Hör upp, cykel i media-tråden

Jag tycker moderatorn i svt-programmet var urusel. Den kvart som handlade om cykling skrapade pyttlite på ytan, få frågor blev egentligen besvarade. Varför inte göra ett seriöst program om problemet? Det känns som om man inte riktigt vet vad problemet är, utan skojar till det med att nyttja MEMILS som huvudord. Jävla trams.

skrotfot sa:
Jag tycker moderatorn i svt-programmet var urusel. Den kvart som handlade om cykling skrapade pyttlite på ytan, få frågor blev egentligen besvarade. Varför inte göra ett seriöst program om problemet? Det känns som om man inte riktigt vet vad problemet är, utan skojar till det med att nyttja MEMILS som huvudord. Jävla trams.

+1

Gav ett ytterst oseriöst uttryck. Hoppade mellan frågor och avbröt mitt i svaren. Det hade varit bättre att de fokuserade på en fråga.

Det enda som blev kontentan av morgon-programmet var ju att det är jättefarligt att cykla. (Fantastiskt också med den där svt-anställde cykelpendlaren, vinglande med telefon över hela cykelfältet och sen ställa sig mitt på vägen när han fick frågan om han inte skulle stanna när mobil).
Och att den nationella Cykelstrategin blir en så tandlös pappersprodukt som väntat. Inget styrdokument.

Och Opinion dagen innan att det råder krig.

Aliide sa:
Det enda som blev kontentan av morgon-programmet var ju att det är jättefarligt att cykla. (Fantastiskt också med den där svt-anställde cykelpendlaren, vinglande med telefon över hela cykelfältet och sen ställa sig mitt på vägen när han fick frågan om han inte skulle stanna när mobil).
Fast det såg ju nästan trickfilmat ut - det var ju knappt någon trafik alls när Love B pendlade till jobbet.
Fredagens morgonprogram var oerhört mycket sakligare än torsdagens kvällsprogram i alla fall.

skrotfot sa:
Aliide sa:
Fast det såg ju nästan trickfilmat ut - det var ju knappt någon trafik alls när Love B pendlade till jobbet.
Fredagens morgonprogram var oerhört mycket sakligare än torsdagens kvällsprogram i alla fall.

http://www.cyklistbloggen.se/2016/04/bra-veckor-for-cykling-i-media/

Funderade lite över hur det skulle bli om man skrev om DN:s cyklisthatarprogpaganda med lite andra glasögon...

"Det finns ingen bilkultur i Stockholm"

BILISTVÄRSTINGAR – DEL 1. Vilka bilister är värst? Medelålders män i SUV eller orutinerade kvinnor som kör sakta? På debattforum, insändarsidor och i sociala medier är debatten het. Vi följde med två bilpatrullerande poliser i Stockholm för att höra vad de tycker.

Män i Dressmankläder som far fram i SUV (Memisuvs) eller medelålders kvinnor som utan uppsikt framför sina bilar på vägarna (Mekibils) – vilka är värst? I några artiklar skildrar Happy livet i metallbur.

Under lång tid står tusentals bilister i kö. De kommer i övermotoriserade jättestadsjeepar, tantbilar med bagagelucka och rostiga gamla bilar som sett bättre tider. Många – men inte alla – har krockkuddar.

Platsen är Skeppsbron i Stockholm, trots att genomfartstrafik för motorfordon är förbjuden. Fram till Slussen väller tusentals bilister, för att sedan bli stående. Med hjälp av de bilpatrullerande poliserna Fredrik Himmelkvist och Krister Viggenbrant ska vi kontrollera hur de som köar i metallbur sköter sig.

De två poliserna tycker att spelplanen på Stockholms gator har ändrats under de senaste fem åren. Antalet bilar i Stockholm har ökat med cirka 100 000 och har fortsatt att tränga undan andra trafikslag. Samtidigt har det blivit fler fotgängare.

– Det gör att det blir hetsigt mellan bilister och cyklister, mellan bilister och bilister och mellan bilister och dem som går. Ofta uppstår bråk och konflikter, säger Krister Viggenbrant.

Kollegan Fredrik Himmelkvist menar att bristande trafikvett är ett växande problem. Vi kan ta bilpendlarna som ett exempel, säger han.

– De kör fort i förorten där det finns breda motorvägar och bilisterna inte tvingas ta hänsyn till andra trafikslag. Men så fortsätter de på samma sätt när de kommer in i stan. Som här på Skeppsbron, säger Fredrik Himmelkvist.

Han tycker att det verkar som om den här gruppen bilister inte bryr sig särskilt mycket om att det finns andra trafikanter. Och ofta blir det som en tävlan att ta sig fram så fort som möjligt, menar han.

– Och då är cykelfält inte något att bry sig om.

