Hjulklapp till frun

Hjulklapp till frun
Punktering på bakdäcket på en crescent 1980+ med torpedo utanpåliggande växel 5 vxl. Jag ska ändå byta till dubb på pendelcykeln så jag lagar slangen och kränger på nokian a10 med stor möda. Pumpar upp och pang!

Av med däcket igen och synar fälgen ( rostfri) och upptäcker en stor spricka i fälgen i svetsfogen som orsakar punkteringen. Ny fälg? Flytta över kassett till nytt hjul eller nytt allt? Har redan köpt ny cykel men kanske kan den gamla få nytt liv och tjäna som extracykel? Den är för övrigt i grymt skick! Tips?

Hjulklapp till frun
image.jpg

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    267.3 KB · Besök: 19
Hjulklapp till frun
Det borde väl gå att få tag på ett ersättningshjul ganska enkelt och billigt, som passar samma femdelade kassett/gängat frihjul, så att du kan flytta över den delen. Annars måste du antagligen köpa ett hjul med frihjulsbody, ny kassett, framklinga och kedja. Men jag är personligen inte så insatt i vad som passar vad på äldre grejor.

Annars går det ju, om det är motiverat vilket jag inte har nån åsikt om i fallet, att leta fram en ersättningsfälg och nya ekrar av rätt längd, sen bygga om hjulet eller låta LBS göra det. Hittar du en likadan fälg nånstans så kan du ju även återanvända ekrarna.

Edit: Pucktvåa som det heter :)

Senast ändrad:
Hjulklapp till frun
Skulle tro att art.nr.270032 på Biltema (bara Backaplan än så länge) bör funka.
Blir ev. några mm brett i navet för cykeln, men det är väl stålram så det är bara att böja sär lite när man monterar.

edit:Borde inte vara knasig fransk gänga på en så ny Crescent väl? Fast en bild på nyckelgreppet i frikransen kanske kan få någon att säga säkert.

Senast ändrad:
Hjulklapp till frun
Tack för input! Ska säga till frun att vi behöver gänga på franskt vis :-)

Hjulbygge låter svårt så jag ser om det finns ngt i skänkestrådar alt byta hela drivlinan.

Hjulklapp till frun
Tigg i tråden så har säkert någon något till dig. Jag slängde två bakhjul som hade passat ditt behov för några år sedan då jag inte kunde komma något användningsområde för småtunga frihjulhjul. Tigg hämningslöst så hittar du någon som inte kastat lika villigt som jag...

Tillbaka
Topp