Hör upp, cykel i media-tråden

eketjall skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Han kör ju på linjen vid mötet. Hur kan det
> inte vara att väja tillräckligt? Speciellt som
> cykeln är den som ligger i mitten.
>
? Har du sett rullen? Skulle du vilja möta en moppe så nära? Det är för smalt att mötas på avsedda utrymmet.

pbeijer skrev:
> eketjall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jonja skrev:
> >
>
> > -----
> > > GC-incidenten även omnämnd på road.cc
> > >
> >
> http://road.cc/content/news/172155-video-moped-rid
>
> >
> > > er-crashes-bike-path-cyclist-slaps-him
> > >
> > > Tycker nog också att moppen väjer för
> > dåligt
> > > för mötande cyklist, och kör ganska
> > > 'okänsligt'. Tydligen moppen som laddat upp
> > > klippet och fått mängder av sympatier.
> >
> > Han kör ju på linjen vid mötet. Hur kan det
> > inte vara att väja tillräckligt? Speciellt
> som
> > cykeln är den som ligger i mitten.
> >
> > Nu är det ju inte i Sverige, men om vi
> > förutsätter att moppen ska framföras på
> > cykelbana, ska han då köra på "trottoaren"
> vid
> > mötet? Det är ju isf ett trafikbrott?
>
> Det är väl visst i Sverige? Står att filmen är
> från stockholm. I så fall skall moppen inte
> framföras på gc-banan om den har reg-plåt
> vilket det ser ut som den har.

Ah, jag var nog för trött när jag tittade, fick för mig att det pratades typ holländska.
Hur som helst kan ju inte cyklisten sett om det var en klass I eller II moppe framifrån.

jonja skrev:
> eketjall skrev:
> -----
> >
> > Han kör ju på linjen vid mötet. Hur kan det
> > inte vara att väja tillräckligt? Speciellt
> som
> > cykeln är den som ligger i mitten.
> >
> ? Har du sett rullen? Skulle du vilja möta en
> moppe så nära? Det är för smalt att mötas på
> avsedda utrymmet.

Nej, men jag har full förståelse för att man varken cyklar eller åker moppe på gångbanan.
(Om moppen ska vara där över huvud taget är en bisak i sammanhanget)
Cyklisten cyklar mitt i cykelbanan, mopedisten håller så långt höger som det går, kanske tom över linjen vilket isf är ett trafikbrott som medför 500kr böter om jag inte missminner mig.
Är ju knappast ok att slå ner någon man möter oavsett.

eketjall skrev:
---
> medför 500kr böter om jag inte missminner mig.
> Är ju knappast ok att slå ner någon man möter
> oavsett.

Och tanten då? Varför får inte hon några böter?

Och så utrikes. Rom bannlyser cykeltaxi:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/gladiatorerna-kastas-ut-ur-rom/
http://www.bbc.com/news/world-europe-34936679
http://www.theguardian.com/world/20...ckshaws-and-touts-thumbs-down-following-scams

Fokus är på personer som klär ut till soldater eller gladiatorer och tigger/utkräver pengar i utbyte mot att synas i foton. Dem lär väl ingen sakna. (Fast "hello-selfie"-pinneförsäljarna är värre.) Taxicyklarna verkar mest ha hängt med av bara farten.

Jag var där för ett år sedan, och minns inte att cykeltaxiförare skulle ha varit speciellt påflugna eller för den delen så många att jag ens lade märke till dem. Om några var "bad apples" kanske man kunde reglera branschen istället för att förbjuda den? Det är ju inte direkt så att största problemet i Roms trafikapparat är för få motoriserade taxibilar.

Eller har jag rosa glasögonen på mig? Hade jag tur som inte blev antastad av cykelmaffian?

Så jävla korkat att man inte ens finner ord!

Såhär skrevs det på FB i morse om detta:
==============================================================================================
Nu har det hänt igen tyvärr.
Kl 1100 igår 151129 cyklade två stycken MTB åkare rakt igenom sprängplats 1 på VITTINGEN. Dessa två var sekunder ifrån att passera en styck 135 mm sprängraket som var i avsikt att bli detonerad. En sådan raket innehåller 8.5 kg sprängämne och är tillverkad för att med splitter nedkämpa så många som möjligt. Här är det fråga om sekunder innan ond bråd död.
Dessa två cyklister har alltså negligerat vimpel, ej tittat på skjutvarningar samt ignorerat personalens uppmaningar på 50 m håll!!! En polisanmälan håller på att upprättas.