I samma sekund kör en ung kvinna med ett litet barn i barnstol ut i cykelfältet. Sekunden senare svänger hon höger utan att använda körriktningsvisare framför en cyklist, mot alla gällande regler.

– Det finns ingen bilkultur i Stockholm. Många skapar sina egna regler och kör lite hur som helst, säger Krister Viggenbrant.

Där kör en bilist i SUV ut i cykelfältet, sveper förbi alla andra köande bilister och kastar sig sedan in i filen bredvid precis framför en äldre dam som ilsket och kanske lite rädd tutar till. Den snabbåkande bilisten pekar finger.

När våren nalkas blommar blåsippor och tussilago. Många fortsätter att köra bil trots det fina vädret – och så kommer den obligatoriska kritiken mot bilister som kör för fort, struntar i cykelfält och trafikregler.

På Happy forum, vårt nya debattforum på nätet, diskuterades nyligen vilka bilister som utgör den största faran i trafiken. Är det medelålders män i Dressmankläder i SUV eller medelålders kvinnor i tantbilar?

Debatten tog fart sedan Niklas Stikkling skrivit att han efter att som bilist ”tampats med naturens krafter” under vinterhalvåret möter ännu värre fiender när våren och solvärmen kommer. Han kallade dem för ”mekibils”.

Det handlar enligt honom om orutinerade bilister, företrädesvis medelålders kvinnor. De är ”klädda i tyg” och kör utan närvaro, uppsikt, kontroll eller hänsyn – vilket medför stor fara för medtrafikanter.

Vad säger de bilpatrullerande poliserna Krister och Fredrik om debatten? Ligger det något i den? Eller handlar det bara om kverulans och ogrundat tyckande?

– Jag håller nog med båda sidor, svarar Fredrik Himmelkvist. Allt fler kör bil och allt fler bryter mot reglerna, oavsett hur de är klädda. De tutar och gestikulerar åt varandra, beter sig allmänt illa.

Krister Viggenbrant instämmer. Både han och Fredrik bilpendlar till sin arbetsplats på Söder i Stockholm. För fyra år sedan började de prata om att poliser som patrullerar i bil kanske skulle skapa lite mer lugn i trafiken.

De fick gehör för sin idé och utbildade sig sedan i amerikanska Detroit, där ett system med särskilda bilpatrullerande poliser visat sig fungera alldeles utmärkt.

– Det är ett helt annat biltempo i USA. I USA sker i dag till exempel över 90 procent av alla persontransporter med egen bil enligt transportdepartementet. Där tar bilisterna hänsyn till varandra, det är tryggare och mindre riskfyllt.

I dag arbetar ett trettiotal bilpatrullerande poliser på Södermalm och Norrmalm i Stockholm. De kan utföra de flesta uppgifter som kollegorna på cykel kan utföra – utom att prata med allmänheten. Deras bilar är specialdesignade.

Krister och Fredrik hjälper oss med att kommentera bilisternas beteende under morgontimmen på Skeppsbron. Sedan tänker de fortsätta att patrullera i metallbur fram till lunch.

– De flesta använder bil med krockkuddar och det skyddar verkligen, säger Fredrik Himmelkvist. Men om beteendet är tokigt inträffar olyckor. Det är ett litet gatuutrymme som ska delas av många. Brister koncentrationen ett ögonblick kan det snabbt gå illa. Där spelar farten så klart in.

Krister skakar på huvudet och undrar hur de ”fartdårar” tänker som kör i högsta tillåtna hastighet eller till och med något över det på till exempel Skeppsbron i en SUV som kanske kostat en miljon kronor.

– Vi skulle aldrig tillåta att en snabb cyklist susar fram i över femtio här, men den här gruppen bilister tycker det är helt okej att fara fram som blådårar. Jag förstår det inte.

Fredrik säger att om det är fyrtio kilometer i timmen i hastighetsbegränsning på en gata håller de flesta cyklister den farten – eller kör något långsammare. Få kör extremt snabbt och lika få står och köar.

– Men bara 53 procent av bilisterna håller den hastighetsbegränsningen enligt NTF:s mätningar och många köar och det leder till konflikter och problem, konstaterar Fredrik.

Han ber Krister berätta om en hastighetskontroll de gjorde på Västerbron. Det är en så kallat femtioväg, vilket innebär att ingen får köra fortare än femtio.

– Hur fort körde han som vi stoppade, var det 107 kilometer i timmen? undrar Fredrik.

– Nej, svarar Krister. Han klockades för 113 kilometer i timmen. Eftersom en bil väger cirka trettio gånger mer än en cyklist och rörelseenergin är lika med hälften av massan gånger hastigheten i kvadrat är det som om en cyklist kört 620 kilometer i timmen. Jag behöver inte säga mer.

