Hoodsen för högt monterade?

Herr_Hysteres

Aktiv medlem
God morgon

Jag har sedan ett par månader tillbaka en ny aerohoj och kan inte riktigt bestämma mig för ifall jag tycker hoodsen blivit monterade marginellt för högt upp på styret. En försvårande faktor i avgörandet är att jag tillhör gruppen människor med karpaltunnelproblem i handleden, vilket gör att jag i hoodsen alltid domnar i halva handen (tumme/pekfinger/långfinger) oavsett längd på passet. Det blir då väldigt svårt att avgöra vad jag egentligen tycker om placeringen.

Min maggropskänsla är att hoodsen egentligen nog skall flyttas ned/fram marginellt (och jag skulle inte ha några problem att nå dem i sådan position). Fan vet dock om det är mödan värt att linda om styret för den justeringen mitt i säsongen eller om man skall vänta till vintern. Jag har med nuvarande position inga problem att köra pass på 4-5 timmar utan stopp så man kanske skall använda principen ”if it ain’t broken, don’t fix it”.

Vad säger aeroexperterna på forumet? Bilägger bild där jag så tydligt som möjligt försökt få med linjen från styrets överkant till hoodsen.
IMG_6445.jpeg

Jag är ju ingen aeroexpert, men om vinklarna i fotot stämmer med verkligheten så ser det ju ut som man kan tilta hela styret några grader framåt så överdel på styret och hoodsen hamnar plant?

Vill du bli mer aero men är nöjd med positionen på hoodsen kan du ju se om det går att bli av med några spacers under stammen.

Jag tycker som de andra, styret ser på bild ut att vara lite väl ”stegrat”. Viktigare än handtag och styre är hur du sitter på cykeln. Styre och handtag är i stort bara redskap för att kunna sänka kroppens luftmotstånd.
Tex kan förflyttning av spurtklossarna bakåt på skorna ge mindre häng på styret och du klarar lägre positioner en längre tid.

Klassiska resonemang ovan men för att bli riktigt aero kan det vara bra med händerna lite högre. Med händerna högre bryter händerna luften framför huvudet och hela "paketet" händer, armar, axlar och huvud blir mer strömlinjeformat.

Det finns även en stor fördel till med ett styre något högre upp och det är att när inte en aeroposition är så viktig, som i medvind, i klunga eller när man cyklar långsammare så har man möjlighet att variera och ha en högre och bekvämare sittposition.

Att vinkla styret framåt så att styränden är vertikal tror jag kommer ge rätt vinkel på styret. När det är gjort kommer reglagen säkert att behöva flyttas upp för att bli ergonomiska i både bocken och på hoodsen. Detta kommer reducera din reach vilket kan kompenseras av att ta bort spacers under styrtappen.

Många bra tankar här, tack för engagemanget.

Jag har nu roterat styret moturs (i bild) några grader med följande resultat:

IMG_6446.jpeg

Styrets ovansida är nu i praktiken parallell med marken snarare än att vara en förlängning av styrstammen. Skall försöka provköra senare idag och se hur det känns.

El_gabri - vad är ”styränden” som bör justeras vertikal mot marken? (Sannolikt dum fråga, men jag förstår inte riktigt)

Aha, då förstår jag. Tack. Trodde det inte var själva änden som avsågs utan den sista delen av drophandtaget innan och blev konfunderad runt att den skulle vara vertikal. Det kändes inte som en särskilt aero position att göra så ?

Traditionellt sett brukar man vinkla styret så att bockens förlängning är någonstans mellan parallellt med marken och pekande mot bakbromsen. Nu när de flesta racercyklar är skivbromsade blir det förstås inte lika bra ;-) så man får sikta någonstans där sadelstagen möter sadelröret.

Det andra man kan tänka på är att om styrets "tops" inte är runda utan ovala eller aero, så är det smart att ställa in styrets vinkel så det inte annulerar den designfeaturen.