I veckan har också två stycken orienterare varit inne i likande situationer. Detta kommer att få konsekvenser för ECK möjligheter att vara på fältet.

Jag uppmanar nu alla i klubben att sprida info inom och utom klubben:
1. Titta på FM hemsida om avlysningar innan träning på fältet.
2. Titta på eventuell hissad vimpel ute vid Depå Ränneslätt innan man åker in på fältet.
3. Kontrollera varningstavlor vid infart på de större vägarna eller vid Depå Ränneslätt.
4. Aldrig passera en fälld bom
5. Foga sig efter FM personals uppmaningar.
==============================================================================================

Skulle inte bli förvånad om FM portar all civil verksamhet på övningsområdet nu som följd av dessa idioters agerande.

Edit: länk till lokalblaskan: http://www.smt.se/article/tva-cyklister-nara-doden/

Senast ändrad:
Vernersson skrev:
> Skulle inte bli förvånad om FM portar all civil
> verksamhet på övningsområdet nu som följd av
> dessa idioters agerande.

Jag misstänker att det inte är så enkelt som att FM lokalt bara kan bestämma sig så är det så.

Det gör det inte mindre korkat att cykla rakt in i en övning, skarp eller ej.

Det skulle ju bara drabba dem som redan följer reglerna. Uppenbarligen är det stora problemet att folk inte följer reglerna...

Rattnalle skrev:
>
>
> Jag misstänker att det inte är så enkelt som
> att FM lokalt bara kan bestämma sig så är det
> så.
>
>

Kanske inte, men vad vet jag?
Får hoppas att det inte blir ngt i den stilen iaf.

Obegriplig dumhet hur eller hur :-O

H. skrev:
> Det skulle ju bara drabba dem som redan följer
> reglerna. Uppenbarligen är det stora problemet
> att folk inte följer reglerna...

Jo, men det är ju mer eller mindre så det funkar överallt dessvärre :/

http://www.theguardian.com/environm...help-the-paris-climate-talks-change-the-world

Ett citat:

Overall, the ECF study calculated that if all the EU’s nations achieved Danish levels of cycling this alone would account for between 5% and 11% of the emissions reductions needed to reach the EU’s official 2020 emissions targets, and would be between 57% and 125% of the reduction needed in transport emissions.

PiPPiW skrev:
> "Kaoset vid Mall of Scandinavia väcker cyklisters
> vrede"
>
> http://www.dn.se/sthlm/kaoset-vid-mall-of-scandina
> via-vacker-cyklisters-vrede/

Skriver jag gärna under på, jag kom där i mörker för första ggn på länge, och fick stora problem. CG-banan slutade i en byggarbetsplats i riktning norrut och ingen hint om vart jag skulle ta vägen, svårt att se med alla billampor emot. Blev stående obeslutsam. Jättekonstigt mtpa detta är ett viktigt cykelstråk mot Kista/Sollentuna. Även dåligt ordnat när man ska över brouppfarten till shoppinggallerian, som även berörs i artikeln.

PiPPiW skrev:
> "Kaoset vid Mall of Scandinavia väcker cyklisters
> vrede"
>
> http://www.dn.se/sthlm/kaoset-vid-mall-of-scandina
> via-vacker-cyklisters-vrede/

Det bästa är ju ändå artikelns slutkläm:
"Unibail-Rodamco som äger Mall of Scandinavia meddelar via mejl att de ser över trafiksituationen för bilister, som vissa tider är väldigt ansträngd."

Men hur flödet för konsumenter inne i gallerian ser ut, det är nog väldigt noga uttänkt och designat för att maximera konsumtionen.

