Hör upp, cykel i media-tråden

jonja sa:
https://www.expressen.se/gt/lindas-varning-till-alla-foraldrar-full-chock/

Min kommentar till ansvarig journalist:

"Hade Saras mamma haft mer koll borde hon även ha varnat för fotbromsade cyklar som blir bromslösa så fort kedjan ramlar av, vilket är en överraskande och potentiellt farlig händelse även för en rutinerad vuxen cyklist och förstås ännu mer för ett aningslöst barn. Hade cykeln varit av bättre modell, dvs haft 2 handbromsar istf en ensam fotbroms, hade Saras olycka aldrig hänt.

Eh, va? En fotbromsad cykel med rätt spänd kedja (marginalerna är rätt stora) har inga problem att bromsa. Den bromsar dessutom oavsett om fälgen/skivan är blöt eller inte. Artikeln handlar om att man ska använda hjälm. Olyckan kunde lika gärna varit framme med handbromsar (OTB i paniksituation, framhjulssläpp i panik, wire-brott osv).

Kontentan: Använd hjälm, lär dig hantera din cykel och serva den åtminstone nån gång ibland, oavsett bromstyp.

marten_larsson sa:
jonja sa:
https://www.expressen.se/gt/lindas-varning-till-alla-foraldrar-full-chock/

Min kommentar till ansvarig journalist:

"Hade Saras mamma haft mer koll borde hon även ha varnat för fotbromsade cyklar som blir bromslösa så fort kedjan ramlar av, vilket är en överraskande och potentiellt farlig händelse även för en rutinerad vuxen cyklist och förstås ännu mer för ett aningslöst barn. Hade cykeln varit av bättre modell, dvs haft 2 handbromsar istf en ensam fotbroms, hade Saras olycka aldrig hänt.

Eh, va? En fotbromsad cykel med rätt spänd kedja (marginalerna är rätt stora) har inga problem att bromsa. Den bromsar dessutom oavsett om fälgen/skivan är blöt eller inte. Artikeln handlar om att man ska använda hjälm. Olyckan kunde lika gärna varit framme med handbromsar (OTB i paniksituation, framhjulssläpp i panik, wire-brott osv).

Kontentan: Använd hjälm, lär dig hantera din cykel och serva den åtminstone nån gång ibland, oavsett bromstyp.
Prio ett är att slippa ramla. Där spelar hjälm ingen roll men att bara ha en broms är typiskt dumt.

Sen om man väl ramlar är det klart man ska ha hjälm.

Kort översikt av bromsutrustning på cykel:
En fotbroms = helkass
En fotbroms + en handbroms = kass
Två handbromsar = bra, under förutsättning att man tvåhandsbromsar som default.

Sen tycker jag språkbruket i expressen länken är märkligt: "kedjan hade hoppat ur led", har jag aldrig sett förut. Vilken led är det kedjan har lämnat? Två kugghjul utgör ingen led. Har ännu aldrig träffat på någon haverist vid vägkanten som beskrivit sitt problem som att "kedjan har hoppat ur led".

martin sa:
Artikeln är hjälmpopulistisk och borde hellre ha belyst hur dåliga (billiga) fotbromsade cyklar är i såna här situationer. Hade bromsen funkat hade hon kanske fått sladd på rullgruset och ramlat ändå. Fotbroms går inte att modulera, man har ingen kontroll när man applicerar broms, man vet inte vad man håller på med. Att bromsen förutsätter att kedjan sitter på är idioti med tanke på kedjans naturligt ökande tendens att hoppa av dreven i takt med slitage på kedjan.

På en bil skulle plötsligt totalt bromsbortfall aldrig accepteras lika lättvindigt som görs för cykeln i denna artikel. Man frågar sig varför. Ett fall med huvudet ner i asfalten eller mot en trottoarkant kan lätt vara lika allvarligt eller allvarligare än en bilkrock i 50-60 med bilbälten och kuddar.

Nej. Olyckan hade inte varit lika lätt framme med handbromsar:
a) OTB i paniksituation - panik hade aldrig uppstått om bromsarna betett sig normalt, OTB på plan cykelbana = ytterst ovanligt!
b) framhjulssläpp i panik - ingen panik om bromsverkan är normal, om man vanemässigt bromsar båda hjul är situationen på rullgrus ändå bättre än bara ett bromsat bakhjul.
c) vajerbrott - vajerbrott på en bromsvajer? Du menar väl vajersläpp vid anslutningen till bromsen? Väldigt osannolikt jmf med kedjehopp på en barncykel av gängse låg kvalitet som normalt aldrig servas.

Senast ändrad:
Alltså, problemet är väll ändå inte bromsarna över huvud taget utan gruset!
Utan grus skulle det aldrig hänt oberoende vilka bromsar cykeln har.