Glöm inte ergonomin. Handleden ska vara ”neutral” när man håller i… många kör med framåtvinklad handled som 1995.
+1
Jag hade kört med styret som i första bilden. Då sitter jag bäst och får händerna i bekvämast position. Lättare att böja armbågarna också, vilket borde ge bättre aerodynamik.

God morgon

Efter provkörning kan konstateras att min personliga ergonomi faktiskt förbättrades av att vinkla ned styret några grader. Specifikt känns det som att handleden blev mer neutral med påföljd att det tar väsentligt längre tid innan domningstendenserna sätter in. Tack för observationen!

ejma - efter att ha läst på lite provade jag även att flytta klossarna så långt bak som möjligt på skon. Jag tror faktiskt det kan bli bra, kändes stabilare och av effektmätaren att döma tror jag faktiskt att jag ökar kraftuttaget. Behöver nog sänka sadeln en knapp centimeter för att kompensera och eventuellt putta fram den ett par mm, men tipset var utmärkt. Stort tack!

Hade roterat styret ännu mer framåt, men det är ju jag.

Fattar inte riktigt varför dagens racers inte har styrstammar som är vinklade för att kompensera för gaffelvinkeln (och därmed parallella med marken) utan använder raka stammar så att de i praktiken pekar uppåt.

Men jag har ju bocken parallellt med marken också - något annat känns helt fel.

Det här känns helt perfekt för mig. Nu är ju cykeln svingammal men jag justerar alla mina styren så.
IMG_2283.jpeg

Senast redigerad av en moderator:
Fattar inte riktigt varför dagens racers inte har styrstammar som är vinklade för att kompensera för gaffelvinkeln (och därmed bli parallella med marken) utan använder raka stammar så att de i praktiken pekar uppåt.
Kanske quill-stammar är horisontella för att ge justermån i höjdled? A-head har ju inte den funktionen. Men jag gillar quill bättre, snyggare med horisontell överlinje och mera flex i stammen plus även att enkelt kunna justera höjden.

Fattar inte riktigt varför dagens racers inte har styrstammar som är vinklade för att kompensera för gaffelvinkeln (och därmed bli parallella med marken) utan använder raka stammar så att de i praktiken pekar uppåt.
Raka stammar finns men är inte så vanligt. 17 graders finns också, men är inte heller värst vanligt. Kanske upplevs de vanliga 6 graders ge mest lagom skillnad i höjd när de vänds upp och ner?

Kanske quill-stammar är horisontella för att ge justermån i höjdled? A-head har ju inte den funktionen. Men jag gillar quill bättre, snyggare med horisontell överlinje och mera flex i stammen plus även att enkelt kunna justera höjden.

Snyggare överhuvudtaget faktiskt! ?

Raka stammar finns men är inte så vanligt. 17 graders finns också, men är inte heller värst vanligt. Kanske upplevs de vanliga 6 graders ge mest lagom skillnad i höjd när de vänds upp och ner?

Aha, så kanske det är, att de är pyttelite vinklade (sex grader är ju inte mycket) och sedan vänds upp och ned? I s f verkar ”alla” vända dem ”fel” för nästan varenda modern racer jag ser har den där uppnosigheten som för mig känns så konstig.

Flesta stammar som jag sett brukar levereras nedvinklade från fabrik, så kan man höja styret några snäpp genom att vända på dem.

Snyggare överhuvudtaget faktiskt! ?
I alla fall fina stammar som Cinelli och liknande. Högst oväntat att Cinelli 1A fortfarande tillverkas (eller är det nos?). Men interfejset mot gaffelröret är en välkänd svag punkt. Och känslig för fastrostning. Fick bågfila av stammen och byta gaffel på en gammal räser jag köpte. Gick inte att lösa upp.

Hade roterat styret ännu mer framåt, men det är ju jag.

Fattar inte riktigt varför dagens racers inte har styrstammar som är vinklade för att kompensera för gaffelvinkeln (och därmed parallella med marken) utan använder raka stammar så att de i praktiken pekar uppåt.

Men jag har ju bocken parallellt med marken också - något annat känns helt fel.

Det här känns helt perfekt för mig. Nu är ju cykeln svingammal men jag justerar alla mina styren så.
Visa bilaga 631744

En annan sak man kan filosofera över är varför det var större höjdskillnad mellan "händer uppepå" och i bocken på dom gamla styrena. Jag cyklade en säsong på högstadiet, då hade jag styre som på din bild typ. Sedan gjorde jag ett uppehåll på 40 år, köpte ny racer, och har då ett "modernt" styre.

Som jag uppfattar det så är dagens styren typ som det inritade blå i denna bild
styre_vs_modernt.PNG

Kanske lite överdrivet, men på gamla styren blev det mer olika höjd mellan uppepå och hoodsen. Och med bocken blev det typ 3 olika höjdlägen. Nu känns det som att det är mindre skillnad uppepå vs. hoodsen.

Är det nytt ergonomiskt tänk, eller att det kanske berodde på dåtidens teknik, att det var svårt att få ner styrstammen och man kompenserade med att bocken "gick längre ner"?

Glöm inte ergonomin. Handleden ska vara ”neutral” när man håller i… många kör med framåtvinklad handled som 1995.
Det där har jag otroligt svårt att få till med mina ap-armar och korta överkropp/långa ben om jag dessutom ska ha avslappnade och lätt böjda armbågar. Då behöver jag en extremt kort ram typ två storlekar för liten om man går på min längd i storlekstabeller) med extremt lång sadelstolpe för att täcka upp benlängden, och sen ett drop på typ 15 cm.. Är 186 cm, kör nu en 56cm ram och typ 13 cm drop men har ändå inte neutral handledsvinkel med horisontella/lätt lätt uppåtvinklade reglage och får nästan alltid domningar i höger lillfinger/ringfinger. Jag hade behövt få fram axlarna ännu mer i förhållande till styret, men då hade jag fått gå på en 54:a, och då slår jag i knäna i styret istället.. Enda hoj jag sitter bra på med handlederna är min singlespeed som är en kort track-ram med 15 cm drop till bullhornstyre där styrändarna är uppåtvinklade typ 15-20 grader :) Med vänlig hälsning, Apindex>1

En annan sak man kan filosofera över är varför det var större höjdskillnad mellan "händer uppepå" och i bocken på dom gamla styrena. Jag cyklade en säsong på högstadiet, då hade jag styre som på din bild typ. Sedan gjorde jag ett uppehåll på 40 år, köpte ny racer, och har då ett "modernt" styre.

Som jag uppfattar det så är dagens styren typ som det inritade blå i denna bild
Visa bilaga 631776

Kanske lite överdrivet, men på gamla styren blev det mer olika höjd mellan uppepå och hoodsen. Och med bocken blev det typ 3 olika höjdlägen. Nu känns det som att det är mindre skillnad uppepå vs. hoodsen.

Är det nytt ergonomiskt tänk, eller att det kanske berodde på dåtidens teknik, att det var svårt att få ner styrstammen och man kompenserade med att bocken "gick längre ner"?
Min spaning (har funderat rätt mycket på det här, som synes.. ?‍♂️) är att landsvägscyklister förr låg i bocken betydligt oftare än i dag. Dels var det bättre att bromsa därifrån, dels lättare att nå ramväxelreglagen. Det är kanske därför bromsreglagen sitter så långt ned på äldre hojar - man brukade linjera spetsen på reglaget med underdelen av bocken.

I dag är det hoodsen som är "defaultposition" med växlingar och bra (bättre än förr i alla fall) hävarm för bromsarna. Därav har det blivit betydligt större vinkel mellan sadel och hoods, så att man i dag har samma aggressiva position när man håller i hoodsen som man förr hade när man låg i bocken. Inte riktigt, men nästan. I dag verkar landsvägscyklister mest använda bocken vid spurter och i kraftiga nedförsbackar. Skulle dagens styren ha samma djupa bock som förr skulle heller "ingen" nå ned till den, och därför har vi fått grunda kompaktstyren, om än med bockar som pekar ned mot gatan.

