Hook-less fälgar?

Aron

Inventarie
Hook-less fälgar?
Hookless* fälgar varkar vara i ropet. Vad jag förstår så ska de vara lite lättare, och billigare att tillverka. (Det sistnämnda är dock ovidkommande då skillnaden knappast lär komma konsumenten till del.)

Funkar det? Gör de där "krokarna" som suttit på däck och fälg under alla år ingen nytta?

*Svensk översättning på detta någon?

Hook-less fälgar?
Jag drog i lite luft i en kompis gamla Crescenthärke. Kom inte ihåg hur mycket men mindre än i mina lvg-däck men mer än mina mtb däck.
En stund senare ringde hon och sa att däcket hoppat av (bak).
Hon hade någon gammal hookless variant på fälg, typ 27 och1 och 1/4 tum eller vad de heter.
Nu kan det berott på att däcken var gamla och usla (hon hade köpt cykeln för några hundra kraftigt begagnad) så att ståltråden sträcktes, att slangen satt konstigt (jättehål i slangen) eller dylikt men jag skulle nog ta det varligt och endast köra baki i början...
Eller vänta ett år och kolla rapporter från andra.

Senast ändrad:
Hook-less fälgar?
Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Hookless* fälgar varkar vara i ropet. Vad jag
> förstår så ska de vara lite lättare, och
> billigare att tillverka. (Det sistnämnda är dock
> ovidkommande då skillnaden knappast lär komma
> konsumenten till del.)
>
> Funkar det? Gör de där "krokarna" som suttit på
> däck och fälg under alla år ingen nytta?
>
>
>
>
> *Svensk översättning på detta någon?

Jag kan tänka mig två skäl till att det funkar nu, men inte förr:
- mtb kontra lvg. Utrustning för mtb är ju till stor del "ärvd" från lvg. Man kanske behöver krokade fälgsidor för de högre trycken som används för lvg-däck, medan mtb-däck kan sitta kvar utan. Man kanske inte kan köra smala slicks på en fälg med raka kanter om man skulle vilja ut ur skogen nångång.
Men mycket av mtb-däckdiskussionerna hamnar ju om hur lågt tryck man törs använda, och då blir ju det en fullständig ickefråga.

- Titta på tvärsnittet av en modern fälg. I mitten är det en djupare kanal för att det öht ska gå att kränga däcket av och på, sen är det en förhöjning ut mot fälgkanten. Och sen sitter däcket med presspassning mot den förhöjningen.
Gamla fälgar med raka fälgkanter har inte den där förhöjningen,utan är i stort sett lika djupa över hela bredden så det finns inget som centrerar däcket mot fälgens överlapp.
När däcket är fritt att "flyta" lite hit och dit är det rätt lätt att det kliver av kanten när man försöker köra lite högre tryck. Kroken kanske alltid har funkat mer som en centreringsmetod snarare än nåt för att öka styrkan.

Hook-less fälgar?
Att de riktigt gamla utan hook inte funkar kan mina trumhinnor intyga. De nya fungerar säkert utmärkt men jag ställer mig tveksam till om funktionen som sådan egentligen är bättre. Men att det går att göra hållbarare verkar rimligt.

Hook-less fälgar?
dabac skrev:
-------------------------------------------------------
> Kroken kanske alltid har funkat mer som en
> centreringsmetod snarare än nåt för att öka
> styrkan.

Jag tror du har helt rätt där, mycket insiktsfullt!

> Aron skrev:
> --------------------------------------------------
> > *Svensk översättning på detta någon?

fläns?

Hook-less fälgar?
Hookless + slanglöst- om man skulle tappa lufttrycket, stannar däcket uppe i sitt täta läge eller måste man ha fatt i en kompressor igen? Tänker det vore synnerligen störigt o burpa däcket i skogen ifall det inte sitter kvar mot fälgen.. Tex.

Tillbaka
Topp