"Stefan Gössling, professor vid Institutionen för service management vid Lunds universitet, har analyserat danska siffror och kommit fram till att en bilresa kostar samhället 1,40 kronor per kilometer, medan en cykelresa i stället innebär en besparing om 1,50 kronor. Det talar för att stat och kommuner borde lägga en större andel av sina infrastrukturbudgetar på cykling."

https://www.expressen.se/ledare/sittastillandet-ar-en-dodsfalla/

jonja sa:
En fotbroms = helkass

Håller inte med. Fotbroms + handbroms är utmärkt på en barncykel och fungerar även bra på en vuxencykel. Naturligtvis ska bägge vara rätt injusterade och väl fungerande. Dessutom ska cyklisten ha fått lära sig och träna på att alltid använda båda. Även en fotbroms går utmärkt att modulera om den är rätt underhållen.

Det finns två generella problem med alla bromsar på alla cyklar som icke cykelintresserade/teknikintresserade har.
1. De underhålls inte på rätt sätt vilket givetvis gör att de såsmåningom inte fungerar som de ska.
2. Folk lär sig inte att alltid använda båda bromsarna vilket gör att när den broms de brukar använda fallerar så råkar de i panik och det slutar med en olycka.

Det var artikel om henne i GP i somras utan att hennes farsa nämndes. Jag som helt saknar fotbollsintresse gjorde inte kopplingen förrän här och nu.

rayy sa:
JLarsson sa:
"I trial cyklar du på en cykel utan sadel." https://www.expressen.se/sport/ikonens-dotter-gor-succe-stora-malet-ar-vm-guld/

Men det hade nog inte blivit nån artikel om hon haft en annan pappa tyvärr. Fotboll är normen.

Brukar hålla med dig i det mesta, men helt seriöst - en googling bort på "Nadine trial nyheter" så hittar jag typ enbart artiklar om hennes prestationer - inte om hennes koppling till Fotboll.

Men nu pratar vi denna artikel eller?

JLarsson sa:
rayy sa:
JLarsson sa:
"I trial cyklar du på en cykel utan sadel." https://www.expressen.se/sport/ikonens-dotter-gor-succe-stora-malet-ar-vm-guld/

Men det hade nog inte blivit nån artikel om hon haft en annan pappa tyvärr. Fotboll är normen.

Brukar hålla med dig i det mesta, men helt seriöst - en googling bort på "Nadine trial nyheter" så hittar jag typ enbart artiklar om hennes prestationer - inte om hennes koppling till Fotboll.

Men nu pratar vi denna artikel eller?
Uppenbart inte.

Eld sa:
jonja sa:
En fotbroms = helkass

Håller inte med. Fotbroms + handbroms är utmärkt på en barncykel och fungerar även bra på en vuxencykel. Naturligtvis ska bägge vara rätt injusterade och väl fungerande. Dessutom ska cyklisten ha fått lära sig och träna på att alltid använda båda. Även en fotbroms går utmärkt att modulera om den är rätt underhållen.

Fotbroms + handbroms är en riktigt dålig, ointuitiv motorisk kombination, för såväl barn som vuxen. Höger ben + vänster hand som ska göra en synkroniserad rörelse, hör du inte hur fånigt det låter? 'Cyklisten ska lära sig att använda båda', skriver du. Vilka cyklister har fått lära sig detta? Jag har ännu aldrig mött en cyklist som synligt bromsar på detta sätt. En ensam handbroms brukar vara av billigare och sämre utförande, än när den är en av två handbromsar. Eftersom den sällan/aldrig används är det även ofta osäkert om den öht fungerar.

jonja sa:
Eld sa:
jonja sa:
En fotbroms = helkass

Fotbroms + handbroms är en riktigt dålig, ointuitiv motorisk kombination, för såväl barn som vuxen. Höger ben + vänster hand som ska göra en synkroniserad rörelse, hör du inte hur fånigt det låter? 'Cyklisten ska lära sig att använda båda', skriver du. Vilka cyklister har fått lära sig detta? Jag har ännu aldrig mött en cyklist som synligt bromsar på detta sätt. En ensam handbroms brukar vara av billigare och sämre utförande, än när den är en av två handbromsar. Eftersom den sällan/aldrig används är det även ofta osäkert om den öht fungerar.

Man skulle ju kunna tänka sig att ha bromshandtaget på höger sida eller vara vänsterhänt så att fotbromsning utfördes med vänster ben :-)

Frånsett dessa futiliteter tvivlar jag på att ett barn som aldrig utsatts för en fotbromsat cykel skulle sakna en fotbroms och mer än väl kan hantera handbromsar.
Åtminstone lika väl som en fotbroms eller bättre. Barn uppväxta söder om Norra Europa verkar klara det alldeles utmärkt.

