Höja styre kona blast?

deka

Ny medlem
Höja styre kona blast?
Hej!

Har en Kona Blast från 2009/2010 och skulle vilja få upp styret en aning. Sitter i dagsläget ganska framåtlutad (ungefär som man ska sitta hehe) vilket innebär att mina redan dåliga handleder tar stryk. Hade velat ha lite mindre tyngd på styret så man inte sitter så värst framåtlutat. Har brutit både handlederna för x antal år sedan och de är fortfarande lite halvkassa. Är nybörjare när det kommer till mtb.. men så vitt jag har lyckats komma fram till med lite skruvande så är det att jag inte lyckas få styret något högre. Vad kan jag då köpa för delar för att få upp/få bak styret en bit? Någon som kan hjälpa mig i denna djugen på diverse webshoppar och liknande?

Vore tacksamt.
Hälsningar
deka

Höja styre kona blast?
1. En högre styrstam (grejjen som sitter mellan gaffeln och styret)
2. Styrrörsförlängare.
3. ny gaffel med längre styrrör och fler distanser under styrstammen.

Punkt ett o två kan du få hjälp med hos tex sportson, Sportex o dyl. för en billig penning.

/T

Höja styre kona blast?
4. Bakåtsvept riserstyre. Typ On-One Mary eller liknande. Eventuellt i kombination med ny styrstam.

Om du vill få bak greppet utan att byta styre behöver du en kortare styrstam. Om du köper en kort styrstam kan den inte höja styret lika mycket längre, för en given vinkel. De två önskemålen står därför delvis i konflikt med varandra. Om du inte byter styre.

Men det beror naturligtvis på hur stor justering du vill göra.

Höja styre kona blast?
Kanon! Det finns lite alterantiv iaf. Bra det. En högre styrstam/styrrörsförlängare låter ju lämpligt kanske. Ska bara luska ut vilken styrstam man isåfall ska ta. Vet knappt måtten på den jag har. Får kolla upp det och sen försök hitta någon på cyclecomponents och prova helt enkelt!

Höja styre kona blast?
Efter att ha funderat lite så lutar det ändå mot att det blir ett On One-Mary eller liknande. Ingen som har tips på en svensk webshop som säljer detta eller liknande? Kanske även ska köpa en annan styrstam, men det tar vid ett senare skede. Eventuellt kanske det räcker att byta styre för min del.

//deka

Höja styre kona blast?
deka skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanon! Det finns lite alterantiv iaf. Bra det. En
> högre styrstam/styrrörsförlängare låter ju
> lämpligt kanske. Ska bara luska ut vilken
> styrstam man isåfall ska ta. Vet knappt måtten
> på den jag har. Får kolla upp det och sen
> försök hitta någon på cyclecomponents och
> prova helt enkelt!

Försöker mig på ett råd , någon annan får gärna påpeka något.
Eftersom du redan har "rätt" position men vill avlasta - flytta bak viktfördelningen- känns det bäst att :

1. Skaffa så kort styrstam som möjligt .
2. Skaffa högt riser-styre .
3. Kapa styret för att flytta bak vikten.

Tänka igenom däckval och tryck , om det går att få gaffeln mjukare.

Jag skulle inte oroat mig för att flytta vikten för långt bak , det är bara ställa sig upp och lägga vikt på framhjulet ifall du behöver det.

Höja styre kona blast?
Utöver bra råd om styren och stammar.

Du kan även greja lite med sadelpositionen i längsled, sitter man för långt fram krävs en del kraft i trampandet för att avlasta händerna. Dvs det kan hjälpa att flytta sadeln bakåt lite. Det verkar bakvänt men så är det.

Du kan även minska vibrationer med hjälp av skum/foam handtag eller ändra belastningen på händerna med Ergons handtag.

Något som jag märkt efter bara lite tid på helstel mtb är att jag är lättare på händerna än förr och inte hänger på styret. Har inte märkt det förrän jag körde med min bror och vi bytte mellan cyklarna och han klagade högt över stelgaffeln. Jag tänkte inte alls på det.

Jag har själv en gammal handledsfraktur som gör sig påmind emellanåt...

Höja styre kona blast?
On-One säljer inte via återförsäljare alls vad jag vet. Det är väl lite av hemlisen bakom priserna. De är dock snabba på att leverera, vettiga att ha att göra med och erbjuder säker kortbetalning via Verified by Whatever. Frakten på 8€ är fullt jämförbar med vad du hade fått betala inom Sverige ändå. Över en viss magisk summa är det fraktfritt för småprylar. Ivf på PlanetX, men det är ju samma sak.
Fram med skjutmåttet och kolla reglage- och styrstams greppdiameter bara.

När du ändå handlar föreslår jag ett par riktigt stora, dämpande skumhantag för att ytterligare skona handlederna. Typ Half Bob eller liknande. Om du inte redan har sådana.

Tillbaka
Topp