Min spaning (har funderat rätt mycket på det här, som synes.. ?‍♂️) är att landsvägscyklister förr låg i bocken betydligt oftare än i dag. Dels var det bättre att bromsa därifrån, dels lättare att nå ramväxelreglagen. Det är kanske därför bromsreglagen sitter så långt ned på äldre hojar - man brukade linjera spetsen på reglaget men bocken.

I dag är det hoodsen som är "defaultposition" med växlingar och bra (bättre än förr i alla fall) hävarm för bromsarna. Därav har det blivit betydligt större vinkel mellan sadel och hoods, så att man i dag har samma aggressiva position när man håller i hoodsen som man förr hade när man låg i bocken. Inte riktigt, men nästan.

Låter rimligt. Men visst är det större "höjdskillnad" mellan uppepå (heter säkert något fint), alltså längst upp på styret och bocken på äldre styren jämfört med dagens styren?

Låter rimligt. Men visst är det större "höjdskillnad" mellan uppepå (heter säkert något fint), alltså längst upp på styret och bocken på äldre styren jämfört med dagens styren?
Kompletterade inlägget! Läs igen. ☺️

Själv tycker jag att det är svinbra med de tre positionerna du pratar om: En hög och bekväm (uppe på styret), en lite lägre (hoodsen) och en låg (bocken). Sedan finns en fjärde, ännu mer aerodynamisk och det är i böjen, då man blir både låg och utsträckt.

Kompletterade inlägget! Läs igen. ☺️

Jo, men varför fortsätter gamla styren uppåt från hoodsen, eller hur man ska uttrycka det. Om bocken på gamla motsvarar (på ett ungefär) hoodsen på nya, med tanke på aeroposition, så varför gick styrena så mycket högre på gamla? Dom hade ju kunnat ha lika grunda bockar om dom sänkt styrena istället med bibehållen höjd på bocken relativt sadelhöjden. En konstruktionsgrej? Svårt att få styrstammen lägre med dåtidens teknik?

EDIT: Kanske bara en synvilla...

Horisontell ovandel på stammen och vertikal framsida på reglagen. Så passar det mig. När jag håller i bocken, så är det längst in i den. Kommer därför att kapa av några centimeter på styrändarna nästa gång styret skall lindas om, eftersom jag ändå aldrig håller där.

c4f23570-d3ee-4224-8ea0-3c6dd7be9eba-jpeg.544315

Håller för övrigt aldrig på tops, så den delen spelar ingen roll.

Horisontell ovandel på stammen och vertikal framsida på reglagen. Så passar det mig. När jag håller i bocken, så är det längst in i den. Kommer därför att kapa av några centimeter på styrändarna nästa gång styret skall lindas om, eftersom jag ändå aldrig håller där.

c4f23570-d3ee-4224-8ea0-3c6dd7be9eba-jpeg.544315

Håller för övrigt aldrig på tops, så den delen spelar ingen roll.

Ett utmärkt exempel faktiskt. Titta på det enorma dropet mellan sadel och hoods. Jämför det med gårdagens proffscyklister där det bara skilde ett par-tre centimeter mellan sadel och överdel styre.

Ett utmärkt exempel faktiskt. Titta på det enorma dropet mellan sadel och hoods. Jämför det med gårdagens proffscyklister där det bara skilde ett par-tre centimeter mellan sadel och överdel styre.
Gårdagens = 40+ år sedan?
Utvecklingen går framåt.

För övrigt en bra beskrivning är om varför man bör hitta en avslappnad handposition.

