hjulfråga?

blåmärket

Ny medlem
hjulfråga?
Hej!

Är inte så jätte bra på det här med hjul så frågan kanske är lite noobig.

Har en scott scale elite 29 som jag trivs med förutom hjulen. om jag står bredvid cykeln och tar tag i framhjulet så kan jag rätt lätt trycka hjulet så det går imot/nästan gaffelbenet. Är det så att dom bara är uselt spända eller är dom så dåliga och jag borde köpa några andra hjul?

P.s Såg nån stanns på forumet om liknande problem om man inte spänt QR ordentligt men det har jag gjort så jag knappt får av dom ;) utan att det hjälpte D.s

//Jocke

hjulfråga?
Säkert bra men lite dyra, kostar ju typ som cykeln :)

kollade på dom här Easton Haven MTB 29er Wheelset 2012 fanns för 4000?

Sen finns det ju en jäkla massa olika modeller QR , MG 15mm Axel, MG 20mm axel, MG QR . Enklare med hjul till lv ;)

hjulfråga?
Jag köpte nyligen Easton EA90 XC, dom är dock oprövade än så länge men spontant känns dom fina när jag mekat med dom.

Jag har antagligen en 15mm axel över till dom som jag i så fall kan sälja ifall man inte får tag på sådan. Dvs axeln går till M1-navet. Hjulaxeln styrs av vad du har för gaffel i fram och hur brett det är i bak tror jag.

/Freddo

hjulfråga?
Innan du rusar iväg och köper nya hjul, är detta något du märker när du cyklar eller är det bara när du står bredvid cykeln och drar i den?

hjulfråga?
hmm svårt. Men jag upplevde den som "svampig" fram i snabba svängar vilket fick mig att börja dra i grejorna. bak har jag inte tänkt på det. en sak som slår mig var att när jag övnings klättrade i hammarby backen i somras. så kunde man i brantaste delen känna flexet när man klättrar, trodde först att det var nåt fel på vevlagret tills jag fattade att det var fälgarna som rörde sig men tänkte då bara att det kanske var så på 29er? var som en gummisnodds effekt typ.

hjulfråga?
Du ska inte ens kunna komma i närheten av gaffelbenen med bara handkraft. Jag skulle felsöka i följande ordning:

1: Är snabbkopplingen ordentligt spänd? Mest sannolikt, kolla minst tre gånger innan du går vidare.
2: Är det lagerkoppar i navet? Då kan lagerspänningen behöva justeras.
3: Nästa steg är att se över ekerspänningen och vid behov spänna upp ekrarna.
4: Ditt hjul är kaput. Köp ett nytt.

hjulfråga?
1. har nog kollat 20 gånger och dragit åt så jag knappt fick loss spännet igen.
2.*host* vad är lagerkoppar för något?
3. kan man göra det själv och hur vet man hur hårt man ska spänna? (känns som lämna in :))
4. jo.

tack för en trevlig bok föresten även om jag mest svor mig runt Gömmaren ;)

hjulfråga?
2. Nav har antingen maskinlager eller lösa kullager. På de sistnämnda brukar man behöva dra åt lagerspänningen lite då och då. Om du berättar vilka nav du har så finns det säkert någon som vet vilken lagertyp det är.
3. Jo, man kan göra det själv. Men det kan vara svårt att avgöra hur hårt ekrarna ska spännas för någon som inte är så van eller har tillgång till rätt verktyg. Mitt råd är att du i så fall lämnar in hjulet.

Ge det lite tid. Jag lovar att du en vacker dag kommer att asgarva dig hela vägen runt Gömmaren ;)

hjulfråga?
Känn på ekrarna. De skall vara hårdare spända än man tror när de är rätt spända. Om de känns mjuka och lite sladdriga så kommer hjulet att flexa när man cyklar. Ta tag i två parallella ekrar på mitten med ena handen och kläm ihop dem mot varandra. Om de rör sig mer än någon cm så är de för lösa.

Jag kan tänka mig att hjulet spändes upp rätt när det byggdes, men att ekrarna inte masserades under hjulbygget. Massagen gör att den vridning som ekern kan få när den spänns släpper. När den släpper så tappar ekern spänning igen och man måste dra åt igen. Så får man hålla på ett tag tills ekern har rätt spänning och är helt rak (inte vriden). Om ett hjul inte masseras så kommer ekrarna att vrida sig rätt och tappa spänning när man kör. Jag köpte ett Biltemahjul till "tunnelbanecykeln" och det var förvånansvärt välspänt, men när jag masserade ekrarna så knäppte det ordentligt.

blåmärket skrev:
-------------------------------------------------------
> 3. kan man göra det själv och hur vet man hur
> hårt man ska spänna? (känns som lämna in :))

hjulfråga?
Naven är:

Scott Comp Disc IT Fram.
Shimano FH-M529 Disc bak.