Några cyklister som mest cyklar förbi handlar nog inte så mycket i alla fall.

jonja skrev:
> eketjall skrev:
> ---
> > medför 500kr böter om jag inte missminner
> mig.
> > Är ju knappast ok att slå ner någon man
> möter
> > oavsett.
>
> Och tanten då? Varför får inte hon några
> böter?
Hon gör ju fel hon också naturligtvis. Jag har aldrig påstått något annat.
Ett jävla ofog är det med GC-vägar med separeringslinjen i mitten.
Här i stan har jag hört motiveringen, från officiellt håll, på varför man tyckte att mitten var ett bra ställe att måla linjen att det var för att två barnvagnar ska kunna framföras i bredd.
Att två cyklar med bredare styre än 40cm bara möjligtvis kan mötas i teorin var tydligen mindre viktigt.

grondahl skrev:
> Det bästa är ju ändå artikelns slutkläm:
> "Unibail-Rodamco som äger Mall of Scandinavia
> meddelar via mejl att de ser över
> trafiksituationen för bilister, som vissa tider
> är väldigt ansträngd."

Härlig inställning av kommunen som efter att ha medverkat till en korkad lösning ska sätta upp lite skyltar och:
"– Pengarna räcker till att måla några linjer eller ställa ut några cykelställ, sedan är de slut. "

eketjall skrev:

> Ett jävla ofog är det med GC-vägar med
> separeringslinjen i mitten.

Det finns gott om ställen i min stad där jag går över på g-delen för att få tillräckligt med vingelutrymme när jag möter annan cykel. Det finns ett ställe (längst ner Huvudsta allé) där banan svänger kraftigt samtidigt som ena riktningen har nerförsbacke. Här MÅSTE man gå över i g-delen om man inte vill krocka med dem som inte kan cykla. Inte mitt fel att de som projekterat inte kan nåt om hur cykeltrafik funkar i praktiken.

Trots att cykeldelen ibland är i smalaste laget på uppdelad fd kombinerad gc så föredrar jag heldraget. Den respekteras av åtminstone 99% av gående. Hellre det än gående i grupp (och hundar) mitt i vägen. Hellre det än att få kommentarer från gående mitt på pendelstråk "Tror ni det här är en cykelbana?! (sopsaltat av CYKELjouren och massor med snö runt om). Hellre någon gång tvingas bryta heldraget (såvida gångbanan är tom) än att ringklockan går varm för att man ska kunna ta sig fram.

Även jag cyklar på fel sida ibland. Däremot anser jag inte att man kan kräva av någon annan att bryta mot trafikregler.
Här har vi mest streckad linje i kombination med olika skyltar från olika håll så det är lite oklart vad som egentligen gäller.
Så länge det är barmark så håller de flesta gående sig på rätt sida, cyklister är det värre med. De flesta cyklar i mitten av cykeldelen. En del verkar tro att den streckade linjen är en mittlinje trots myror som visar att ena sidan är för cyklar och den andra för gående.
På vintern så plogas det mitt i så totalbredden blir väl halverad i värsta fall.

Kunskapskanalen 21.00 ikväll!

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    44 KB · Besök: 133
Lulle sa:
cubeforce sa:
Läs kommentarerna. En del bilister är redan på ;=)
För er som inte vet är sträckan Återvall- Björkvik rena landet.

http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/cykelvag/

Det är fascinerande hur jobbigt vissa tycker att det är mer cykelkläder (eller "spandex" och "trikåer" som de gärna säger). Vad föreslår de att man ska ha för kläder när man tränar?

De har inga förslag alls för de tränar inte själva. Glädjande är att de med allra största sannolikhet kommer drabbas av välfärdssjukdomar istället..
;-)

cubeforce sa:
Lulle sa:
cubeforce sa:

Det är fascinerande hur jobbigt vissa tycker att det är mer cykelkläder (eller "spandex" och "trikåer" som de gärna säger). Vad föreslår de att man ska ha för kläder när man tränar?

De har inga förslag alls för de tränar inte själva. Glädjande är att de med allra största sannolikhet kommer drabbas av välfärdssjukdomar istället..
;-)
Som vi får betala.

cubeforce sa:

Låter som man bör hålla sig bort från inavlade Ingarö i år.

Behövs verkligen cykelbanor utanför tätbebyggd område? Att bredda väggrenen till 1 meter måste väl vara den billigaste och bästa lösningen för alla?

Tillbaka
Topp