Höst- och vintercykling första gången hjääääälp

Ni är ju otroliga, tack för alla svar och tips.

Följdfrågor:
- Vad för typ av cykel vinterpendlar ni med? Kör alla fulcykeln eller fortsätter några med favoriten? Hur går resonemanget?!
- När sätter ni som använder dubbdäck hela vintern på dom?
- Sköter ni om cykeln annorlunda på vintern än på sommaren?
- Vilket dubbdäck rekommenderar ni?

:)
-Min pendelcykel har rem så där behövs ingen smörjning. Varken sommar eller vinter.
-I denna landsända är det inte halt så ofta men det står ett framhjul med dubb som monteras på ett par minuter vid behov.
-Skötseln är densamma året runt, stort sett ingen. Avsköljning nån gång, remspänning vart annat eller tredje år. Inte ens navväxeln har jag sett till sen inköpet för 8-10 år sedan. (ja, jag är en dålig människa. Men navet funkar som alltid så varför peta i nånting som fungerar?)
-Minns inte, det som sitter på är urgammalt men funkade senast det kom till användning.

Sirrus 3 hybrid
Vid 1a större snön/halka åker dubb på, byter tillbaka när dito borta
Tvättas par ggr under året, oljar kedjan som under senaste 40 åren. Funkar kanon, bättre än modena torra smörjor.
Kört med Nokian 104 dubb fram o bak. Lagom många dubb.

-Min pendelcykel har rem så där behövs ingen smörjning. Varken sommar eller vinter.
-I denna landsända är det inte halt så ofta men det står ett framhjul med dubb som monteras på ett par minuter vid behov.
-Skötseln är densamma året runt, stort sett ingen. Avsköljning nån gång, remspänning vart annat eller tredje år. Inte ens navväxeln har jag sett till sen inköpet för 8-10 år sedan. (ja, jag är en dålig människa. Men navet funkar som alltid så varför peta i nånting som fungerar?)
-Minns inte, det som sitter på är urgammalt men funkade senast det kom till användning.
Vad är det för hoj? Bild?

Jag klurar lite på en vinterpendlare med remdrift.

Vad är det för hoj? Bild?

Jag klurar lite på en vinterpendlare med remdrift.
En Scott Sub10 med Alfine8. Tillverkas inte längre men det lär finnas alternativ.
Ful som stryk är den också men har tjänat mig väl.
IMG_20160609_104516183.jpg

Det är nog vanliga att ha ett par uppsättningar HJUL att byta med. Om man inte har flera cyklar. Kränga av och på däck blir inte av.

Alltså utanför happy tror jag det vanligaste är att man cyklar med cykeln utan vinterdäck och väljer andra transportmedel när det är alltför vintrigt. Men visst har ganska många vinterdäck också. Och byta hjul är förmodligen det smidigaste. Men att ha FELRA par vinterdäck låter ju ganska extremt för en pendlingscyklist ja. Och jag antar det är det frågan gäller.

Alltså utanför happy tror jag det vanligaste är att man cyklar med cykeln utan vinterdäck och väljer andra transportmedel när det är alltför vintrigt. Men visst har ganska många vinterdäck också. Och byta hjul är förmodligen det smidigaste. Men att ha FELRA par vinterdäck låter ju ganska extremt för en pendlingscyklist ja. Och jag antar det är det frågan gäller.
Nu är vi ju inom Happys snäva ramar här. Och klyva inte hår, två par är flera. Men jag tror inte att du misstolkar avsiktligt. ?

Jag har haft strategin i ett tiotal år nu att vinterpendla(20km om dagen) med en Merida Crossway Striker. Inget underhåll öht utom smörja kedja. När saltet och gruset malt ned cykeln efter tre säsonger kasserar jag cykeln, behåller fälgarna och köper en ny cykel av samma modell. Så nu har jag några uppsättningar med fälgar+däck. En uppsättning dubbat, en uppsättning grovmönstrade och en uppsättning extremt lättrullade . Så fort snön/halkan är borta byter jag framhjulet. Sen så fort snön/halkan kommer tillbaka åker vinterhjulet på igen. Trots relativt frekvent byte av pendlarcykel är månadskostnaden skrattretande jämfört med motsvarande pendling med bil

OK jag pendlar inte dagligen men min vinterpendlare har rullat i > 10 år och kommer troligen fungera till min pension. När jag pendlade som mest hade jag > 20 km enkel väg och ingen tillgång till avspolning. Jag förstår inte behovet av att byta cykel efter några år.