Den värsta morgonrusningen har lagt sig, men fortfarande står bilister och köar på Skeppsbron, trots att genomfartstrafik för motorfordon fortfarande är förbjuden.

Innan Krister och Fredrik ger sig av frågar vi om de själva brutit mot några trafikregler för bilister. De tittar på varandra och skakar på huvudet.

– Det går att köra bil fort utan att köra i cykelfält och fara fram som en vettvilling, svarar Krister. Jag följer reglerna.

– Som bilpatrullerande polis skulle jag inte vara trovärdig om någon såg mig parkera i cykelfält eller slänga upp en dörr vårdslöst, svarar Fredrik.

Efter att vi lämnat dem är tre bilar nära att krocka. En ung kvinna i en enkel bil utan krockkuddar, en kvinna i SUV med krockkuddar, och en medelålders kvinna i en vanlig tantbil med bagagelucka.

De lyckas undvika plåtskador, men tittar irriterat på varandra. Det kunde ha gått illa.

Fotnot: ”Mekibils” står för medelålders kvinnor (eller orutinerade bilister) i bil. ”Memisuvs” betyder medelålders män i SUV.

Seglarn sa:
"När man fastnar i en kö med bilen skulle man aldrig komma på tanken att sätta i gång och tuta som en galning för att sedan tränga sig förbi på insidan vid vägrenen."
Folk kommer visserligen i hundra knyck i bussfilen varje dag när jag sitter i kö. Men det är ju inte bilister för de följer ju trafikregler utan det är säkert cyklister som just då råkar köra bil.

Seglarn sa:

"Det vill säga, så länge folk tycker att det är OK att parkera bilar tvärs över cykelbanor eller att vägarbeten stänger av cykelbanan utan förvarning tvingas cyklister hitta improviserade och ofta farliga alternativa lösningar."

Tycker jag var en fin passning till hur den allmänna debatten ofta kräver att det ena, svagare, trafikslaget ska anpassa sig och lyda lagen men negligerar de motorister vars trafikbrott ställer cyklisternas regelverk ur spel.

Lulle sa:
skrotfot sa:

+1

Gav ett ytterst oseriöst uttryck. Hoppade mellan frågor och avbröt mitt i svaren. Det hade varit bättre att de fokuserade på en fråga.

Vänta nu här, ni är alltså upprörda över att ett debattinslag i tv som pågår i en kvart bara skrapar lite på ytan och inte låter folk prata till punkt samt är lite hoppigt?

Har ni sett något debattprogram i tv som faktiskt uppfyller inte gör precis det? Oavsett ämne?

Klart att det blir extra påtagligt när det är ett ämne man själv är intresserad av, men samma mönster återkommer ju oavsett vad som tas upp och oavsett vilket program det är.

Luthman Photography sa:
Lulle sa:
skrotfot sa:

+1

Vänta nu här, ni är alltså upprörda över att ett debattinslag i tv som pågår i en kvart bara skrapar lite på ytan och inte låter folk prata till punkt samt är lite hoppigt?

Har ni sett något debattprogram i tv som faktiskt uppfyller inte gör precis det? Oavsett ämne?

Klart att det blir extra påtagligt när det är ett ämne man själv är intresserad av, men samma mönster återkommer ju oavsett vad som tas upp och oavsett vilket program det är.

Fast nu var det ju knappt en debatt. Om de hade koncentrerat sig på en fråga så hade de kunnat diskutera denna istället för att moderatorn hela tiden lyfter fram nya frågor som ändå bara leder till att båda parter upprepar sina svar.

Tänk om man skulle kunna skriva en artikel om cykling där man fokuserar på cyklistens faktiska prestation, vore helt sjukt.

Vad blir det imorgon, OS-simmarna tränar i samma pool som ett barn drunknade i?

LX sa:
– Nej, svarar Krister. Han klockades för 113 kilometer i timmen. Eftersom en bil väger cirka trettio gånger mer än en cyklist och rörelseenergin är lika med hälften av massan gånger hastigheten i kvadrat är det som om en cyklist kört 620 kilometer i timmen. Jag behöver inte säga mer.
.

+100

Borde vi inte sprida detta via tex Facebook, istället för att hoppas att DN ska ta in det?
Vad säger författaren, dvs LX?
Är det ok att lägga ut din text på FB och be alla sprida den?

LX sa:
Per (Hofvet/Ängby) sa:
Borde vi inte sprida detta via tex Facebook, istället för att hoppas att DN ska ta in det?

Vad kul att du och så många andra uppskattade mitt lilla infall. Slängde upp en note på ansiktsboken som borde funka att dela:
https://www.facebook.com/notes/alex...ingen-bilkultur-i-stockholm/10153535188436074

Fungerade att dela.

