Hör upp, cykel i media-tråden

Snart ska man väl ha körkort för att promenera också. Helgalet. :rolleyes:
Trodde du ja! Det blir två kort för fotgängare - ett gåkort och ett löpkort.

För att i tveksamma fall kunna avgöra om det rör sig om gång eller löpning, så att polisen vet vilket kort de ska be att få se vid gå-/löpkortskontroller, kommer en app utvecklad i samarbete med Internationella friidrottsförbundets gångavdelning att användas.

Trodde du ja! Det blir två kort för fotgängare - ett gåkort och ett löpkort.

För att i tveksamma fall kunna avgöra om det rör sig om gång eller löpning, så att polisen vet vilket kort de ska be att få se vid gå-/löpkortskontroller, kommer en app utvecklad i samarbete med Internationella friidrottsförbundets gångavdelning att användas.
Plus att man kan lägga till behörighet för hund också. Bör benämnas "G3" i körkortet.

"G3"? Jag trodde "K9" var koden för hund.
Tänkte på prefixet skulle ha något med gång att göra, därför "G", sedan olika nivåer inom den kategorien.
Får väl tillsätta en utredning, återkommer med svar år 2029 i denna fråga.

Vad f#n är en cykelspark?
Skall det inte stå "sparkcykel"?
SmartSelect_20240511_185221_Chrome.jpg

Kan någon ge en kort sammanfattning för oss "fattiga" utan DN etc?
Vad är problemen? Dålig skyltning/markering? Obefintlig skyltning/markering?
Någon helt annat?
Reportern försökte cykla en bit i stan. Gick inge bra:

Efter att ha virrat runt i Hudiksvalls stadskärna en bra stund kände jag att jag vill ge upp. Det var varken säkert eller smidigt att ta sig fram på cykel och inte ens på de sträckor med avgränsad cykelväg fanns det ett naturligt flöde för cyklister att följa.

Onyttjade breda trottoarer, cykelvägar som slutar i ingenstans, dålig skyltning, få cykelställ och sammanblandad cykel- och gångväg utan skiljelinjer.

Det är ingen reporter, det är en ledarskribent. Det är alltså en politisk artikel. Som av en händelse är det parti skribenten är knuten till inte med och styr Hudiksvall.

Jag gissar att jämförelsen faller ut till Hudiksvalls nackdel oavsett vilka parametrar som väljs.

Men hur var det nu, det finns visst ingen efterfrågan på cykelinfrastruktur i Hälsingland?
Att bedöma efterfrågan på cykelinfrastruktur genom att se hur många som cyklar längs 84:an är som att bedöma behovet av en bro över Ljusnan genom att se hur många som simmar över på platsen.

Och, jag har cyklat en lite i Hudik och det suger, verkligen.

Det går inte att cykla till och från Hudik på något bra sätt. När jag var ung gjorde jag det ibland via 84:an. Hur gör man ens det nu med nya E4:an?
Enligt Trafikverket så kan vägrenar aldrig betraktas som användbar cykelinfrastruktur om mängden motortrafik överstiger 3000 fordon per dygn. Så svaret är att du kan inte cykla på 84:an idag och du kunde inte göra det förr heller.

Det går väl inte att cykla utanför städer i Sverige idag om man inte har dödslängtan? För första gången på väldigt länge har jag nu 400 meter pendling jag behöver förlägga längs med en 60-väg och för varje bil jag hör komma bakifrån undrar jag ifall min tid är kommen. Så mycket litar jag på bilister i Sverige.

Det går väl inte att cykla utanför städer i Sverige idag om man inte har dödslängtan? För första gången på väldigt länge har jag nu 400 meter pendling jag behöver förlägga längs med en 60-väg och för varje bil jag hör komma bakifrån undrar jag ifall min tid är kommen. Så mycket litar jag på bilister i Sverige.
Finns bara en någorlunda säker placering av cykeln på vägen, mitt i filen dom en motorcykel. Då tvingas bilisterna köra om på mötande bilisters vägbana.

Jag skulle säga tvärtom, det är ju inne i stan det är drygt, framförallt på cykelbanor där man måste vara på helspänn hela tiden då vad som helst kan dyka upp eller vingla till närsomhelst. När man kommit ut på landsvägarna kan man slappna av och njuta. Körde 6 mil häromdagen, merparten på 60-80-vägar, helt fantastiskt.

Hmpf! Betalvägg! Hindrar mig dock inte från att kommentera. :-)
Hur många cyklande poliser finns det i Sverige egentligen? Kan inte vara många, med tanke på att det blir en artikel när 2 st väljer att damma av cyklarna som stått orörda i många år?

Här i Uppsala har jag sett cyklande konstaplar nån gång, men det kan ha varit på valborg (dvs evenemang) när jag tänker efter. Vore kanon om det kunde patrulleras lite mer på cykel, ex.vis ute i cykeltrafiken och styra upp den som ofta är rena anarkin.

Jag skulle säga tvärtom, det är ju inne i stan det är drygt, framförallt på cykelbanor där man måste vara på helspänn hela tiden då vad som helst kan dyka upp eller vingla till närsomhelst. När man kommit ut på landsvägarna kan man slappna av och njuta. Körde 6 mil häromdagen, merparten på 60-80-vägar, helt fantastiskt.
Intressantare är 2-1-väg med staket till höger om en så man inte kan ta sig nånstans...DÅ blir det spännande...när långtradarn kommer är man ganska liten...

Skulle jag landa i någon större dos 2-1-vägar på en tur skulle jag allvarligt fundera på annan rutt.
Jag råkade ut för det en kväll för några år sedan. Testade lite nya mindre vägar och tänkte ta 288:an sista milen hemåt när det började bli sent. Hade inte kört den på några år och insåg när jag kom fram att den var ombyggd till 2+1-väg. Det fick bli en i omväg på nån mil extra, vilket jag är glad för idag då rundan jag fick ihop då numer är en av mina favoritrundor.
Skulle aldrig sätta mig att cykla på en 2+1-väg, faktiskt lite underligt att det ens är tillåtet.

Jag kör nästan varje sommar Mälardalen - Haparanda i någon riktning och varje år är det skrämmande gott om cykelsemestrare med väl/över-packade cyklar som vinglar fram på E4:ans 2+1-partier ?

Vet du om det är svenskor eller utländska turister? Skulle tänka att svenskorna vet att man borde undvika 2+1-väger. Men utländska turister har oftast en bild av Sverige med fina småvägar som slingrar sig genom fält och skog med röda hus bredvid, men kanske inte en bra bild av att det kan vara svårt att hitta en rimlig rutt på småvägar.

Tillbaka
Topp