst inte över
> 6000 Sek.

Hjulpar 3. Men bara på en känsla. Skulle kunna tänka mig själv att lätta min cykel ca 200g med dom.

Men du ska ta dom som du tror blir snyggast på din cykel. För jag tror inte det skiljer så mycket mellan dem. Snygghet, det ser man. Funktion ser man inte lika tydligt. Jag ör kass på cykeln, men den är snygg och jag ser snabb ut;7)

mn skrev:

> Några tankar och råd angående ovan. Någon som
> har alternativ 4?
>

Det är nog väldigt få som har de hjulen på en landsvägscykel eftersom det är mtb-hjul :)
Jag blev helt till mig och tänkte att det skulle passa sambons cykel perfekt...funderade lite över hur jag skulle finansiera dem. Tur att de är för mtb så man slipper :)

Det finns ju en del att välja på. På en CAAD 10:a hade det varit snyggt med DA-nav, CX-Ray och Velocity A23. Kan köpas här: www.stradawheels.co.uk. Verkar ha en riktigt bra o noggrann hjulbyggare.

Intressant att notera är att Strada avråder från Alpha 340-fälgen, även om de bygger med den om du så önskar, pga. att den kräver fler ekrar för att få ett starkt hjul som håller sig rakt.

Strada menar att fördelen med 340-fälgen - vikten - försvinner då den kräver fler ekrar, helst 32 st, åtminstone bak.

Istället rekommenderar de Velocity A23 el. HED C2 som väger lite mer men ger tydligen ett mer pålitligt hjul och kan byggas med färre ekrar. Men alla dessa fälgar är ju av den breda sorten vilket har många fördelar.

Nu har ju många byggt med 340-fälgen utan problem och du väger bara 70 kg såjag tror det skulle gå bra ändå med den fälgen.

baggy skrev:
> mn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Några tankar och råd angående ovan. Någon
> som
> > har alternativ 4?
> >
>
> Det är nog väldigt få som har de hjulen på en
> landsvägscykel eftersom det är mtb-hjul :)
> Jag blev helt till mig och tänkte att det skulle
> passa sambons cykel perfekt...funderade lite över
> hur jag skulle finansiera dem. Tur att de är för
> mtb så man slipper :)

Haha - jag har tittat på den annonsen säkert 10 ggr utan att reflektera att det står 26" där nere i all tyska. Tack för tipset.

mn skrev:
> Haha - jag har tittat på den annonsen säkert 10
> ggr utan att reflektera att det står 26" där
> nere i all tyska. Tack för tipset.

Det var inte ens det jag tog det på, lyckades också missa det i min iver, det står centerlock längre ner.

Om en timme ska jag ut med sambon och köra en vända och hon ska testa sina nya Funworks/Alpha/Rev 1371g från action-sports.

Är det någon som har en slutvikt på DA + Alpha 340+ Dt Rev(x32)?

Kollar man på Actionsports så är det;

DA inkl snabbkopplingar 184 + 318 = 502 g.
Alpha 340 2 x 355 g = 710 g
DT Rev 64 st = 283 g
Nipplar mässing = 65 g

Totalt = 1560 g

supreeme skrev:
> Jag köpte dessa för rimliga pengar, har ej
> hunnit testa. Tyvärr var de ca 40 gram tyngre än
> utlovat med det kan jag leva med. Fick 2012 års
> modell med lite andra dekaler. LBSen tyckte det
> verkade svårslaget..
> http://www.bikestore.cc/prolite-laufradsatz-bracci
> ano-drahtreifen-fshimano-p-154001.html

Ser riktigt intressant ut. Hade själv köpt dem på stört om Campa-versionen funnits inne antingen på bikestore eller på radsport-zentrale. What a coincidence ... Finns på CRC också, men då markant dyrare.

baggy skrev:
> Om en timme ska jag ut med sambon och köra en
> vända och hon ska testa sina nya
> Funworks/Alpha/Rev 1371g från action-sports.

Styva eller svajiga? Ros eller ras :) ?

Jag har inte beställt/bestämt mig ännu..

Efter lite snacka med LBS idag lutar det mot C24 DA. De skall vara lite mer okänsliga än tex TUNE. Får nog samla mig till ett beslut under söndagen.

Grattis till fina hjul, du blir säkert nöjd! Men snacka med LBS o beställa på nätet? Just saying...

Jag har iofs. gjort samma sak så vem är jag att döma.

Jag gick helt enkelt till min LBS och sa vad jag planerade att köpa och frågade om de kunde matcha det, ville ge dem en chans då jag gillar den affären. Men det skilde 2000 kr på de hjulen och det var för mycket.

Bra försök. Jag skall göra likadant framöver då jag tänkte köpa en ny ram och skall höra om de någorlunda kan matcha nätaffärernas priser. Lite påslag kan jag köpa för att köpa hos LBS:en

pewe skrev:
> www.stradawheels.co.uk. Verkar ha en riktigt bra o noggrann hjulbyggare.

Har hört mig för med Strada om A23-fälgarna. Ett förslag är att uppgradera nav till DT Swiss (240s), Tune Mig Mag eller Chris King R45. Det är samma kostnad för DT Swiss och Tune Mig Mag uppgraderingen. Chris King kostar något mer. Är det lönt att uppgradera och isåfall vad ska jag välja? Eller är det något annat nav som är lämpligare?

jonas-ni skrev:
> pewe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > www.stradawheels.co.uk. Verkar ha en riktigt bra
> o noggrann hjulbyggare.
>
> Har hört mig för med Strada om A23-fälgarna.
> Ett förslag är att uppgradera nav till DT Swiss
> (240s), Tune Mig Mag eller Chris King R45. Det är
> samma kostnad för DT Swiss och Tune Mig Mag
> uppgraderingen. Chris King kostar något mer. Är
> det lönt att uppgradera och isåfall vad ska jag
> välja? Eller är det något annat nav som är
> lämpligare?

Fick du en prisuppgift på vad DT240/Tune skulle kosta? 495 Pund kostar ju Stradanaven/CXRay/A23. Tror det är tveksamt att det är "lönt" att uppgradera just naven, i dessa prisklasser är nog funktionen bra på de flesta men visst skiljer det sig åt en del ffa. i vikt. Sen är det ju roligare med ett mer speciellt nav, givetvis.

Snarare är det nog viktigare attt man enkelt kan serva naven samt att tillförlitligheten är bra. DT 240 har väl den fördelen att de inte behöver dishas om om man byter mellan Campa/Shimano utan det räcker med att byta bodyn.

pewe skrev:
> Fick du en prisuppgift på vad DT240/Tune skulle
> kosta? 495 Pund kostar ju Stradanaven/CXRay/A23.

DT240/Tune 755 GBP. Chris King 891 GBP.

Strada-naven finns i svart eller vit. Jag gillar silver. Det kan väl vara en anledning så god som någon, kanske.

Tillbaka
Topp