Har bestämt mig för att det nog blir Min Cykel™ för mig också och den började vinterutrustas med skärmar igår kväll. Kom halvvägs innan problemen hopade sig och att sova på saken hjälpte föga så nu vänder jag mig till er.

Hur hade ni monterat dessa skärmar bak? Cykeln har fästen för skärm men dom är liksom helt off så frågan är om man ska modifiera metallpinnarna på skärmarna eller om det är lättare att hitta alternativa fästen på cykeln? Hur och var hade ni gjort?! Om jag vill använda två befintliga fästen för skärm av tre så blir placeringen av skärmen som på någon av bilderna nedan. Vilken av varianterna är bäst? Problemet är alltså att bromsen sitter i vägen då fästena sitter på insidan av hjulbenet (?!) och att fästet på sadelröret (?!) sitter skitlångt upp.
skärm alternativ 1.jpg

Alt. 1 m fästen på insidan (lite nojjig att stålpinnen ligger å trycker på bromsen)
skärm alternativ 2.jpg

Alt 2 där skärmen går längre ner bak men man måste lösa fästen
skärm alternativ 2 (2).jpg

Skärmen blir då såhär kort fram på hjulet, är det ett problem?
ioooi.jpg

Kan man fästa den här någonstans? I någon av skruvarna som håller bromsen?

Jag har haft strategin i ett tiotal år nu att vinterpendla(20km om dagen) med en Merida Crossway Striker. Inget underhåll öht utom smörja kedja. När saltet och gruset malt ned cykeln efter tre säsonger kasserar jag cykeln, behåller fälgarna och köper en ny cykel av samma modell. Så nu har jag några uppsättningar med fälgar+däck. En uppsättning dubbat, en uppsättning grovmönstrade och en uppsättning extremt lättrullade . Så fort snön/halkan är borta byter jag framhjulet. Sen så fort snön/halkan kommer tillbaka åker vinterhjulet på igen. Trots relativt frekvent byte av pendlarcykel är månadskostnaden skrattretande jämfört med motsvarande pendling med bil
Låter ändå lite onödigt att kasta hela cykeln? Och du verkar slita grejerna tvärt om mot för mig, det som går sönder snabbast här är naven och däcken, cykeln i övrigt har hållit i över 10 år. Drivlinan 4 år ca. Men kommer inte riktigt upp i 20km dagligen dock.

Har bestämt mig för att det nog blir Min Cykel™ för mig också och den började vinterutrustas med skärmar igår kväll. Kom halvvägs innan problemen hopade sig och att sova på saken hjälpte föga så nu vänder jag mig till er.

Hur hade ni monterat dessa skärmar bak? Cykeln har fästen för skärm men dom är liksom helt off så frågan är om man ska modifiera metallpinnarna på skärmarna eller om det är lättare att hitta alternativa fästen på cykeln? Hur och var hade ni gjort?! Om jag vill använda två befintliga fästen för skärm av tre så blir placeringen av skärmen som på någon av bilderna nedan. Vilken av varianterna är bäst? Problemet är alltså att bromsen sitter i vägen då fästena sitter på insidan av hjulbenet (?!) och att fästet på sadelröret (?!) sitter skitlångt upp.
Visa bilaga 659370
Alt. 1 m fästen på insidan (lite nojjig att stålpinnen ligger å trycker på bromsen)
Visa bilaga 659373
Alt 2 där skärmen går längre ner bak men man måste lösa fästenVisa bilaga 659374
Skärmen blir då såhär kort fram på hjulet, är det ett problem?Visa bilaga 659375
Köp gummiklädda rörklammor på Biltema.
Stagen går att bocka och korta vid behov så du fästar på ett lämpligt ställe. Inte i bromskolvsinfästningen imho.

Edit; såg inte alt 1 först, det är det självklara valet. Varför skulle inte det funka?
Alt 2 går bort, lämnar vevpartiet helt oskyddat.

Senast ändrad:
Jag trodde vi hade lämnat 1960-talets slit o släng bakom oss.
Av en anledning.

Visa bilaga 659370
Visa bilaga 659373
Alt 2 där skärmen går längre ner bak men man måste lösa fästenVisa bilaga 659374
Skärmen blir då såhär kort fram på hjulet, är det ett problem?Visa bilaga 659375
om du vill cykla i snö behövs gärna mer utrymme under skärmen för att det inte skall klogga igen när det pudrar kring nollan.

bakskärmen behöver gå ner förbi vevpartiet.

om du vill cykla i snö behövs gärna mer utrymme under skärmen för att det inte skall klogga igen när det pudrar kring nollan.

bakskärmen behöver gå ner förbi vevpartiet.
Jaa, har börjat förstå att det behövs mellanrum mellan skärm och däck nu vilket jag inte tänkte på från början.. Finns det någon riktlinje för hur stort mellanrum det ska vara mellan däck och skärm? Tänkte bege mig ut på ny skärmjakt i helgen..