Jo, men varför fortsätter gamla styren uppåt från hoodsen, eller hur man ska uttrycka det. Om bocken på gamla motsvarar (på ett ungefär) hoodsen på nya, med tanke på aeroposition, så varför gick styrena så mycket högre på gamla? Dom hade ju kunnat ha lika grunda bockar om dom sänkt styrena istället med bibehållen höjd på bocken relativt sadelhöjden. En konstruktionsgrej? Svårt att få styrstammen lägre med dåtidens teknik?

De kanske inte ville välja bort möjligheten till en vilsam position uppe på styret. Upplever själv att de tyngre växlarna på äldre landsvägshojar gör att jag ganska ofta håller uppe på styret (i en hög position alltså) och trampar med stor kraft.

Gårdagens = 40+ år sedan?

För övrigt en bra beskrivning är om varför man bör hitta en avslappnad handposition.

Kanske 25+.

Upplever inga problem med horisontell bock trots ”fel” handposition, däremot fick jag en del problem på en ganska lång, hård runda i går (13 mil drygt) på Monarken. Är ovan vid så smala hoods så högerhanden somnade några gånger. Inte hänt tidigare.

Tydligen var handpositionerna närmast identiska mellan Coppi och Contador.
Jag föredrar att reglagen sitter i linje med överdelen på styret istället för halvvägs ner på bocken. Men det kanske är en smaksak. Dock verkar det vara det allmänrådande tillverkningssättet nu, så jag misstänker att jag inte är ensam i den åsikten.

Japp, gick igenom lite gamla bilder. Det tycks hända något i mitten av 1990-talet (Pantani-eran) då det blir betydligt större drop mellan sadel och styre. Sammanfaller troligen med det allmänna skiftet till STI-reglage (Dura-Ace kom 1990 men det tog väl några år för systemet att slå igenom).

Tydligen var handpositionerna närmast identiska mellan Coppi och Contador.
Jag föredrar att reglagen sitter i linje med överdelen på styret istället för halvvägs ner på bocken. Men det kanske är en smaksak. Dock verkar det vara det allmänrådande tillverkningssättet nu, så jag misstänker att jag inte är ensam i den åsikten.
Ja precis, one man's hoods are the other man's drops. ?

Gällande placering av hoods/reglage är det, som mycket annat, en smaksak. Hade jag haft ett modernt styre hade jag aldrig i helvete placerat reglagen som de sitter på äldre landsvägscyklar.

Själv tycker jag att det är svinbra med de tre positionerna du pratar om: En hög och bekväm (uppe på styret), en lite lägre (hoodsen) och en låg (bocken). Sedan finns en fjärde, ännu mer aerodynamisk och det är i böjen, då man blir både låg och utsträckt.
Du glömde "aero hoods" positionen som är den mest effektiva sett till vindmotstånd, mer aero än någon av bockpositionerna.

Att tippa in bromshandtagen ala Remco tycker jag ger en mer avslappnad handled i alla lägen. Att det även går att vika in armarna lite extra när det skall gå snabbt är bara en bonus.

IMG_1647.jpeg

Du glömde "aero hoods" positionen som är den mest effektiva sett till vindmotstånd, mer aero än någon av bockpositionerna.
Det här har vi tjatat om många gånger…

Det går inte snabbare för att man sitter som en sfinx. Det går snabbare för att man sitter rätt och det kan man göra såväl i bocken som på holkarna, men i bocken har man kraft, kontroll, säkerhet och alla reglage på rätt ställe.

I
Traditionellt sett brukar man vinkla styret så att bockens förlängning är någonstans mellan parallellt med marken och pekande mot bakbromsen. Nu när de flesta racercyklar är skivbromsade blir det förstås inte lika bra ;-) så man får sikta någonstans där sadelstagen möter sadelröret.

Det andra man kan tänka på är att om styrets "tops" inte är runda utan ovala eller aero, så är det smart att ställa in styrets vinkel så det inte annulerar den designfeaturen.

I Specialized vindtunneltest
var väl positionen med händerna nära styrstammen snabbast? Men den är ju inte användbar överallt, kan ju vara bra att ha bromshandtagen nära fingrarna.

Tillbaka
Topp