Ok får se om jag kan fixa spänningen själv annars får jag väl lämna in dom då förmodligen också snea hjulen ;)

Tror det kan vara som du säger gandhi , hjulen knäppte/knakade rätt mycke när cykeln var ny.

hjulfråga?
Ahh, there's your problem!

Läs igenom detta: http://www.ytterberg.eu/ffuppsala/tips/mtb/hjul.html och http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#initial

Det är inte alla cykelhandlare som kan/vill/orkar göra det här på rätt sätt. Orsaken till att jag började bygga hjul själv var att båda cykelhandlarna på min arbetsort (som är en stad med cykeltradition) underlät att masssera efter riktning och ekerbyte. Det mest flagranta var att den ena handlaren ersatte en trasig eker med en helt annan modell och dimension än de andra ekrarna i hjulet. Detta resulterade i att ekrarna fortsatte att gå sönder och hjulet blev skevt direkt.

Antingen lär du dig själv (inte så svårt faktiskt med länkarna ovan som hjälp), eller hitta en cykelverkstad som har koll på hjulbygge. Om du berättar var i landet du bor så kan du nog få tips om lokala cykelverkstäder som kan hjul.

/K

hjulfråga?
Ok får köpa mig en ekerspännare och testa man kan ju inte mer än misslyckas. Bor i stockholm.

Fråga dock? Hjulet är ju rakt om man då spänner allt 1/4 varv hela vägen runt utan att "kors spänna" funkar det eller har man då ett ovalt hjul sen?

hjulfråga?
cerro skrev:
> Köp ett par Mavic Crossmax så slipper du
> sådant.

Är det verkligen så? Jag har sådana där C29ssmax och dom känns som spaghetti, men det kan vara min ram oxå... Någon som har sett någon mätning på styvhet? Dessutom är de rätt smala.

Vad jag egentligen vill vet är om min dröm om XT-nav, DT Comp, och ZTR Arch helt fel?

hjulfråga?
stötte på patrull igen :( verkar som någon hamstrat ekernycklar i stockholmsområdet slut i alla tre butikerna jag besökte. Sen har jag lärt mig att det finns en hel massa olika storlekar, naivt trodde jag att det bara fanns en sort :) så vad har man på scott standardhjul?

hjulfråga?
blåmärket skrev:
> Fråga dock? Hjulet är ju rakt om man då
> spänner allt 1/4 varv hela vägen runt utan att
> "kors spänna" funkar det eller har man då ett
> ovalt hjul sen?

Ja, förutsatt att hjulet verkligen är rakt. Men eftersom du haft knäppningar i hjulet så har antagligen ett antal ekrar skruvat upp sig, och hjulet är troligtvis inte rakt längre. Du behöver därför rikta hjulet samtidigt som du spänner upp det.

Sen är jag lite osäker på vad du menar med "korsspänna"?

hjulfråga?
Visst kan det vara bra att spänna upp ekrarna, och särskilt bra att jämna ut ekerspänningen,
men det är inte alls säkert att hjulet blir styvare med högre ekerspänning.

Om inte ekrarna är så löst spända att de avlastas helt (och det brukar höras som 'knäpp' och/eller 'knak') så blir inte hjulet styvare om du spänner ekrarna hårdare.

En metalls styvhet är inte beroende på hur hårt spänd den är.

Att detta även gäller för hjul framgår av de här mätningarna
tension.gif

Some believe that a wheel built with tighter spokes is stiffer.
It is not.
Wheel stiffness does not vary significantly with spoke tension unless a spoke becomes totally slack.

http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
Scrolla ned till 1. Does stiffness vary with spoke tension?

/Håkan

hjulfråga?
Vad har du för gaffel? En del av flexet sitter i gaffeln.

Lägg cykeln på sidan med stöd för styre och gaffelkrona. Be någon hålla i och tryck sedan på hjulaxeln. Flexar det?

hjulfråga?
HåkanC skrev:
> Visst kan det vara bra att spänna upp ekrarna,
> och särskilt bra att jämna ut ekerspänningen,
> men det är inte alls säkert att hjulet blir
> styvare med högre ekerspänning.
>
> Om inte ekrarna är så löst spända att de
> avlastas helt (och det brukar höras som 'knäpp'
> och/eller 'knak') så blir inte hjulet styvare om
> du spänner ekrarna hårdare.