Hojja i Patagonien

Rikard_L

Ny medlem
Hojja i Patagonien
Hej alla,

Jag och fästmön planerar att spendera ett par veckor i Patagonien, i början av December. Vi är sugna på att cykla i alla fall några av dagarna, men har ingen koll alls på vart det är bäst och vem man kan vända sig till för att hyra bra grejjer. Som det är nu står vi och velar mellan Torres del Paine området i Chile och El Chalten i Argentina.

Alla tips mottages tacksamt.

Ha det bra
/Rikard

Hojja i Patagonien
Tror inte vi var i El Chalten men Torres är grymt, riktigt grymt. Nu var det 12 år sedan jagvar där så infon är lite gammal. Det är enorma avstånd så ni måste ha bil eller annan transport. Skulle aldrig plåga mig fram över plattmarkerna på hoj för att komma fram till bergen i Torres. Ni kommer få problem med maten om ni hojar. Det är en bra bit från närmsta by till Torres. Vi såg inte vi många cyklister under den månad vi var där. Ni får nog räkna med att vara självförsörjande på cyklar å cykeldelar. Största staden där nere, Punta Arenas är en håla. Skulle rekomendera att hyra bil, köpa så mycket mat ni behöver å köra till parken. Det finns fantastiska stigar, bitvis riktigt tekniskt men jag hade ända satsat på att vandra. Tror det blir för mycket meck med hoj. Ska ni hoja så kolla om det finns något organiserat.

Hojja i Patagonien
Tackar Peter. Har börjat tänka i samma banor. Om vi kör på Torres Del Paine så blir det något organiserat. Precis som du skriver så ligger ju själva parken en bra bit ifrån hålan.
Från El Chalten verkar det som att stigarna och vandringen/cyklingen ligger närmre, så här skulle man eventuellt kunna hyra grejjer och köra själv (vilket jag föredrar).
Vi får se var vi landar. Vi skulle gärna göra någon flerdagstur med häst, och det verkar det finnas möjlighet till på båda platserna.

Tillbaka
Topp