LX sa:
Per (Hofvet/Ängby) sa:

Vad kul att du och så många andra uppskattade mitt lilla infall. Slängde upp en note på ansiktsboken som borde funka att dela:
https://www.facebook.com/notes/alex...ingen-bilkultur-i-stockholm/10153535188436074

Som en skrattspegel! Tackar!

Delat :)

LX sa:
Per (Hofvet/Ängby) sa:

Mycket bra, delat!

"Olycka mellan bil och cykel
NACKA 08:41 | 27 april 2016 En olycka mellan en bilist och cyklist inträffade på Vikdalsvägen vid Nacka Forum under morgonen.

Det var under morgonrusningen klockan 08:02 som olyckan inträffade. Hittills är det oklart om någon person skadats eller ej.

Cyklisten fördes med ambulans till sjukhus, det finns ännu inga uppgifter kring skadebilden."

Texten är hämtad från min lokaltidning och man blir ju lite undrande....
Är en cyklist ingen person?
Skickar man personer med ambulans till sjukhus om man inte är skadad?

LX sa:
Per (Hofvet/Ängby) sa:

Delat :-)

Per (Hofvet/Ängby) sa:
LX sa:
Per (Hofvet/Ängby) sa:

Delat :-)

Kan säga så mycket att den delas på löpande band, vänner, vänners vänner, deras vänner vänner, grupper osv osv. Kan inte undgå att nå DN den vägen. Men borde ändå skickas direkt dit också!

Verkligen, den var det mest nyanserade DN publicerat i frågan. Nästan tragikomiskt att det är en motorjournalist som ligger bakom.

Är det rimligt att man inte hör en polisbil för att man lyssnar på musik? Framgår i och för sig inte om poliserna hade sirenerna på, men det borde de väl om de korsar övergångsställen.

– Cyklisten ska ha haft öronsnäckor ipluggade och uppfattade uppenbarligen inte polisbilen utan körde rakt ut på övergångsstället strax söder om Slottet. Föraren av polisbilen väjde och krockade med övergångsställets skyltstolpe

http://www.unt.se/uppland/uppsala/polisbil-krockade-med-stolpe-4212222.aspx

"Polisbilen hade blåljus och sirener påslagna och var på väg till Ulleråkersområdet för att undersöka ett larm om en knivbeväpnad man."

Kan inte tycka att det är vettigt från något perspektiv att cykla rätt ut på Dag Hammarskölds väg utan koll på trafiken, det är en rejält trafikerad väg. Cyklisten hade tur att det var en vaken förare av radiobilen. (Iof kan han kört snabbare o aggressivare än en generell bilist som kanske hållit ögonen på cyklisten och ändrat farten för att tillåta en oannonserad korsning utan att behöva skrota bilen).

sih sa:
Är det rimligt att man inte hör en polisbil för att man lyssnar på musik? Framgår i och för sig inte om poliserna hade sirenerna på, men det borde de väl om de korsar övergångsställen.

– Cyklisten ska ha haft öronsnäckor ipluggade och uppfattade uppenbarligen inte polisbilen utan körde rakt ut på övergångsstället strax söder om Slottet. Föraren av polisbilen väjde och krockade med övergångsställets skyltstolpe

http://www.unt.se/uppland/uppsala/polisbil-krockade-med-stolpe-4212222.aspx

Nej, jag menade inte att försvara cyklisten, utan var skeptisk till förklaringen.

Dock kan jag väl tycka att poliserna borde vara beredda på folk som springer och cyklar hur som helst där uppe vid slottet. Om de kört lite långsammare hade de ju kommit fram snabbare.

Till skillnad från Sydsvenskans bidrag till att försöka polarisera trafikklimatet http://www.sydsvenskan.se/lund/svallande-kanslor-for-boter-vid-stopplikt/ Vet inte vilket som är sorgligast, uppslaget på artikeln eller dess kommentarsfält.

Tycker det är inte "rätt" att strunta i stopplikt, men gör en kontroll vid t.ex. utfarten till Bauhaus i Burlöv och det är 100% träff på bilister som struntar i den röda, åttkantiga skylten med vit kant. Eller fartkontroll var som helst i den 30/40-skyltade innerstan i Lund. Eller följ upp hur det gick med privatbilistförbudet på Bangatan som infördes i vintras -> http://www.sydsvenskan.se/lund/hundratals-bilar-pa-bangatan-nbsptrots-forbud/

Men nej då, det är cyklisterna det ska sparkas på. Men jag är inte bitter

EDIT:
Tydligen menar Motorhennen att regelefterlevnaden för stopplikt inte är mer än 2/3 bland motorister - http://teknikensvarld.se/var-tredje-struntar-i-stopplikten-hur-gor-du-117812/

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp