Höst/vår-däck med max 30 mm på "modern" lvg-fälg?

lundatok

Aktiv medlem
Kikar lite efter att byta ut mina 28 mm GP4Season nu när jag har fälgar för slanglöst. Min Venge har maximalt utrymme för 30 mm däck så jag kikade på Roubaix 30/32 men dom blir 32 på en modern fälg. Sen kikade jag lite på WTB Exposure 30 men den verkar svälla till 32-33. Så jag tar gärna emot tips på 28-30 mm däck som ger en bra kudde, är tubeless och ger faktiska 30 mm omkrets med lite extra punkaskydd.

Nu har jag ju så klart redan S-Works Turbo Cotton 26 mm på finhjulen, tänkte mig något med lite mer punkaskydd på alu-hjulen. Annars kanske jag ska testa med ditt gamla Turbo 2Bliss Ready som jag har liggande i källaren, de verkar ju vara 28 mm.

Har ni någon uppfattning om vad verklig bredd blir på S-Works Turbo 2Bliss 28 mm på ett par fälgar med 21 mm innerbredd?
Kanske kan låna Johans däck av dig Mange? :)

Jag kan kolla, tror Johans däck var ett 26 mm men om det är ett 28 mm så kan jag mäta det på mina HED Ardennes som verkar vara runt 20 invändigt.

Topp!
Du får gärna mäta det även om det skulle vara 26 mm. Blir det 28 mm i verkligheten, så är det perfekt. Bredare än så går inte in i Tarmacen.

Du tror inte ett par "vanliga" TL däck ger tillräckligt bra punkaskydd (pga tubeless)? Isf GP5000TL?
Annars Hutchinson Fusion 5 All Season 11Storm TLR (puh) eller Vittoria Corsa G+ Control TLR?

Jo, det är kanske så? Med vätska i borde man ju täta det allra mesta som man kör på, lite skeptisk dock. Det har varit rätt mycket punkor på Peloton nu när alla gått över på racer.

Jag har kört hutchinson fusion 5 kevlar 28or i en säsong och de har funkat super. Känns stabila trugga och greppiga fast de rullar fort. De har varit 28mm på min fälg som inte är direkt bred. De bör hålla sig under 30mm. Inga punkor eller missöden :)

emilh sa:
Du tror inte ett par "vanliga" TL däck ger tillräckligt bra punkaskydd (pga tubeless)? Isf GP5000TL?
De är huvudalternativet för mig, men jag har maxbegränsning på 28 mm och vet inte om det är 25 eller 28 mm som blir det i verkligheten. GP5k verkar ju i alla fall i teorin ha bättre punkaskydd än GP4kSII och de tål rätt mycket, även om jag punkade ett sådant på sprängsten i söndags.

Pirelli Cinturato Velo TLR 26-622 mäter 28mm, rullar lättare och har bättre punkaskydd än 4-Seasons, i alla fall enligt Bicycle Rolling Resistance. Nu skrev jag det i en annan tråd med så ursäkta om jag låter lite tjatig. Jag var väldigt nöjd med mina 4-Seasons så jag tyckte det var häftigt att det kom ett däck som spöade Conti två viktiga egenskaper. Enligt andra tester ska de ändå ha riktigt bra grepp med. De är tubeless read med.

Challenge Paris-Roubaix (Open Tubular) är snygga och sköna. 27 mm nominellt, jag kan kolla vad de blir på fälg med 19 mm invändigt om det är intressant.

Stumpy sa:
emilh sa:
De är huvudalternativet för mig, men jag har maxbegränsning på 28 mm och vet inte om det är 25 eller 28 mm som blir det i verkligheten. GP5k verkar ju i alla fall i teorin ha bättre punkaskydd än GP4kSII och de tål rätt mycket, även om jag punkade ett sådant på sprängsten i söndags.

Mina s-works 2bliss 28or dyker upp vilken dag som helst. Mäter gärna!

NLC sa:
Challenge Paris-Roubaix (Open Tubular) är snygga och sköna. 27 mm nominellt, jag kan kolla vad de blir på fälg med 19 mm invändigt om det är intressant.

Om de på något sätt är besläktade med de Challenge Parigi-Roubaix som jag svurit långa, långa tirader över så avråder jag å det bestämdaste. Själva "slitbanan" lossnade från "kroppen" här å där. Tillräckligt mycket så att olika saker från vägbanan letade sig in där emellan och effektivt såg till att varje tur omvandlades till en veritabel punkafestival*.

fast de kan ju vara nya å förbättrade versioner anpassade för tubless, vad vet ja...

* Inte att förväxla med Punkfestival som är något betydligt trevligare.

NLC sa:
Inga punkaproblem med dom? Blir tokig på mina 30mm Challenge Strada Bianca OT som måste saneras på småsten/flis efter varje tur för att det inte skall bli punka nästa runda. :(

Challenge S-B hade jag för några år sedan, det var inget vidare. Har inte testat P-R.

Tack Konscious, jag sätter dom på shortlisten tillsammans med Turbo. Hade One TL 25 mm förut om de var nästan omöjliga att få på, på mina Pacenti-fälgar.

heklamama sa:
NLC sa:

Om de på något sätt är besläktade med de Challenge Parigi-Roubaix som jag svurit långa, långa tirader över så avråder jag å det bestämdaste. Själva "slitbanan" lossnade från "kroppen" här å där.

Några Challenge Open Tubulars blir det inte för min del heller. Slitbanan lossnade från stommen på mina Baby Limus OT. Bara att slänga. De gick inte heller att köra tubeless med lågt tryck, men det kanske funkar bättre med landsvägstryck.

Schwalbe G-One Speed Microskin är min rekommendation. Jag monterade dessa på min gamla Roadmachine. Kanske inte världens snabbaste däck men man behöver iaf inte vara rädd för grusvägar.

Lingon sa:
NLC sa:
Inga punkaproblem med dom? Blir tokig på mina 30mm Challenge Strada Bianca OT som måste saneras på småsten/flis efter varje tur för att det inte skall bli punka nästa runda. :(

Kanske beror på skalan mellan grus, flis och stenkross. Jag har både haft 30 mm Strada Bianca och 27 mm Paris-Roubaix i Open Tubular och de pensionerades pga glas som skar upp både slitbana och cord snarare än att det var småsten som gav pys/stikpunka

Kvalitén på challenge open tubular har blivit bättre. Har cyklat många mil på strada bianca utan en enda punktering eller såna problem som att slitbanan lossnar. De är dock bredare än 30 mm även på smala fälgar.

Det kanske är den vassa flisen som kommunen sandat med på vissa ställen häromkring som inte däcken klarar. Normalt grus är nog inga problem.

NickPick sa:
Lingon sa:
Det kanske är den vassa flisen som kommunen sandat med på vissa ställen häromkring som inte däcken klarar. Normalt grus är nog inga problem.

Det är väl samma typ i hela Sverige? Kross så kanterna blir riktigt vassa...

Det finns delar av Sverige där man inte behöver ”sanda” lika mycket ;-)

emilh sa:
Annars Hutchinson Fusion 5 All Season 11Storm TLR (puh) eller Vittoria Corsa G+ Control TLR?
+1 på GP5000TL. Känns som ett tåligare däck än tex GP4000 och Schwalbe Pro One. Dessutom väldigt lätta att montera tubeless.

NLC sa:
NickPick sa:
Lingon sa:

Jag har stått och svurit över Challenge P-B både i Danmark, Tyskland & Frankrike. 2 olika par . Men det var några år sedan. Väldigt sköna och snygga mellan punkorna, men nuförtiden ligger de på ”fulhyllan” i cykelgrottan och skäms.

heklamama sa:
NLC sa:
NickPick sa:
Lingon sa:
Jag har stått och svurit över Challenge P-B både i Danmark, Tyskland & Frankrike. 2 olika par . Men det var några år sedan. Väldigt sköna och snygga mellan punkorna, men nuförtiden ligger de på ”fulhyllan” i cykelgrottan och skäms.
Det var inte lika mycket punkaskydd i de gamla 260tpi.
De nya med 300tpi har bättre punkaskydd (och minst lika bra rull).
Dock är 27mm århundrades underdrift: De blir stora som hus om inte fälgen är jättesmal.
Bra däck men inget om 28mm är max vad som ryms.

Det känns lite svajigt med smalfälgar med högtrycks TL däck om dom är för lättkränkta på fälgen.
Det blir ju lite mer sidokraft mot däcket på racer, dessutom räckte inte med sedvanlig kompressor att pressa upp däcket mot fälgkanten utan silikonspray ( funkar på allt och luktar gott).

En placebotur på 35 km sa inget men kanske lite mindre stötigt, men skulle inte våga gå under 4 bar?!
1 Vecka senare håller dom trycket riktigt bra.

Monterade ett 28 mm turbo på Hed Ardennes Plus med 21 mm innerbredd. Osträckt blev det 29 mm, kanske sträcker sig till 30 mm över tid.

Bilagor

• 20190417_160432.jpg
    20190417_160432.jpg
    173.6 KB · Besök: 95
  • 20190417_161022.jpg
    20190417_161022.jpg
    127.9 KB · Besök: 105
Tack!

Var borta på SCS och kompletterade med ett Turbo till för slanglöst. Ska bli spännande att testa nästa vecka!

Tillbaka
Topp