Hoppas att fler såg programmet om "Revolver-Harry", med GW som kommenterade? Onsdagen den 3:e jan -18, på ettan.
Harry kom från Östersund, men sponsrades att cykla ut i världen på en Crescent.
Intresset för fysik och kemi, ledde till att han startade polisutbildningar lite var stans i världen. Var något o-svensk till sättet och blev nästintill bortsuddad i sitt illa dolt tysk-älskande hemland.. Norrännen däremot, hyllar honom!

Bengt-re sa:

"Om subventionerna av de redan populära elcyklarna får avsedd effekt kommer det att bli ännu mer trängsel på befintliga cykelbanor. I värsta fall ger det avtryck i olycksstatistiken, vilket i förlängningen kan avskräcka folk från att sätta sig på cykeln."

Det där är ju bara spekulation. Det verkliga utfallet får vi om några år. Vi kan inte vänta på att få bättre cykelbanor innan vi blir fler cyklister. Då kommer man bara att låta bli att förbättra infra för cyklister eftersom vi ändå är så få.

En preliminär beräkning (har ingen länk tyvärr) säger att en tredjedel av nya elcyklister är före detta bilister. Om det blir så i slutänden, så tycker jag att satsningen varit bra.

Under 2017 såldes förresten flest nya bilar någonsin i Sverige. (Media kallar det "bästa bilåret någonsin" ?)
Måste vi inte bygga ut bilinfra först? Annars kan det ju bli farligt att köra bil.

P4 Malmöhus uppmärksammar att Region Skåne i slutet av förra året beslutade ge Stiftelsen skånsk mtb-utveckling 1,5 miljoner för att utveckla 50 mil mtb-leder och bidra till cykelturism.

"Mountainbikecyklister från andra länder ska i framtiden lockas till Skåne. Det är ett av målen för Region Skånes satsning på att utveckla skånska cykelleder. – Vårt mål är att vi ska vara en av Europas bästa cykelregioner, och där ska naturligtvis mountainbike ingå, säger Mätta Ivarsson (MP)."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6855151#

Fredrika är på TV4 nu

CE0FE2ED-6630-4453-B5F4-48B73570C925.jpeg

ForesterGuy sa:

TheGuardian sa:
“If the reasons for Stevenage’s failure to encourage cycling were that it was too easy to drive, then no amount of investment in marketing the town’s cycling facilities would have changed travel behaviour.”

Dvs att satsa på bra cykelinfrastruktur kommer i sig inte ge fler cyklister så länge alternativet/n upplevs som bekvämare, snabbare, enklare.

h.g.j sa:
Det gör nog alla som har lite konsekvenstänk. Jag skulle iaf inte vilja komma i vägen för vissa av de elcykel-ivrare som härjat här på forumet när de fått tag på det trim man antingen explicit eller implicit mellan raderna kunnat läsa att de strävar efter. Senast igår var det väl nån stolle som utan skam i kroppen ville ha en 45km/h-elcykel, och när folk påpekade det olämpliga i detta så kom det genast otrevliga utfall. Ingen person jag skulle vilja hamna i vägen för på cykelbanan...
Beklämmande också att höra LBSen i inslaget som glatt hjälper folk att begå olagligheter. Konsekvenstänket är nog inte stort där heller...

Senast ändrad:
Kommer vi se trimmade elcyklar istället för scootrar och crossmotorcyklar i Sveriges ghetton aka "utanförskapsområden" inom en snar framtid? :D En tokarev i sadelväskan osv.

NickPick sa:
Kommer vi se trimmade elcyklar istället för scootrar och crossmotorcyklar i Sveriges ghetton aka "utanförskapsområden" inom en snar framtid? :D En tokarev i sadelväskan osv.
Man kan ju alltid hoppas, men för att det ska bli verklighet måste elcyklarna ha plats för minst tre personer förutom tokarev.

jonja sa:
NickPick sa:
Man kan ju alltid hoppas, men för att det ska bli verklighet måste elcyklarna ha plats för minst tre personer förutom tokarev.
Limpsadeln gör comeback :-)

ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:

Minns gamla tiders 30-moppar, hur många av dessa var inte trimmade? Hur många olyckor orsakade de?

Jag har för övrigt kvar min moped, den är fortfarande otrimmad...
En hästkraft, så den står bra ute i stallet. ;-)

Det dog omkring 100 personer per år i mopedolyckor på 70-talet. Det är ganska mycket i min värld även om det givetvis är mycket vanligare i asien.

Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:

Minns gamla tiders 30-moppar, hur många av dessa var inte trimmade? Hur många olyckor orsakade de?

Jag har för övrigt kvar min moped, den är fortfarande otrimmad...
En hästkraft, så den står bra ute i stallet. ;-)

Det dog omkring 100 personer per år i mopedolyckor på 70-talet. Det är ganska mycket i min värld även om det givetvis är mycket vanligare i asien.

Det finns en anledning till att det sker fler organdonationer i t.ex Sydeuropa.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp