Höja styret

Nire431

Ny medlem
Höja styret
Undrar går det att höja styret på denna cykeln? Nishiki bombardier 2015. Vet inte om jag är ovan vid mtb men känns som att man gör push ups på styret. Kanske ska vara så? Och helt enkelt en vanesak.

Om den inte går att höja får man lägga brickor under?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    54.1 KB · Besök: 2,023
Höja styret
Jo, fast inte med brickor, utan genom att byta till en annan styrstam med brantare vinkel.
Jag använder en ställbar styrstam på min hybrid, vilket är bra smidigt när man vill pröva sig fram. :)

Frid!

Höja styret
En sån här köpte jag till mtb:n när jag pendlade 20km enkel väg med den. Heter tydligen konverterare, men funkar till det här syftet. Verkligen inte att rekommendera för brötcykling dock, och väger en hel del.
konverterare.jpg

Edit: Du har en ganska lång och flack styrstam. Har för mej att t.ex. Salsa (bland andra) gör styrstammar med ganska brant vinkel för inte jättestora pengar.

Edit2: ''Adaptern'' hjälper alltså på så sätt att med den kan du lägga spacers (brickor) under styrstammen. Det första jag skulle göra är dock att byta till en kortare stam med eventuellt lite rise om du vill ha styret högre upp.

Senast ändrad:
Höja styret
Nire431 skrev:
-------------------------------------------------------
> Okej tack för tipset, någon som har lust att
> länka en som skulle passa en på min cykel?
> Kortare och med 'rise' så styret kommer upp lite.
> Mvh
Din lokala cykelhandlare ska nog ha något. Längd ska vara 5-7cm (betecknas ofta i millimeter).
(edit: enheter...)

Senast ändrad:
Höja styret
Sittställningen på en mtb är minst sagt underlig. Blir lätt armhävningsmodell av det hela då styret är långt ner och sadeln ofta extemt hög för många åkare. Har kört cross och enduro i 20 år och där är ju styret högre än sadeln och sittställningen mycket mycket mer naturlig och bekväm.

Höja styret
Vic skrev:
> Det skiljer en del i vad som krävs när man har
> en motor som driver fram ekipaget.

Verkar så ja.

Höja styret
Jag tycker ditt styre ser lite högt ut, det som tröttar ut dina armar är förmodligen sadelns position.
Justera tillbaka sadeln 10mm så kommer du märka skillnad, då kan du bli trött i ryggen istället.

Höja styret
Kellogg's skrev:
> En sån här köpte jag till mtb:n när jag
> pendlade 20km enkel väg med den. Heter tydligen
> konverterare, men funkar till det här syftet.
> Verkligen inte att rekommendera för brötcykling
> dock, och väger en hel del.
>
>
> Edit: Du har en ganska lång och flack styrstam.
> Har för mej att t.ex. Salsa (bland andra) gör
> styrstammar med ganska brant vinkel för inte
> jättestora pengar.
>
> Edit2: ''Adaptern'' hjälper alltså på så sätt
> att med den kan du lägga spacers (brickor) under
> styrstammen. Det första jag skulle göra är dock
> att byta till en kortare stam med eventuellt lite
> rise om du vill ha styret högre upp.

NEJ, NEJ, NEJ!!!
Det där är en adapter för att kunna montera Ahead-styrstam på en gaffel med gängat styrlager. Den går INTE att använda för att höja styret.
Jodå, om man använder den till en gängad gaffel (som den är gjort för), funkar den visst det bra för "brötcykling".

Höja styret
Lucifer skrev:
> NEJ, NEJ, NEJ!!!
> Det där är en adapter för att kunna montera
> Ahead-styrstam på en gaffel med gängat
> styrlager. Den går INTE att använda för att
> höja styret.
> Jodå, om man använder den till en gängad gaffel
> (som den är gjort för), funkar den visst det bra
> för "brötcykling".

Jag vet, det står på förpackningen. :)
För mej funkade den fint, som sagt förstås enbart till pendling, men i alla fall.
Får man fråga vad du grundar ditt påstående på (att den inte går att använda till att höja styret)?

Höja styret
Nire431 skrev:
> Crossmax skrev:
> --------------------------------------------------
> > För stor ram?
> Nej är 193 och cykeln är 53 i ramen.
Med tanke på hur lågt sadeln sitter så verkar den allt lite stor :-)
[Är man 193 och storleken 53 så borde det knappt gå att cykla med sadeln så lågt.]

Höja styret
Jokss90 sa:
Hur fan höjer man styret? På min kärringcykel var det skitenkelt men hur gör man på såna här modeller?

Det gör man inte, man sänker det succesivt med hjälp av bågfil tills man är nöjd och förhoppningsvis är nere vid styrlagret, sen har man nått nirvana eller point of no return.
Kanske lite förenklat men sant, gaffeln levereras med ett väl tilltaget styrrör som är avsett att kapas till passande längd, medans man testar sig fram kan man ha ett antal distanser under styrstammen, men målet är att komma så nära över lagret som möjligt om man valt en passande storlek och geometri på ramen.

Höja styret
Jokss90 sa:
Hur fan höjer man styret? På min kärringcykel var det skitenkelt men hur gör man på såna här modeller?
Lägg upp en bild på cykeln! Men du kan ta hjälp av dessa tips. Är cykeln i rätt storlek och du inte har typ 10 diskbråck behöver du inte högre styre, men vissa vill ju ha det ändå.

Åtgärder du kan ta till i ordning:
*Slappna av i armarna - du kanske spänner dig skitmycket, då är allt jobbigt.
*Vänd på styrstammen om den är vinklad nedåt
*Vinkla styret uppåt - Kanske helt fel vinkel idag?
*Skjut fram sadeln - Om sadeln är långt bak
*Köp och montera en kortare styrstam - Styret hamnar närmare kroppen och därmed vikten längre bak = mindre belastning på händerna
*Köp och montera ett högre styre - Absolut sista utväg eftersom cykeln var tänkt att användas med en viss typ av styre.
*Börja cykla på damcykel/elcykel - Jordens undergång.

Tillbaka
Topp