Jaa, har börjat förstå att det behövs mellanrum mellan skärm och däck nu vilket jag inte tänkte på från början.. Finns det någon riktlinje för hur stort mellanrum det ska vara mellan däck och skärm? Tänkte bege mig ut på ny skärmjakt i helgen..
Är det riktigt jävligt funkar inget. Men de dagarna är inte så många. "Lagom" höjd är mitt tips.

lyse/reflexer eftersom det är mörkare och du kommer cykla i sämre förhållanden under längre tid än vanligt. Jag kör reflexjacka och reflexklistermärken på hjälmen, röda bakåt respektive vita framåt, viktsstraffet är minimalt jämfört med rullmotståndet i dubbdäcken ?IMG_0278.jpegIMG_1084.pngIMG_2662.jpeg

det är åtminstone bra om man kan få in en pinne i gapet, från ena sidan till andra, om man till äventyrs behöver rensa. det tar i min erfarenhet också närmast bort behovet av rensning.

det är som sagt bara i vissa specifika väderlägen behovet uppstår, men då kan kloggning bli så besvärligt att man knappt tar sig fram.

lera är ännu värre, hade ibland det problemet när jag ibland pendlade en bit på en traktorväg över en åker för ett antal år sedan.

är skärmen tajtare monterad i sin bakre kant hjälper det. man kan också montera en skrapare där.

Finns det något roligt alternativt under 800 spänn istället för Ice Spiker Pro?

29-tummare, gärna bredare än 2,1.

Låter ändå lite onödigt att kasta hela cykeln? Och du verkar slita grejerna tvärt om mot för mig, det som går sönder snabbast här är naven och däcken, cykeln i övrigt har hållit i över 10 år. Drivlinan 4 år ca. Men kommer inte riktigt upp i 20km dagligen dock.
Första gången så sålde jag ramen för typ 200kr men tycker inte längre det är värt att lägga tid på det, krångel med köpare osv. En sliten ram med lackskador, utslitna bromsbelägg, behov av ny bromsvätska, behov av nya drev fram och bak, spruckna plastdetaljer, sprucken sadel, behov av ny växelförare fram och bak, nya vajrar+höljen. Går inte riktigt att motivera att lägga tiden på att fixa det när man kan få en ny liknande cykel för 7k.

Första gången så sålde jag ramen för typ 200kr men tycker inte längre det är värt att lägga tid på det, krångel med köpare osv. En sliten ram med lackskador, utslitna bromsbelägg, behov av ny bromsvätska, behov av nya drev fram och bak, spruckna plastdetaljer, sprucken sadel, behov av ny växelförare fram och bak, nya vajrar+höljen. Går inte riktigt att motivera att lägga tiden på att fixa det när man kan få en ny liknande cykel för 7k.
Ger du bort den i skänkestråden kan du kanske få nån meksugen att skänka bort lite pengar för den.

inte för snö och inte föt minusgrader i sig.

men är det slask som fryser på kan det vara guld. inte ofta det sker faktiskt.

Hjääälp det snöar (i sthlm), är det nu ni sätter på dubbdäcken?!
SMHI:s 10-dagarsprognos säger just nu att temperaturen kommer hålla sig över nollan med god marginal under hela perioden. Dessutom är det mestadels mulet. Det minskar risken för svartis som det kan bli vid klart väder på natte. Även vid plusgrader i luften.

Jag avvaktar med dubbdäcken!

Herregu ni har sån is i magen :p Men bättre i magen än på vägen! När är det rimligt att sätta på dom? När det blir minus flera dagar i rad?!

Herregu ni har sån is i magen :p Men bättre i magen än på vägen! När är det rimligt att sätta på dom? När det blir minus flera dagar i rad?!
Om du cyklar 2 mil eller mindre om dagen - på med dem nu. För mig som ofta drar det tre- eller fyrdubbla så blir det jobbigt att cykla med dubbar på barmark och orkar inte byta fram och tillbaka

Efter gårdagens tur i Hellas känner jag att det är dags att sätta på vintersula fram iallafall. Lite jobbigt när både bak och fram glider runt på rötterna. Bak är lite lättare att parera.

Ouff. Nu under XXL rewards så är det "Rea" på ice-spikers. De har gått ut med 25 öre. Borde köpt igår.

Tillbaka
Topp