Hör upp, cykel i media-tråden

Bästa insändaren på länge. Förvånande att Gepe ens tog in den.

Historien upprepar sig.
- Som bilförare har du full begränsning av ditt ansvar. Lite motljus är hel ok för att slippa straff.
- Fribrevet på att klippa cyklister består. Domarna tittar bort då. Barn på cykel är inget undantag. Det finns ju flera.
Nu har jag läst olika artiklar och i vissa står det inte att bilisten körde mot rött och i andra att han gjorde det …..
man får väl hoppas på en överklagan å en ordentlig utredning….

Historien upprepar sig.
- Som bilförare har du full begränsning av ditt ansvar. Lite motljus är hel ok för att slippa straff.
- Fribrevet på att klippa cyklister består. Domarna tittar bort då. Barn på cykel är inget undantag. Det finns ju flera.
För många år sedan blev en dåvarande arbetskamrat påkörd av en bilist som slapp alla former av påföljd eftersom fönstren i bilen hade immat igen!

Nu har jag läst olika artiklar och i vissa står det inte att bilisten körde mot rött och i andra att han gjorde det …..
man får väl hoppas på en överklagan å en ordentlig utredning….
Verkar ha varit en felskrivning. Så vitt jag kan se verkar det vara denna korsning, baserat på bilderna i dn:
Hastighetsbegränsningen är 40 på denna sträcka, har svårt att tro att föraren höll det.

Skönt att han slapp det och att han klippte rätt trafikant då. Annars hade han nog fått skaka galler.
Enligt tidigare artiklar i UNT är han känd för att köra väldigt fort och vårdslöst inne i stan. Det kan ju vara så att det var lite svårt att hitta vittnen den här gången. Ryggradslöst, men tyvärr förståeligt om så var fallet.

Enligt tidigare artiklar i UNT är han känd för att köra väldigt fort och vårdslöst inne i stan. Det kan ju vara så att det var lite svårt att hitta vittnen den här gången. Ryggradslöst, men tyvärr förståeligt om så var fallet.
Minns när detta hände och då kunde man läsa att hans gängkriminella kompisar var på plats direkt och skrämde vittnen.

Spännande planer för Kalmar och Karlskrona :-)
Tänk att få titta på linjelopp på sina "egna" cykelvägar! Börjar drömma direkt.

Nytt etapplopp i Sverige!

Från SCF´s hemsida
Trafikverket kommer nog att komma med synpunkter som gör att loppet får hållas på ej avlysta gång- och cykelbanor, eller inte alls.

För hos Trafikverket har kunden alltid ratt och bilen måste fram till varje pris!!

Med tanke på Trafikverket undrar jag om det inte vore bättre att satsa på gravel. Nackdelen är väl att det är mer obskyrt och chansen att få någon uppmärksamhet är väldigt nära noll.

Tror att största chansen för att få ett uppsving för lvg i Sverige är att ngn i stil med Sietmiatkowski skulle bli cykelfrälst och köpa över Pogi till Sverige. Skulle det börja rassla in GT-titlar och monumentsegrar tror jag t.o.m. svenska medier skulle gå igång.

Ligger bakom betalvägg. Är det någon som de faktiskt plockat för det eller har de försvunnit utomlands?
"Nu, drygt två månader efter gripandet, har den omfattande polisutredningen lett till åtal.
Totalt åtalas männen på nio punkter – sex fall av grov stöld, ett fall av grovt häleri, ett fall av försök till grov stöld samt förberedelse till grov stöld."

Trafikverket kommer nog att komma med synpunkter som gör att loppet får hållas på ej avlysta gång- och cykelbanor, eller inte alls.

För hos Trafikverket har kunden alltid ratt och bilen måste fram till varje pris!!
Händer det aldrig att någon kallar det för "gång- och cykellopp", "gång- och cykelsport" eller liknande?

IMG_5381.jpeg

Är detta samma?
Ja
IMG_5385.jpeg

Har ni någonsin sett något liknande om andra trafikanter?
Bilbälte är lagkrav, så det är inte en bra jämförelse. Men tänk er absurditeten med "bilförare utan säkerhetsbälte krocksde -livshotande skadad" som rubrik

JaVisa bilaga 731621

Har ni någonsin sett något liknande om andra trafikanter?
Bilbälte är lagkrav, så det är inte en bra jämförelse. Men tänk er absurditeten med "bilförare utan säkerhetsbälte krocksde -livshotande skadad" som rubrik
Det absurda vore väl om tidningen skrev om alla hjälmlösa bilister som kommer in med allvarliga huvudskador? För att inte prata om alla fotgängare som hade levat idag om de haft hjälm på huvet?

Om man orkar läsa artikeln så framgår det ju att det var polisen som sade att cyklisten saknade hjälm. Om det nu ska rasas mot nån…

Man behöver dock inte använda det som rubrik, slarvig jurnalistik. Var det cykelhjälmens icke existens som orsakade bilföraren att köra på cyklisten? Är det cyklistens fel att han är allvarligt skadad? Man får ju det intrycket.

Edit: Såklart kan cyklisten gjort fel, men inte pga cykelhjälm.

Man behöver dock inte använda det som rubrik, slarvig jurnalistik. Var det cykelhjälmens icke existens som orsakade bilföraren att köra på cyklisten? Är det cyklistens fel att han är allvarligt skadad? Man får ju det intrycket.

Edit: Såklart kan cyklisten gjort fel, men inte pga cykelhjälm.
Det beror väl på vilken confirmation bias man går in med. Många här verkar ha inställningen att när en cyklist blir påkörd så är bilisten per definition skyldig, begreppet olyckshändelse existerar inte. Jag anser att det inte är så, olyckor kan ske oavsett hur försiktig man är. Just nu är det väl oklart om nån gjort nåt fel eller om det var en ren olycka, polisen utreder men ingen är misstänkt för brott. Eftersom polisen dock säger att cyklisten saknade hjälm så kan man nog anta att skadorna varit mindre om hjälm använts. Så om rubriken får fler att använda hjälm är väl det bra. Tycker jag.

Det beror väl på vilken confirmation bias man går in med. Många här verkar ha inställningen att när en cyklist blir påkörd så är bilisten per definition skyldig, begreppet olyckshändelse existerar inte. Jag anser att det inte är så, olyckor kan ske oavsett hur försiktig man är. Just nu är det väl oklart om nån gjort nåt fel eller om det var en ren olycka, polisen utreder men ingen är misstänkt för brott. Eftersom polisen dock säger att cyklisten saknade hjälm så kan man nog anta att skadorna varit mindre om hjälm använts. Så om rubriken får fler att använda hjälm är väl det bra. Tycker jag.
Ur en denotativ synvinkel så stämmer ju det (edit, rubriken), men konnotationen (kanske ur min subjektiva synvinkel) är att cyklisten får skylla sig själv.

Tillbaka
Topp